• Anonym (aj)

Skavsår i underlivet

Aspinsam fråga men jag har nog fått skavsår på blygdläpparna eftersom jag är gravid och måste kissa typ 15 gånger om dan. Vad göra? Det gör så ont (svider) att jag inte kan ha sex med min man längre

• Svar på tråden Skavsår i underlivet
  • Anonym

Det är lätt att få känsliga slemhinnir när man är gravid. ACO har en kräm som heter Intim, som svalkar och skyddar. På apoteket kan du också köpa t. ex mandelolja att använda som mjukt glidmedel vid sex och att tvätta underlivet med. Är slemhinnorna riktigt känsliga kan det faktiskt hjälpa att köpa mjukare toalettpapper också.

Lycka till!

• Anonym (också känslig)

Smörja in med barnolja? Fungerar för mig, när huden är extra ömtålig. & kanske torka mer försiktigt (dutta) tills det läkt?

• Anonym (också känslig)
    Anonym skrev 2011-01-30 10:50:36 följande:
    Det är lätt att få känsliga slemhinnir när man är gravid. ACO har en kräm som heter Intim, som svalkar och skyddar. På apoteket kan du också köpa t. ex mandelolja att använda som mjukt glidmedel vid sex och att tvätta underlivet med. Är slemhinnorna riktigt känsliga kan det faktiskt hjälpa att köpa mjukare toalettpapper också.

Lycka till!
    Mandelolja funkar för en del men har man minsta lilla allergi/känslig så är den inte att rekomendera.

Att använda riktigt med glidmedel är också bra, t.ex. silikonbaserat & som är för just känslig hud (brukar stå på och är enklas att köpa på nätet - apotekets är värdelösa enligt mig).
  • Anonym
    Anonym (också känslig) skrev 2011-01-30 10:54:38 följande:
    Mandelolja funkar för en del men har man minsta lilla allergi/känslig så är den inte att rekomendera.

Att använda riktigt med glidmedel är också bra, t.ex. silikonbaserat & som är för just känslig hud (brukar stå på och är enklas att köpa på nätet - apotekets är värdelösa enligt mig).
    Jag skrev "t. ex mandelolja". De har andra sorter också.
  • Anonym (också känslig)
    Anonym skrev 2011-01-30 11:02:01 följande:
    Jag skrev "t. ex mandelolja". De har andra sorter också.
    Självklart.
  • Anonym (aj)

Tusen tack för alla dessa bra förslag!

Svar på tråden Skavsår i underlivet