• Sanningsdan

Vågar ni klaga?

Fick för 8 månader sedan en ljuvlig liten sladdis. Det är förstås alldeles underbart roligt, men lite jobbigt också emallanåt. Ni vet sådär som det är med bebisar och små barn i största allmänhet. De sover dåligt ibland, de kinkar lite ibland. Lite tunga att bära på och jösses vad man ska ha med sig grejor innan man kommer iväg och typiskt nog så blir det bajs i blöjan precis när man står i dörren...ja ni känner säkert igen det. Det gör ALLA föräldrar tror jag.

Men jag tror också, eller det k ä n n s som att jag inte får klaga för jag är 42 år och har två stora barn, 12 och 16 år, och säger jag något så himlar folk med ögonen och tycker antingen att 1) ja, du vet ju hur det är och ändå är du så dum att du börjar om från början igen och så tittar de så där vänligt överseende på mej och småskrattar lite. Dessa är jämnåriga föräldrar som har stora barn nu. Eller så 2) tittar de lite medlidsamt på mej som att jaa...kan inte vara lätt att vara småbarnsförälder och SÅÅÅ gammal. Dessa kan vara både äldre och yngre föräldrar.

Så jag håller tyst om det som är jobbigt och när folk frågar om det inte är jobbigt med småbarn igen så säger jag alltid överdrivet hurtigt att NEJDÅ, det går HUR lätt som helst. Inga som helst problem med nattvaken, jag har aldrig varit så pigg i hela mitt liv...trots att jag känner mej som ett halvdött vrak.

För beklagar jag mej det minsta lilla, om jag så bara andas att lillan är förkyld eller nåt annat så kommer det alltid i olika former ett "SKULLE DU KANSKE TÄNKT PÅ INNAN!"

Någon som känner igen sig?

Lite ledsen men ändå väldigt stolt och glad mamma till tre underbaringar :)

• Svar på tråden Vågar ni klaga?
  • valkyrian

Tror TS att det dels ligger hos dig, är själv ung förälder (fick första vid 16) och var förvånad över att typ ingen gnällde så som alla unga sa att "vuxna" gjorde. Oftast de som hade lite sämre självkänsla upplevde detta förakt för unga föräldrar.

Men det finns asholes också, som inte kan tänka längre än näsan räcker. Folk som tar första bästa chans att bevisa att man har gjort fel val enligt dem. Men skit i sånt. Föräldraskapet kan tära oavsett ålder. :) du får gnälla.

• mum27

Alltid retar det någon när man är "gammal" och kan producera. Vi äldre har definitivt mer skinn på näsan och svar på tal att ge !!!
    SJälv skojjar jag ofta om att det inte kändes så här när jag var ung mamma för ca 20 år sedan. Å mycket av det är ju sant. Jag är eoner mycket tröttare men åxå klokare.
    Och det accepterar jag.
    Sen brukar jag välja vem jag delar med mej till  : Ofta svarar jag bara jo det går så bra . 

• Sanningsdan

T.ex så pratade jag med en kusin häromdan, råkade slinka ur mej att bebis sover dåligt om nätterna nu. Får till svar "ja, jag skulle då inte vilja byta med dej...fy för att börja om igen". MÅSTE folk säga så? Det får mej att känna mej som en idiot som inte begriper mitt eget bästa. Att skaffa ett tredje barn var ett MYCKET medvetet beslut, jag får hela tiden tala om för folk att NEJ, det var inget misstag, JO hon var planerad....och NEJ jag är inte dum i huvudet....

• Sanningsdan
    valkyrian skrev 2011-01-29 20:53:16 följande:
    Tror TS att det dels ligger hos dig, är själv ung förälder (fick första vid 16) och var förvånad över att typ ingen gnällde så som alla unga sa att "vuxna" gjorde. Oftast de som hade lite sämre självkänsla upplevde detta förakt för unga föräldrar.

