• 83an

Fungerar inte att installera typsnitt...

Jag blir galen... försöker installera ett nytt typsnitt från dafont.com utan att lyckas.
    Jag kan packa upp filen men när jag försöker lägga den i mappen "fonts" så händer det ingenting
    Jag får upp en ruta som kräver att jag tillåter detta och när jag klickar på tillåt så hittar jag inte typsnittet i denna mapp.
    Snälla, hjälp mig...
    Fattar inte vad jag gör för fel.

(Btw... jag har Vista).

• Svar på tråden Fungerar inte att installera typsnitt...
  • inze

Hur gör du när du försöker lägga den i mappen "fonts"?

Om du går in i Kontrollpanelen och öpnnar Teckensnitt (Fonts) därifrån - sedan högerklickar nånstans bland de typsnitt som redan finns där och väljer Installera nytt teckensnitt och sedan letar fram ditt uppackade teckesnsnitt - väljer det och trycker på installera. Testa om det kan fungera då.

• 83an
    inze skrev 2011-01-30 09:18:22 följande:
    Hur gör du när du försöker lägga den i mappen "fonts"?

Om du går in i Kontrollpanelen och öpnnar Teckensnitt (Fonts) därifrån - sedan högerklickar nånstans bland de typsnitt som redan finns där och väljer Installera nytt teckensnitt och sedan letar fram ditt uppackade teckesnsnitt - väljer det och trycker på installera. Testa om det kan fungera då.
    Testade detta men jag hittar inte ens det uppackade där
    Ska testa igen...
  • 83an

Men när jag packat upp den och försöker dra över den/kopiera från den mapp jag valde att lägga den i så står det TTF-fil och när jag drar över den så är det en Word-fil...ska det vara det?

• inze

Vad heter typsnittet? Jag kan testa att hämta det och se hur det beter sig då.

• 83an
    inze skrev 2011-01-30 09:30:47 följande:
    Vad heter typsnittet? Jag kan testa att hämta det och se hur det beter sig då.
    Har testa med flera olika men det senaste var Mellow Fonts
  • inze

Nu har jag testat med Mellow Fonts. Fungerade både att dra in den i Teckensnittsmappen och att högerklicka och välja Installera nytt teckensnitt. Den syntes inte först men om man stängde Teckensnittsmappen och öppnade den igen finns den där. Den heter då MellowFonts1 Normal.

Det där med att den "blir" en Word-fil förstår jag inte riktigt. Hur menar du då? Min uppackade fil har filformat ttf och när den ligger i teckensnittsmappen så är den en True Type teckensnittsfil (ttf).

• 83an

Jag har gjort en mapp som jag lägger de uppackade filerna i. Sen drar eller kopierar jag dem till teckensnittsmappen som finns under kontrollpanelen.

Men gör jag fel när jag packar upp dem?

Jag trycker download, sparar den under den mapp jag vill. Dubbelklickar på den och då öppnas den i win zip. Där trycker jag extract och sen drar jag den till teckensnittsmappen. Och det är när jag drar den som det står W på filen. Alltså inte filformatet utan på den ikon jag drar på står det W som i word.

• inze

Jag använder inte winZip utan jag packar upp direkt i Vista. Jag vet inte om den funktionen försvinner om man har installerat Winzip för annras finns den ju om man dubbelklickar på en zipfil så den öppnas, och man ser innehållet, i listen upp: Extrahera alla filer. Kör man det så skapas en ny mapp med den uppackade filen.

När du tryckt på Extract i winzip ska ju din fil packas upp någonstans och det är den uppackade filen du ska använda, inte den du ser i winzip.

Svar på tråden Fungerar inte att installera typsnitt...