• Liten men naggande

Åka till Abu Dhabi/Dubai som gravid??

Min mans bror har nyligen flyttat till Abu Dhabi. Vi är supernära honom och hans familj och deras barn är verkligen våra ögonstenar.

Vi saknar dem ju givetvis när de bor så långt bort och hade planer på att åka och hälsa på i mars. Jag är gravid just nu i v 21 och tänkte att första veckan i mars borde vara ok (vecka 27 då och jag har kollat så att försäkringar funkar). Såg fram emot en mysig semester med lite värme (ej direkt solande såklart), lite shopping och mysa runt med familjen.

Ville för säkerhets skull kolla med min BM om flygtiden var ok (6 timmar) och om jag hade tänkte rätt med att det skulle fungera att åka i v 26-27. Min BM blev då direkt tvär och förbjöd mig från att åka (kanske inte så starka ord men liknande). Enligt henne är deras bakteriekultur alldeles för farlig för mig som inte är van och gravid och hon tyckte verkligen inte att jag skulle åka.

Känner mig jätteledsen då jag ju sett fram emot en sista resa med min man innan man blir för tung och Liten kommer till sommaren. Vi skulle bo hos min mans bror och de är ju svenskar och handlar all sin mat från ett västerländskt köpcentrum. Abu Dabhi är ju en storstad i stil med new york och vi skulle såklart inte äta någon mat på skumma ställen utan brukar mest äta antingen hemma hos min mans bror eller på 5 stjärniga hotell/restauranger där jag såkalrt skulle välja mkt försiktigt vad jag åt (gör alltid det utomlands och har aldrig blivit dålig). 

Nu tvekar jag inför att åka men alla förutom min barnmorska säger att det inte är någon fara och att hennes råd bygger på fördomar och okunskap om vad Abu Dhabi är för sorts ställe. Jag vill ju såklart inte göra något som innebär risk för mitt lilla barn men folk verkar ju åka både till Thailand och egypten gravida som jag tror är värre.

Vad tror/tycker ni? Vågar man åka? Hur hade ni resonerat??

• Svar på tråden Åka till Abu Dhabi/Dubai som gravid??
  • katt

jag har en vän som är svensk , hennes man med. dem flyttade ditt pga mannens jobb. Hon var gravid i 6 månad när de flyttade hon har en son nu och förra året i oktober fick de sin andra son.
    aså ,du ska inte bor där typ du ska hälsar på det är skillnad.
    Du dricker mineral vatten som vi gör när vi är utomland kanske håller dig borta från salad och färska frukt.

• Liten men naggande

Cleo36: tack för tipset!

• Vic2ria

Åk!

jag backpackade runt asien i vecka 12-19. funkade bra. ska nu åka till thailand o då är jag i vecka 20.

Det man bör tänka på är dock att kolla så försäkringen är giltig. Med europeiska kan man tecka en som räcker till v 32.

Trygghansas gravidförsäkring täcker inget utomlands Länsförsäkringar till v 28 om jag inte minns helt fel.

• Tweety

Om du vågar åka till London så tycker jag att du ska våga åka till abu dhabi. Ingen större skillnad i bakterier och virus där, och alla i UAE dricker mineralvatten så det finns det gott om! Jag hade varit mera skeptisk till att åka till egypten eller thailand än UAE...
    Din barnmorska verkar tro att du ska åka till amazonas regnskogar! :P :)

• Liten men naggande
    Tweety skrev 2011-01-30 16:04:32 följande:
    Lite info (står dock inget om just graviditet)

travel2abroad.com/Link-Info/121/8/7/Middle-Ea... 

www.dubaigetaway.com/traveler-health-tips.htm 
    tack! Jag känner ju samma som ni skriver ovan! Men det är så svårt, tänk om något skulle hända -då skulle jag ju aldrig förlåta mig själv. Frågan är bara vad det skulle kunna vara som man får där som är farligt för barnet. Jag menar om jag bli rejält magsjuk så är det ju illa för MIG men barnet får nog ändå i sig det de behöver (lägger in mig för dropp i värsta fall..) usch...jag vacklar så...
  • Tweety
    Liten men naggande skrev 2011-01-30 16:20:07 följande:
    tack! Jag känner ju samma som ni skriver ovan! Men det är så svårt, tänk om något skulle hända -då skulle jag ju aldrig förlåta mig själv. Frågan är bara vad det skulle kunna vara som man får där som är farligt för barnet. Jag menar om jag bli rejält magsjuk så är det ju illa för MIG men barnet får nog ändå i sig det de behöver (lägger in mig för dropp i värsta fall..) usch...jag vacklar så...
    Jag förstår dig. Jag har själv haft ett tidigt missfall och jag vet redan nu att nästa gång jag blir gravid så kommer jag att undvika ALLT som innebär minsta risk för ett nytt missfall fastän jag vet att det egentligen inte går att förhindra...
    Det viktigaste är väl att du väljer det som du känner dig trygg med. Konsultera andra barnmorskor och hör vad de har att säga.
  • Ebbolita

Har precis varit i Dubai som gravid, visserligen inte lika långt gången som du men det gick absolut jättebra! Maten är superfräsch på de allra flesta ställen. Undvek att äta i gatustånd och dyl, men det säger ju sig självt. Blir du magsjuk mår bebisen ändå bra i sitt lilla mikrokosmos, och skulle det bli värre än så har de bra sjukvård i UAE.
    Tycker du ska åka! Duabi är toppen!

