• Notariatet

För varmt i butikerna nu?

Om det är som nu eller kallare måste vi faktiskt vara varmt klädda ute, i butikerna förväntas vi vara nästan nakna som de som jobbar där. Jag brukar kolla vad folk och personal har på sig. Vi kommer in påbyltade de flesta av oss, en del kommer från bilen lättklädda, personal är ofta tunt lättklädd.

De jag har med mig har kläderna på sig och klagar inte, jag tar av mig och lägger i vagnen, det finns kunder som går i T-skjorta, dom kanske lämnar kläder i bilen.
    Verkar det vara klok värmeekonomi att personalen inte ska kunna ha undertröja, polo, skjorta och en tröja, istället för en tunn kortärmad skjorta/blus?

Hur kan en del kunder tåla värmen så bra och vi andra vill vara komfortabla, dom andra är lite maniska?

I Spanien har dom sällan den dyra värmen på i butiker, kassörskor kan sitta med tjocka tröjor och jacka på sig vid utgången som har öppen dörr, när det kan vara under + 10 ute. Det är ekonomi och vi behöver inte klä av oss :) Klädbutiker bör givetvis ha varmt i provhytterna.

Styr facket en nedre gräns som småbutiker kan strunta i?

• Svar på tråden För varmt i butikerna nu?
  • Elli47

Alla affärer är ju någon persons arbetsplats och jag tycker faktiskt att att det är arbetstagaren som skall ha dräglig temperatur. Vi kunder är ju bara inne en liten stund och kan antingen välja att svettas eller ta av oss jackan. Enkelt.

• Kazeer
    Elli47 skrev 2011-01-30 07:02:00 följande:
    Alla affärer är ju någon persons arbetsplats och jag tycker faktiskt att att det är arbetstagaren som skall ha dräglig temperatur. Vi kunder är ju bara inne en liten stund och kan antingen välja att svettas eller ta av oss jackan. Enkelt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Gurkburk

Arbetsmiljöverket kräver minst 18 grader där människor arbetar.

• Tattyn

Vi som jobbar i butiker står  där HELA dagarna i 8 timmar, du är inne i kasnke 5-10 minuter, är det så jäkla svårt att knäppa upp jackan och till och ed kasnke ta av den om du börjar bli för varm? I så fall kasnke du ska köpa en eklare modell på jacka som du klarar av.
    Att jobba i temperaturer under 18 grader är för det första förbjudet enligt lag, sen meför det en hel del obehag för personal som i många fall MÅSTE bära specifik arbetsklädsel, och ja på många ställen har nån smartskalle kommit på att det är snyggast med uniformer av modell tunn, kortärmad och skitkall, och personalen FÅR dessutom inte ta på sig nånting under om ärmar sticker ut, eller kofta, tjockare tröja över.
    Vill du sitta på ditt jobb i 8 timmar per dag och frysa häcken av dig? Nä trodde inte det.

• sommar2001

Det var det dummaste jag hört på mycket länge.

Självkart ska vi som jobbar i butik klä på oss ordentligt så att du kan komma in på våran arbetsplats utan att bli varm. Kunden har alltid rätt!!

• jassikan

Jobbar inte i butik, men tycker ändå deet är självklart att de som arbetar där ska ha en normal arbetstemp.
    Skulle bli jobbigt för butikspersonalen att jobba om de skulle bylsa på sig en massa för att vi kunder ska slippa bli varma.

Visst blir det varm i vinterjacka, men det får man ta.
    Har helt ärligt aldrig ens tänkt tanken att butikerna borde sänka butiksanställdas arbetstemp. för att anpassa dem efter kunderna. Det är deras arbetsplats.
    Och hur skulle man då göra på sommaren. Stekhett ute, så alla går i shorts och t-shirt eller likn. Ska temp. höjas då för att anpassas till kundernas kläder, eller?!

