• sister82

hur är det att bo i fjärås, kungsbacka m.m ?

Vår lilla familj har funderingar på att flytta utanför Göteborg (där vi nu bor). Vi kollar på områden som Fjärås, Åsa, vallda, kungsbacka men även Allingsås mm. Ngn som flyttat dig och har synpunkter. Bra dåligt. Några tips? Är jätte tacksam för svar! =)

• Svar på tråden hur är det att bo i fjärås, kungsbacka m.m ?
  • sister82

Nej inget konstigt så klart :) Vi åkte bara igenom snabbt en gång och det kändes litet litet. Dock så gillar jag när det är ganska litet, men det fanns affär och dagis, skola? Pendlar du eller bor du nära?

• lilljohansson

jag bor i fjärås centrum.. det blir större o större hela tiden, just nu håller de på o bygger om i själva centrum..
    det finns affär, pizzeria, bankomat, vårdcentral, bageri (inom kort igen), simhall, o mer.. finns både låg,mellan o högstadie i fjärås sen får man ta sig vidare till kungsbacka.. förskolor har vi ett par stycken

• framsteg

Fjärås är inte ganska litet utan onekligen ganska stort - till ytan! Det beror ju helt och hållet på VAR i Fjärås ni ev bosätter er

Fjärås går ju ungefär ner till Tjolöholm (Torpa) söderut, till Förlanda/Gällinge (räknas också som Fjärås postnummermässigt), till Sätilasgräns och så Hjälm.

Det är snarare så att om ni funderar på Fjärås så fundera på vad ni vill ha närhet till.

• Alexis mamma

Har bott i Anneberg, Kungsbacka och trivdes helt fantastiskt bra! 17 min till gbg central med pendeltåget :)

• Liisen

Bor i vallda och trivs såå bra. Nära till skola, dagis havet och in till både kungsbacka och göteborg.
    =)

• jinxan

Bor i Anneberg ca 4 miner tåg från Kba.. Hade aldrig flyttat tillbaka till Gbg om jag så hade fått ett hus.. :D allt finns här och det är en fin kommun..

Mamma till den finaste prinsen i världen..
  • thebettygirl

Ni har inte funderat på Lindome? Det ligger i Mölndalskommun, men har närmare till Kungsbacka. Det finns inte så mycket hyreshus här utan det finns ett mindre tal bostadsrättslägenheter, men allra mest radhus och villor. Vad jag har hört så ska det vara lätt att få omsorg till barnen, vårdcentralen är bra och jag har även hört gott om tandläkarna. Skolorna vet jag inte så mycket om men jag har för mig att de är bra de med. Pendeltåget till Göteborg tar 15 minuter, Kunsgbacka 10 minuter.

• Solsken i blick

Vilken bra tråd! Vi har också flyttplaner åt Kungsbackahållet... Nån som vet nåt om Onsala?
    Kan också rekommendera Lindome där vi bor nu! Jättebra ställe!

• Laura03
    Solsken i blick skrev 2011-04-12 12:18:44 följande:
    Vilken bra tråd! Vi har också flyttplaner åt Kungsbackahållet... Nån som vet nåt om Onsala?
    Kan också rekommendera Lindome där vi bor nu! Jättebra ställe!

Gillar man att sitta i bilkö på morgonen ska man välja Onsala.

• bustjejen

Vi har nyligen flyttat till Kullavik mellan Kungsbacka och Göteborg. Ett väldigt mysigt och trevligt litet samhälle som jag hittills bara kan rekommendera varmt .

• Alamva

Jag bor också i Fjärås, Har bott här sedan september 2009. Trivs väldigt bra! Här bor många barnfamiljer. Vartefter som 40-talisterna flyttar härifrån så flytter det hit fler barnfamiljer. Det är kul! Förskolorna tycker jag är bra med. Finns även grundskola Förskoleklass-9:an här ute och simhall. 

• Kazie

Kungsbacka är min hemstad sedan 17 år tillbaka, har alltid trivts där. Dock ett minus då det växer så det knakar och då kan ju den mysiga känslan försvinna med tiden. Jag har 8 minuter till havsbad :

Svar på tråden hur är det att bo i fjärås, kungsbacka m.m ?