• Anonym

HJÄLP mina tänder går sönder.

Hej.

Är en tjej som fyller 27 om en vecka, och jag har världens problem..
    Är jag helt själv om detta?? Mina tänder faller sönder, jag har väl ca 6 st tänder nu som
    skulle behövas byta ut till nya och har hål i många av dom andra tänderna, 
    senast så gick en tand sönder imorse när jag vaknade 2 tänder ifrån framtanden - så det syns  Gråter ,
    känner mig såå otroligt ful och hur f*n ska min man kunna tycka om mig när jag inte gör det själv Skäms??
    Jag har idag 3 st barn och under dessa graviditeter har jag legat o kräkts från dag 1 till sista dagen,
    flera ggr om dagen. och jag får äta medicinen waran resten av livet pga proppar i benen och lungorna,
    eftersom jag har höga skulder hos kronofogden så har jag heller inte råd att gå till tandläkaren trots att
    jag så gärna vill det, jag är förnärvarande arbetslös och får vara glad om jag får 3000:- i månaden..

nån som har råd och tips eller hjälp på annat sätt på vad jag kan göra för att kunna le igen för nu känns det helt omöjligt,,
    ligger bara o gråter nu Gråter ! 

• Svar på tråden HJÄLP mina tänder går sönder.
  • Skanavia

Prova att gå via socialen för tänderna. Det är tyvärr mycket svårt att fixa sina tänder ifall man inte kan få pengar från någonstans, det är hemskt dyrt, dumt nog.

• Skanavia

Föressten, har du bild över hur det ser ut? Du behöver bara ta kort på tänderna, inte hela ansiktet. Du är fortfarande anonym. Kvinnor brukar ha en tendens att överreagera, så det skulle bli lättare att diskutera om man har en bild över hur det ser ut. Smilea allt vad du kan och ta ett kort, ladda upp på en valfri uploadsida och lägg ut här.

• Anonym
    Skanavia skrev 2011-01-30 12:03:26 följande:
    Prova att gå via socialen för tänderna. Det är tyvärr mycket svårt att fixa sina tänder ifall man inte kan få pengar från någonstans, det är hemskt dyrt, dumt nog.
    det är riktigt dyrt att gå dit. vet inte om man får hjälp av soc när min man tjänar ca 18000 efter skatt varje månad.
    men dom pengarna går ju till räkningar på en gång, han måste pendla till jobbet varje dag med så där försvinner ju pengarna fort med.  vill helst inte ta kort på mina tänder, skäms alldeles för mycket nu. känner mig sjukt besviken på mig själv.. och FUL.  jag sköter för övrigt mina tänder noga men ändå blir det så här. jag är ju inte så gammal trots allt..
  • Eisa

Din man borde väl kunna hjälpa dig med tandläkaren? I nöd och lust... som det heter.

• Anonym
    Eisa skrev 2011-01-30 12:17:39 följande:
    Din man borde väl kunna hjälpa dig med tandläkaren? I nöd och lust... som det heter.
    tyvärr inte så lätt när han har skulder han med, han vill inget hellre än att hjälpa mig men ska vi strunta i att betala hyra/mat/bensin för att kunna ta sig till jobbet + massa annat bara för mina tänder?? det är ju bara våra barn som får lida i slutändan.  problemet är ju att vi inte har råd!
  • saija

Vi sitter i samma sits, min man och jag, och det är verkligen hemskt att inte tänderna hör till kroppen så att man får vård! Jag jobbar och skulle gärna betala någon krona extra i skatt för att både glasögon och tandläkarvård skulle bli avgiftsfritt för alla! Soc bekostar endast akutfall och trasiga tänder hör inte dit om man inte har enorm värk. Och då får man bara göra det billigaste vilket oftast är att dra ut. Inte så skoj att ha gluggar i munnen!

• Anonym
    saija skrev 2011-01-30 12:28:58 följande:
    Vi sitter i samma sits, min man och jag, och det är verkligen hemskt att inte tänderna hör till kroppen så att man får vård! Jag jobbar och skulle gärna betala någon krona extra i skatt för att både glasögon och tandläkarvård skulle bli avgiftsfritt för alla! Soc bekostar endast akutfall och trasiga tänder hör inte dit om man inte har enorm värk. Och då får man bara göra det billigaste vilket oftast är att dra ut. Inte så skoj att ha gluggar i munnen!
    Skönt att höra att vi inte är själva.. tycker att det är konstigt att inte tänderna är så mycket värda.
    håller med dig varför inte batala några kronor mer i skatt o få tandvården avgiftsfri eller som i sjukvården att man betalar 900 :- sen har man ett högkostnadsskydd i 1 år då nästan allt är gratis. visst fk finns ju och betalar ca 50% av kostnaden hos tandläkaren men det hjälps inte när det skulle gå på ca 50-60000 att fixa tänderna. då ska man ändå få fram 30000 och hur lätt är det? jag har absolut inte dom pengarna. hade jag det  hade jag nog betalat av lite på skulderna istället.
  • Anonym (förstår inte....)

Kanske får mycket påhopp nu..... Men jag kan inte förstå varför man sätter sig i den situatinen du är...
    Varför sköter man inte sina tänder??? Varför låter man det gå så långt??? Varför har man massa med skulder hos kronofogden, kan man inte betala kan man inte köpa..... 
    Vet inte om jag har lust att betala eran tandvård med högre skatt....

• saija

Man kan inte alltid förutse allt! I mitt fall var jag ung, dum och förälskad, och lättlurad! Därav mina skulder!
    Jag fick barn som ung och hade ingen inkomst och prioriterade därför inte tandvård överhuvudtaget! Jag hade fullt upp med att ga råd med hyra, mat och kläder till barnen. Alla har inte samma förutsättningar! Men du kan betala skatt för sjukvården? Vad är skillnaden?

• Anonym (Barnen då?)

Varför skaffar du barn om du inte ens har ekomoni att ta hand om din egen kropp?

Svar på tråden HJÄLP mina tänder går sönder.