Ett annat problem som uppstår är att alla har olika temp. i sig.
    En del på mitt jobb tycker det är kallt när vi har 22 grader inomhus medan andra tycker det är ok. Har hänt att en del sitter med dubbla tröjor och klagar om vi inte kommer upp i 24-25 grader. Men då är det flera andra som knappt står ut. Vid 20 grader har en del till och med tagit på sig mössa och halsduk, känns inte riktigt normalt.
    Men då handlar det om några få som inte riktigt jobbar på i bra takt heller, så det är nog snarare därför de fryser.

• Suck och suck

Alltså man håller ju på att flyta iväg i Gallerian (den vid Hamngatan mittemot NK). Man undrar om det är rimligt att personal ska flaxa omkring i t-shirts och kunderna flyta bort för att temperaturpekaren pekar på uppåt trettio grader inomhus.
    Alla dessa gallerior! Hur mycket kostar de inte i uppvärmning? Hatar att hela alltet håller på att glasas in överallt.

• Notariatet
    Suck och suck skrev 2011-01-31 00:41:45 följande:
    Alltså man håller ju på att flyta iväg i Gallerian (den vid Hamngatan mittemot NK). Man undrar om det är rimligt att personal ska flaxa omkring i t-shirts och kunderna flyta bort för att temperaturpekaren pekar på uppåt trettio grader inomhus.
    Alla dessa gallerior! Hur mycket kostar de inte i uppvärmning? Hatar att hela alltet håller på att glasas in överallt.
    Märkligt dyrt att det ska vara lika varmt utanför en affär som inne. 
  • Notariatet

Därmed bör all torghandel utomhus förbjudas?

• Borttagen användare

va ni som klagar, har ni jobbat i butik ngn gång? blir svinkallt ibland och då skulle man behöva stå med full mundering för att inte frysa ihjäl.. det behövs värme i butiken. det lättaste är väl om de som går och handlar tar av sig sin jacka eller liknande? är inte så praktiskt att jobba i butik och behöva stå med tjock jacka, vantar m.m. att plocka upp mynt från en kassalåda skulle t ex inte gå..

• Borttagen användare

när jag har jobbat i butik har vi haft värme på, men med tanke från allt drag från stora ingångar m.m så blir det svinkallt i butiken trots att det står att det är 20 grader. det är alltså redan för kallt, går absolut inte att det blir kallare. iaf inte där jag jobbat.  (har stått med halsduk, tjocktröja, vinterskor, vantar och mer går inte)

• Borttagen användare

alltså med vantar utan "toppar" har jag jobbat med

• Notariatet

Jag arbetar i eget hus med handel och betalar värmen själv, därmed är jag ordentligt påklädd så jag mår bra och kan sänka värmen till rimliga nivåer. I butiker är de olika tjockt klädda, men ska det verkligen vara samma kläder året runt, verkar det klokt?

På Spanska Solkusten verkade värmen vara avstängd där kassörskorna satt i täckjackor.

• Notariatet

Jag känner inte till att man kan gå igenom ex. CityGross eller Ica Maxi på 5-10 minuter och veckohandla när man får lämna in barnen i 1½ timme. Så jag tar på mig tunnare byxor, tar av tröja, mössa och jacka i butiken så kan man överleva utan att svimma av innevärmen. Frun går fullt påklädd och verkar inte må bra.
    Vi löser det hela med att lägga kläder i kundvagnen, annars är det nog inte så bra att svettas och gå ut i -20.

Värme är dyrt, jag betalade just en elräkning på 8000, trots att jag är väl påklädd med tjocka byxor, tröjor och skjorta. Då kan det verka vara slöseri med energi att andra ska vara tunnklädda med hög värme.