Men det finns asholes också, som inte kan tänka längre än näsan räcker. Folk som tar första bästa chans att bevisa att man har gjort fel val enligt dem. Men skit i sånt. Föräldraskapet kan tära oavsett ålder. :) du får gnälla.
    Jag har inte dålig självkänsla...folk ser mej nog som någon som har en rejäl portion skinn på näsan. Men det är sårande när folk som man betraktar som vänner liksom går och väntar på att jag ska bryta ihop och säga att minstingen var ett misstag. Det är att brista i respekt för mej och sambon, våra beslut och vårt lilla hjärta.
  • Tojan

Mycket okänsligt av folk att uttrycka sig så och jag förstår att du blir sårad. Kanske blir de osäkra när du  inte passar in i deras mall för hur det ska vara. Kanske lite avundsjuka också? En och annan skulle nog egentligen vilja "börja om" (gillar inte uttrycket) men vågar eller orkar inte.

• annbom

Jag både tyckte att det var jobbigare och gnällde mer när jag fick min första vid 19, men det var ju okej att gnälla då. Jag umgås inte med några som har den uppfattningen, men fått sådana kommentarer från bekanta och det är sårande. Självklart är det jobbigt att ha ett barn som inte sover på nätterna och det spelar ingen roll hur gammal man är.

Jag delar inte din upplevelse med att vara tröttare nu än för snart 30 år sedan

fivekids skrev 2011-01-29 23:34:35 följande:
    Alltid retar det någon när man är "gammal" och kan producera. Vi äldre har definitivt mer skinn på näsan och svar på tal att ge !!!
    SJälv skojjar jag ofta om att det inte kändes så här när jag var ung mamma för ca 20 år sedan. Å mycket av det är ju sant. Jag är eoner mycket tröttare men åxå klokare.
    Och det accepterar jag.
    Sen brukar jag välja vem jag delar med mej till  : Ofta svarar jag bara jo det går så bra . 
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Novelli

Jag gnäller tyst för mig själv... Tänker inte ge någon chansen att få vatten i sin kvarn... :-0

• Primrose

Ja, jag har vågat klaga. Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv som under de första månaderna efter min sons födelse (ett par månader innan jag fyllde 44 år). Och det sa jag också till en del personer - åtminstone i efterhand.  Återhämtning från kejsarsnitt, matning via amning, pumpad mjölk och ersättning på kopp, samt 1-3 timmars sömn per dygn de första månaderna, inflammationer i fingrar och armbågen osv. Inte undra på att man var trött! Och jag skämdes inte för att nämna det. Även om det inte var något jag tjatade om. Men när man har väntat så länge som vi gjorde och sedan äntligen får ett barn - jo, det är klart att man kan känna att man inte har rätt att klaga om man tycker att det är jobbigt ibland.

• Kvasthilda

mildamatildas skrev 2011-01-30 00:20:05 följande:

T.ex så pratade jag med en kusin häromdan, råkade slinka ur mej att bebis sover dåligt om nätterna nu. Får till svar "ja, jag skulle då inte vilja byta med dej...fy för att börja om igen". MÅSTE folk säga så? Det får mej att känna mej som en idiot som inte begriper mitt eget bästa. Att skaffa ett tredje barn var ett MYCKET medvetet beslut, jag får hela tiden tala om för folk att NEJ, det var inget misstag, JO hon var planerad....och NEJ jag är inte dum i huvudet....

Hm. Jag har bara ett barn men jag fick det samma år som jag skulle fylla 42.
    Med facit i hand idag (jag är 48) så skaffade mina bekanta sig barn för att "det skulle vara så". Alla gjorde det. Eller också så var det resultatet efter en mindre övertänkt relation och så blev de en ensamstående mamma.
    Min son som kom när jag var dryga 41 år har det förspänt på många sätt. Just genom min/vår livserfarenhet och distans till livet.
    Att vi inte har samma fysisk ork som när vi var 30 år kompenserar vi med annat. T.ex det intellektuella.
    Maken är 55 år och sonen 6,5 men han är fotbollstränare till småkidsen och har ett fantastiskt utbyte av det.
    För övrigt så har min man två döttrar på 27 och 33 år varav den äldsta har en dotter som är 8 månader äldre än vår son.
    Det är så kul, 10 på en 10-skala.
  • Salamina

Jag är nyligen fyllda 40, och har 2 små döttrar. Ett "favorituttryck", som jag fått höra några gånger av min kompis är: Så är det att ha barn Lemonia!
    Jag gnäller inte så mycket, men nyligen när 2-åringen var sjuk o hade feber, bebisen snorig och inte kunde sova,  samtidigt som mannen jobbade kvällsskiftet så var det ganska jobbig.

Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128
Svar på tråden Vågar ni klaga?