Åka till Abu Dhabi/Dubai som gravid??
Min mans bror har nyligen flyttat till Abu Dhabi. Vi är supernära honom och hans familj och deras barn är verkligen våra ögonstenar.
Vi saknar dem ju givetvis när de bor så långt bort och hade planer på att åka och hälsa på i mars. Jag är gravid just nu i v 21 och tänkte att första veckan i mars borde vara ok (vecka 27 då och jag har kollat så att försäkringar funkar). Såg fram emot en mysig semester med lite värme (ej direkt solande såklart), lite shopping och mysa runt med familjen.
Ville för säkerhets skull kolla med min BM om flygtiden var ok (6 timmar) och om jag hade tänkte rätt med att det skulle fungera att åka i v 26-27. Min BM blev då direkt tvär och förbjöd mig från att åka (kanske inte så starka ord men liknande). Enligt henne är deras bakteriekultur alldeles för farlig för mig som inte är van och gravid och hon tyckte verkligen inte att jag skulle åka.
Känner mig jätteledsen då jag ju sett fram emot en sista resa med min man innan man blir för tung och Liten kommer till sommaren. Vi skulle bo hos min mans bror och de är ju svenskar och handlar all sin mat från ett västerländskt köpcentrum. Abu Dabhi är ju en storstad i stil med new york och vi skulle såklart inte äta någon mat på skumma ställen utan brukar mest äta antingen hemma hos min mans bror eller på 5 stjärniga hotell/restauranger där jag såkalrt skulle välja mkt försiktigt vad jag åt (gör alltid det utomlands och har aldrig blivit dålig).
Nu tvekar jag inför att åka men alla förutom min barnmorska säger att det inte är någon fara och att hennes råd bygger på fördomar och okunskap om vad Abu Dhabi är för sorts ställe. Jag vill ju såklart inte göra något som innebär risk för mitt lilla barn men folk verkar ju åka både till Thailand och egypten gravida som jag tror är värre.
Vad tror/tycker ni? Vågar man åka? Hur hade ni resonerat??