• Tattyn

Men snälla lilla människa du kan ju inte jämföra hur det är på Spanska solkusten med hur det är i Sverige, det gäller först och främst helt olika arbetsmiljöregler och sen kasnke även andra regler för hur eprsonal FÅR vara klädd.
    Det är inte rimligt att en arbetsgrupp ska tvingas pracka på sig in absurdum för att glädja några få lata människor som inte kan tänka längre än näsan räcker. Och dui har fortfarande inte svarat på om du själv vill jobba hela dagar i under 18 grader, särskilt om du är påtvingad tunna kortärmade kläder?
    På mitt jobb har vi en AC from hell, den blåser kalluft nåt grymt, i en liten butik på 45 kvadrat, bara för att glädja kunderna. Jag har en normal arbetsdag på mig 2 undertröjor, tjockare tröja plus varm kofta och fyser ÄNDÅ, jag kan inte klä på mig hur mycket som helst, dels får jag itne se ut hur som helst och dels är det inte rimligt att JAG måste anpassa mig efter nån som bara kommer att befinna sig på dena rbetsplats där jag själv befinner mig 8 timmar varje dag, i ca 5-10 minuter.
    Stör det dig så mycket att det är varmt i butikerna, undvik då att ränna runt i butiker under vinterhalvåret, men det lär väl inte hjälpa, för om 6 månader när utetempen visar upp mot 25 grader och du går i tunna kläder och kommer in i en butik med AC så lär du väl klaga på att det är för kallt....

• Borttagen användare
    Tattyn skrev 2011-01-31 14:13:35 följande:
    Men snälla lilla människa du kan ju inte jämföra hur det är på Spanska solkusten med hur det är i Sverige, det gäller först och främst helt olika arbetsmiljöregler och sen kasnke även andra regler för hur eprsonal FÅR vara klädd.
    Det är inte rimligt att en arbetsgrupp ska tvingas pracka på sig in absurdum för att glädja några få lata människor som inte kan tänka längre än näsan räcker. Och dui har fortfarande inte svarat på om du själv vill jobba hela dagar i under 18 grader, särskilt om du är påtvingad tunna kortärmade kläder?
    På mitt jobb har vi en AC from hell, den blåser kalluft nåt grymt, i en liten butik på 45 kvadrat, bara för att glädja kunderna. Jag har en normal arbetsdag på mig 2 undertröjor, tjockare tröja plus varm kofta och fyser ÄNDÅ, jag kan inte klä på mig hur mycket som helst, dels får jag itne se ut hur som helst och dels är det inte rimligt att JAG måste anpassa mig efter nån som bara kommer att befinna sig på dena rbetsplats där jag själv befinner mig 8 timmar varje dag, i ca 5-10 minuter.
    Stör det dig så mycket att det är varmt i butikerna, undvik då att ränna runt i butiker under vinterhalvåret, men det lär väl inte hjälpa, för om 6 månader när utetempen visar upp mot 25 grader och du går i tunna kläder och kommer in i en butik med AC så lär du väl klaga på att det är för kallt....
  • Suck och suck

Alltså jag har verkligen förståelse för de som sitter i affärer och det drar att det behövs värme. Fy vad jobbigt det låter att frysa sådär. Och jag kan tycka synd om kassörskor då de sitter i drag och det är kyligt och sånt.
    Men jag bara tycker att det verkar vidrigt att jobba i gallerior också, när det är sådär otroligt varmt. På Clas Ohlson klagade personalen själv på värmen och luften. Det blir så orimligt varmt och instängd luft i vissa varuhus och gallerior. Det verkar hemskt att jobba i dessa vidriga och instängda gallerior.
    Fast jag tycker att det skiljer mellan olika ställen i o f s. I Farsta galleria är det riktigt behagligt, så vissa ställen kan ju vara felbyggda? När temperaturpekaren pekar uppåt trettio grader,
    så är det ju inte så behagligt för folk som är klädda för 15 grader kallt att komma in.
    Usch bort med alla inglasningar av allting.
    Det verkar vara felbyggt ju. Och hur obehagligt som helst för varmklädda kunder, och så måste det vara en väldigt osund miljö för personal att jobba i (det har ju varit stora problem med ventilation, luft och klimat för personal),
    när det dessutom kostar en massa att värma upp. Varför denna vidriga trend!

Svar på tråden För varmt i butikerna nu?