• ettplustack

Magsjuka/kräksjuka som går mellan mig och sambon hela tiden - vad göra ?

Det började med att jag blev magsjuk och kräksjuk den 20 januari sedan ett par dagar senare blev sambon också dålig. På tisdagen gick jag och jobbade igen och min sambo var hemma till på torsdagen. I fredags blev sambon dålig igen och nu i dag mår jag pyton igen med ont i magen och väldigt nära att kräkas.
    Kan man få någon hjälp på vårdcentralen eller är detta bara att vänta ut ?

• Svar på tråden Magsjuka/kräksjuka som går mellan mig och sambon hela tiden - vad göra ?
  • Bonanza

Vad ska de göra på vc har du tänkt dig?

Det är bara att vänta ut. Pussas inte förrän ni har varit friska båda två i en vecka, trist men effektivt. Byt alla sängkläder och släng handdukarna i tvätten också. Sprita och tvätta händerna noga. Köp hämtmat tills ni båda två varit friska flera dagar.

• ettplustack
    Bonanza skrev 2011-01-30 12:30:10 följande:

Det är bara att vänta ut. Pussas inte förrän ni har varit friska båda två i en vecka, trist men effektivt. Byt alla sängkläder och släng handdukarna i tvätten också. Sprita och tvätta händerna noga. Köp hämtmat tills ni båda två varit friska flera dagar.
    Jag vet inte kanske är någon magbakterie eller nått tänkte jag. Vi har tvättat allting och har ätit ute de flesta dagarna.
    Men jag stekte massa köttbullar igår ska jag slänga dem eller kan man behålla dem ?
  • Emerun

Och glöm inte att byta tandborstar!
    Köttbullarna kan ni nog äta idag om de har stått i kylen

• Fridayyy

Vart bor ni ? Inte i närheten i Östersund antar jag..=)

Antingen sköter ni inte hygienen ordentligt eller så är det nåt annat. Det enda som hjälper är KLORIN. Och ta på alla ytor. Och vädra!

Var din sambo frisk på torsdagen men sjuk sen på fredagen igen? Isåfall har ju inte du smittat honom 2 ggr. Annars får den som är frisk ta in på hotell eller sova hos nån annan några dagar.

• ettplustack
    Emerun skrev 2011-01-30 12:52:10 följande:
    Och glöm inte att byta tandborstar!
    Köttbullarna kan ni nog äta idag om de har stått i kylen
    Tandborstar har jag bytt i torsdags.
    En fråga till. Jag var sjuk från jobb förra fredagen och på måndagen jobbade tis-fre. Om jag ska vara hemma i morgon igen blir det en karensdag till då?
  • ettplustack
    Fridayyy skrev 2011-01-30 12:56:41 följande:
    Vart bor ni ? Inte i närheten i Östersund antar jag..=)

Antingen sköter ni inte hygienen ordentligt eller så är det nåt annat. Det enda som hjälper är KLORIN. Och ta på alla ytor. Och vädra!

Var din sambo frisk på torsdagen men sjuk sen på fredagen igen? Isåfall har ju inte du smittat honom 2 ggr. Annars får den som är frisk ta in på hotell eller sova hos nån annan några dagar.
    Nej vi bor i Skåne och har kommunalt vatten om det har någon betydelse.
    Ja alltså min sambo gick till jobbet på torsdagen helt frisk vet jag inte sen på fredag eftermiddag/kväll mådde han dåligt igen och kräktes och hade sig och har varit dålig hela helgen men verkar lite bättre idag och i dag efter 11 började jag må dåligt igen och kräktes för en stund sedan.
  • Nyfiken gul

glöm inte att magen kan packa ihop och kärva efter en magsjuka.

Tänk på vad ni äter helt enkelt, det kan göra att man "sjuknar" om igen.

Ät snäll mat - skippa pizzor, thaimat, feta såser och blodiga biffar och kaffe....