• katt
    Ebbolita skrev 2011-02-01 11:20:51 följande:
    Har precis varit i Dubai som gravid, visserligen inte lika långt gången som du men det gick absolut jättebra! Maten är superfräsch på de allra flesta ställen. Undvek att äta i gatustånd och dyl, men det säger ju sig självt. Blir du magsjuk mår bebisen ändå bra i sitt lilla mikrokosmos, och skulle det bli värre än så har de bra sjukvård i UAE.
    Tycker du ska åka! Duabi är toppen!
    håller absolut med dig . tycker hennes bm överdriver.
  • Liten men naggande

Tack för alla svar!

Har nu konsulterat andra barnmorskor samt en läkare och INGEN förutom min BM verkar tycka att det är ett problem (som den senaste BM sa: du ska ju inte ut i bushen direkt).

Lutar mer och mer åt att min BM antingen är överförsiktigt och tyckar att gravida ska sitta hemma hela graviditeten och inte resa alls (vilket man ju kan tycka), eller så fattar hon inte riktigt hur modernt Abu Dhabi/Dubai faktiskt är. Kommer ju såklart inte ta några risker med maten /vatten mm men har bestämt mig för att åka!

Man är alltid orolig att det ska hända något men samtidigt har man ju närmare till professionell sjukvård där än var många som bor i norra delen av Sverige har. Har dubellkollat försäkringar mm också...

Nu återstår ju bara att be min BM om ett flygintyg...känns lite läskigt att be om det när hon ju avrått från att åka. Känner mig som 5 år igen och som inte gjort som läraren sa...

• Gullvippan

Hejsan. Jag var i dubai för 2 veckor sedan och då var jag  i v 22 och det fungerade utmärkt.  Det finns ju vatten på flaska såklart och mat kan man ju välja lite mer "vanlig mat" om man vill. utbudet är ju enormt. Jag undvek förutom de sakerna jag undviker i vanliga fall även sallad, glass och sånt som kan innehålla bakterier. Är du på besök hos din mans bror så lagar de kanske maten och då är det bara att de är noga att skölja grönsaker i vatten på flaska mm så ordnar det sig säkert.

Dock fågade de mig på flygplatsen i dubai om vilken vecka jag var i och ville se intyg så det är nog viktigt att ta med från barnmorskan. Dubalkolla även dina försäkringar så de verkligen gäller om du skulle behöva vård på plats eller flygas hem.

Lycka till och hoppas ni får en fin resa!

• Liten men naggande

Gullvippan: tack för alla bra tips!

• Maloma

Min syster åkte till Dubai i v 19 och det var inga problem. Inga resriktioner. De bodde hemma hos en kompis och åt oftast hemlagat, men även ute. Tog det lite lugnare än vanligt men hade inga problem med vare sig maten eller vattnet.

• Liten men naggande

Tack alla för tips och råd! Hatar när trådar blir "hängande i luften" så jag vill bara avsluta med att berätta att vi åkte som planerat och förutom att jag tror att jag blev förkyld på flygresan hem så fick jag ingen matförgiftning eller andra sjukdomar med mig från resan. Har varit hemma i dryga 5-6 veckor nu.

Resan var jättelyckad och jag hade inga som helst problem med maten och att hitta "säkra" saker att äta. Åt t om sushi på ett ställe (5 stjärnigt) så så säkert kändes deras hantering av mat.

Att förflytta sig är ju också bekvämt så man åker bil typ överallt mm.

En lärdom som egentligen inte alls har med Abu Dhabi som ställe att göra som jag har dragit är att:
    1) 6-7 h flygresa med foglossning och krypningar i benet är SJUKT jobbigare än vad man tror
    2) när man är i v 26-27 är det precis på gränsen att iaf jag orkade med saker -hade nog varit bättre att åkt runt v 18-24 om man fått välja
    3)35 gradig värme är INTE kul som gravid så det blev mkt skugga och poolbadande för min del

Men med det sagt så är jag ändå glad att jag åkte, allt gick bra och jag kände mig aldrig orolig för mig eller bebisen (ja inte mer än att man alltid oroar sig såklart -i Sverige såsom utomlands. Det blev en skön paus för mig och min man innan bebisen kommer.

Tack alla som svarat i tråden!

Svar på tråden Åka till Abu Dhabi/Dubai som gravid??