• solstråle

Fjällresa med 2-åring????

Hej
    Vi ska åka till Idre med familjen och nu undrar jag om någon har erfarenhet av att låta en 2-åring prova slalomskidor.
    Sele, fungerar det bra eller dåligt??
    Hur små pjäxor/skidor finns det?
    Finns det något att "sätta" på skidorna så att barnet inte korsar skidorna, utan håller de parallellt?
    Hoppas ni har många bra tips:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 07:30
    Nu börjar det närma sig för oss att åka:) Är det någon som varit i Idre och provat skidskolan för 2-3 åringar tillsammans med förälder, det är visst något nytt som de provar denna säsongen. Vi har anmält oss och det skulle vara kul att höra om någon provat det.
    Vill gärna höra om någon annan har några tips som man bör tänka på:)

• Svar på tråden Fjällresa med 2-åring????
  • m med tre stjärnor

jag har inte testat före de varit tre år.
    Om vi åker i år så kommer jag att låta min tvååring stå på skidorna typ mellan två vuxna.
    Sele har inte mina gillat öht men jag hade inte testat på en så liten.

De minsta skidorna vi har är 70 cm, tror de är de kortaste. Pjäxorna vi har är nog stl 26 så vi kanske får hyra några mindre...

vet inget om någon slags grej för att inte sskidorna ska korsas....

Det jag har varit nog att få med till tvååringsar är varma skor och vantar, ordentligt underställ i ylle samt en egen hjälm (tycker det är bra att ha den på dem större delan av tiden då vi iaf har varit mycket i barnområden och småbarn har inte full koll på vart de åker (kanske rakt in i en tvååring...)

Vill också tillägga att jag inte skulle komma på tanken att åka skidor med en tvååring på ryggen. Fruktansvärda saker som kan hända...

• solstråle

Vår 2-åring har äldre syskon och jag kan tänka mig att han oxå vill ut i backen med dom:)
    70 cm hade nog varit perfekt.
    I Idre hade från och med i år skidskola för 2-3 åringar tillsammans med förälder, vi ska nog prova det och hoppas att vi kan få lite tips.
    Vi har provat hjälmen här hemma och det gick bra, vi får väl se hur det går med pjäxorna;) Kompisens barn vägrade att prova pjäxorna när de kom till fjällen. Vi får hoppas att vi får en sådan härlig vecka som man drömmer om, fint väder, glada barn och nöjda föräldrar=)

• mia maria

Lägger denna trådtill mina favoriter då min lillkille kommer att vara 2 år vid nästa års fjällen resa, o då är tanken att han ska få prova slalom. Om han vill

• Miss Lau

Våra minsta skidor är 65 cm

Men jag har ingen erfarenhet av att låta en 2 åring åka skidor, mina har börjat vid 3 år.  Sele tycker jag är sådär fast vi har knappt använt vår alls. Bättre att vara i en flack backe där barnet inte kommer upp i farter som kräver sele.

• lövet

Vår yngsta 2½ år började prova lite utförsåkning i år eftersom resten av familjen åker. Vi hade pjäxor och hjälm till henne med hyrde skidor.Pjäxorna travade hon runt i hemma en hel del innan så dom gillade hon - såg för kul ut med en 2-åring i blöja och pjäxor.  Allt finns i små storlekar - vår 2-åring är pytteliten i växten (storlek 86/92 i kläder, max 46 i mössor och storlek 22 i skor). Hyra skidor fungerar bra till småknattar - vi hade 65 cm skidor. Sele tycker jag är onödigt för en 2-åring - dom har inte vett och kommer inte lära sig åka. Det är bara knöligt med en sele och man måste ändå alltid åka precis framför, bredvid eller bakom en 2-åring. 
    2-åringar kan inte åka bra men dom kan börja få lite känsla för skidåkning. Vi åkte alltid med  vår dotter  - antingen åkte hon mellan våra ben eller oxå åkte hon från 1 förälder till den andra eller så åkte en av oss baklänges framför henne och höll ihop skidspetsarna så att hon ska lära sig att "åka glass-strut". Rullband klarade hon gå på själv men av var man tvungen att hjälpa. Räkna med att barnet kan tröttna rätt snabbt och att det är lika bra att hålla sig till barnbacken och sedan kanske någon flack lätt grön backe. Se till att ha med ordentligt med varma kläder och att skydda ansiktet ordentligt. 
    I Idre finns det bra barnområden att börja åka i och där ni kan börja lära hur man åker, bromsar, svänger osv. - skidskolan är säkert bra om ni har ett barn som gillar att vara i grupp. 

• Pigelinen

Vår dotter är 2år o 5mån och hon har precis börjat med skidor (detta är taget hemma första gången hon stod på skidorna, därav att hon inte har hjälm, hon har en som hon använder).
    Min kollega är skidlärare på loven o hans barn har börjat tidigt, innan 2 års ålder. Det gäller att ge barnet nyfikenhet för skidor. I början fick vår dotter gå runt i pjäxorna (hon har 15,5cm finns mindre men jag vet inte hur små) sen har hon fått prova stå på skidorna och sen stod hon mellan benen på min man.

Än har vi inte varit i någon backe men v 13 ska vi till sälen och då får vi se hur det går. Hon älskar de och pratar om att åka skidor hela tiden. Prova er fram.
  • Machapuchare

Ta med gott om "fika" till backen. Hjälper till att hålla humöret uppe om man kan undvika blodsockerdippar.

Svar på tråden Fjällresa med 2-åring????