Magen måste få vila efteråt och det kan den behöva göra upp till ett par veckor efteråt.

och tänk också på VAD ni kan ha stoppat i er - ni kan ha åkt på nån form av matförgiftning också som gör att ni blir sjuka igen - titta igenom maten i kylskåpet, släng allt som verkar misstänkt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Jesper f
    Bonanza skrev 2011-01-30 12:30:10 följande:

Nej, ni ska INTE köpa någon restaurang hämtmat alls. Nr 1 är det inte alls lämplih kost era stackars magar just nu behöver Nr2, ska ni hålla er borta från andra så mycket som möjligt, för att antingen inte smitta vidare, eller bli smittade själva av något annat. Större delen av vårt imunförsvar sitter i mage och tarmar, och du kan ju tänka dig hur många sk pantogena (goda) bakteriekulturer ni har kvar där nere, som skulle orka slåss mot tex flunsa viruset just nu.

Behöver ni mat, handlar ni  snabbt i butik, och då SNÄLL mat mot magen. Blåbärssoppa och banan, helst. Kopp-soppor som ni bara behöver värma vatten till. Möjligen vitt bröd med neutral mjukost. Och dryck förståss, ni måste dricka - så mycket som ni kan/orkar.  Sen kan man börja lätt, med tex fryst fisk gratäng med potatismos i små mängder, eller fiskbullar med lite potatismos, försiktigt, försiktigt...

Jag tror inte ni smittar fram/tillbaka, det låter som ni har samma virus, bara att ni inte är friska innan ni ger er ut bland andra igen 3 dagar efter sista kräkningen/diarén, ska ni vara hemma, vilandes, innan jobb/skola.  Det finns inga genvägar - tyvärr. Ni riskerar bara att förlänga er sjukaom ni inte tar hand om er.
  • ettplustack
    Jesper f skrev 2011-01-30 17:19:14 följande:
    Nej, ni ska INTE köpa någon restaurang hämtmat alls. Nr 1 är det inte alls lämplih kost era stackars magar just nu behöver Nr2, ska ni hålla er borta från andra så mycket som möjligt, för att antingen inte smitta vidare, eller bli smittade själva av något annat. Större delen av vårt imunförsvar sitter i mage och tarmar, och du kan ju tänka dig hur många sk pantogena (goda) bakteriekulturer ni har kvar där nere, som skulle orka slåss mot tex flunsa viruset just nu.

Behöver ni mat, handlar ni  snabbt i butik, och då SNÄLL mat mot magen. Blåbärssoppa och banan, helst. Kopp-soppor som ni bara behöver värma vatten till. Möjligen vitt bröd med neutral mjukost. Och dryck förståss, ni måste dricka - så mycket som ni kan/orkar.  Sen kan man börja lätt, med tex fryst fisk gratäng med potatismos i små mängder, eller fiskbullar med lite potatismos, försiktigt, försiktigt...

Jag tror inte ni smittar fram/tillbaka, det låter som ni har samma virus, bara att ni inte är friska innan ni ger er ut bland andra igen 3 dagar efter sista kräkningen/diarén, ska ni vara hemma, vilandes, innan jobb/skola.  Det finns inga genvägar - tyvärr. Ni riskerar bara att förlänga er sjukaom ni inte tar hand om er.
    Tack för ditt svar. Jag tror jag ska köpa lite fil med bra bakterier i morgon :)
  • Sixxty

Det finns alltid en risk att magsjukevirus speciellt Calici=Vinterkräksjukan går runt-runt. Du har fått bra tips men glöm inte spolknappen på toaletten och dörrhantagen. Torka av dem ofta och sprita med YT-desinfektion (finns på apoteket). Använd varsin handduk att torka händerna på eller ännu hellre använd engångs medan ni är sjuka. Tvätta och sprita händerna efter toabesök och innan ni äter

Svar på tråden Magsjuka/kräksjuka som går mellan mig och sambon hela tiden - vad göra ?