• Anonym (Mamman)

Hur får man "besöksförbud" ?

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, vet inte om det finns nått ord. Men saken är att pappan till mina barn stressar mig psykist med massa sms, mail osv. Vi ska snart genomgå en vårnadstvisst och han är på mig om allt.

Kan jag på något sätt få igenom att han inte får vara på mig så med massa sms och mail?
    Hur går man tillväga?

• Svar på tråden Hur får man "besöksförbud" ?
  • Anonym (Mamman)

Någon???

• Anonym

Kontakta polisen. En åklagare kan avgöra om det behövs besöksförbud.
    Lite tveksam till att enbart sms osv räcker om det inte förekommer hot och trakasserier av något slag.

Jag fick besöksförbud, min man ljög och sa att jag tänkte mörda honom (hahaha, förmodligen) för att han trodde att det skulle ge honom en fördel i tinget. Istället blev det så att jag fick enskild vårdnad. Lögner ska man passa sig för, de kan ofta slå tillbaka.

• Vickan I

I grunden är det nästan omöjligt att få igenom ett besöksförbud om det inte finns en polisanmälan i grunden. Om han mejlat/sms dig till den grad att du anser det som jobbigt gör du en polisanmälan om ofredande. I samband med när du gör polisanmälan säger du att du vill ansöka om besöksförbud. Det är polisen som utreder och åklagare som beslutar om ett besöksförbud ska beviljas eller ej. Ett besöksförbud gäller åt båda hållen så att ingen av er två får kontakta den andra. Det är dock inte lätt att få igenom ett besöksförbud, många (majoriteten) får avslag.

• Anonym (Mamman)
    Vickan I skrev 2011-01-29 20:16:51 följande:
    I grunden är det nästan omöjligt att få igenom ett besöksförbud om det inte finns en polisanmälan i grunden. Om han mejlat/sms dig till den grad att du anser det som jobbigt gör du en polisanmälan om ofredande. I samband med när du gör polisanmälan säger du att du vill ansöka om besöksförbud. Det är polisen som utreder och åklagare som beslutar om ett besöksförbud ska beviljas eller ej. Ett besöksförbud gäller åt båda hållen så att ingen av er två får kontakta den andra. Det är dock inte lätt att få igenom ett besöksförbud, många (majoriteten) får avslag.
    Jag vill inte få igenom ett besöksförbud där vi inte får höra av varnadra, det är ju ett måste när vi har barn ihop..Men att han håller på att terrorisera mig så mycket som han gör är olidligt.. Vad jag än gör som har med barnen att göra så har han alltid nåt att klaga på..Minsta lilla, han verkligen letar efter saker att bråka på mig om.
  • Vickan I

Då är inte ett besöksförbud aktuellt. Det finns inget besöksförbud där man kan välja att ha "lite kontakt när det passar". De som har barn ihop där besöksförbud finns har en mellanhand när de lämnar över barnen och info går genom en tredje part som ex kontakt på soc osv. Om du läser i lagen om besöksförbud så ser du vad som krävs.

• Anonym
    Vickan I skrev 2011-01-29 21:06:32 följande:
    Då är inte ett besöksförbud aktuellt. Det finns inget besöksförbud där man kan välja att ha "lite kontakt när det passar". De som har barn ihop där besöksförbud finns har en mellanhand när de lämnar över barnen och info går genom en tredje part som ex kontakt på soc osv. Om du läser i lagen om besöksförbud så ser du vad som krävs.
    Preics. Det var därför besöksförbudet hjälpte mig att få enskild vårdnad. Pappan fick inte komma hem till mig och hämta barnet, och soc jobbade varken kväll eller helg där vi bodde (bara då han kunde ha barnet), så han kunde inte träffa honom. Inte heller fick jag tala om hur barnet mådde, och han fick inte kontakt mig och fråga.
    Sedan att det aldrig förelåg någon hotbild mot honom är ju en annan sak. Det var skönt att ha besöksförbud på sig, för jag slapp hans elaka sms osv.
Svar på tråden Hur får man "besöksförbud" ?