• Shemira

Några frångor ang PCO

Hejsan.

I veckan var jag hos min gynekolog pga utebliven mens sedan jag slutat med mina p-piller..(hade mens innan jag började med p piller fick min mens redan när jag var 11.)
    Min doktor berättade då för mig att jag har pco-s och att det inte är säkert att jag kommer att få tillbaka min mens alls..  

Jag tycker att som 19 åring är det väldigt tråkiga nyheter och jag vet inte så där saligt mycket om "sjukdomen" eller vad man skall kalla det. 
    Jag har också nu under ca en veckas tid haft jätte jobbig kramp i äggstockarna och ut i ryggen/svanken men jag vet inte vad det kan vara har inte haft något sexuellt umgänge på ca ett år så kan ju inte vara något fel och iom jag har pco hade ju inte en eventuell graviditet varit på tapeten i heller..

Är det någon mer än jag med pco som haft kramp i äggstockarna utan anledning och vad beror det isf på? 

Skulle bli jätteglad om någon hade tid eller intresse att svara och kanske även ge mig lite flera upplysningar ang själva pco.

Tack på förhand // en olycklig sparv 

• Svar på tråden Några frångor ang PCO
  • LiselottePCOS

Undrar varför du slutat med p-piller? p-piller av kombinationstyp kan annars skydda från de syntom som PCO-S kan ge tex generandehårväxt, acne, övervikt , mm.  P-piller före man föröker bli gravida kan tom göra att endel kvinnor inte behöver annan behandling för att blir gravida.
    Normalvikt , sunda matvanor och motionera regelbundet för att minska PCO-S syntom.
    Fördel är lättare att bygga muskler, klimakteriet senare än hos "friska" kvinnor.

Vill du  kan du titta i min blogg. Har inte mycket om att vara ung med PCOS där.

• LiselottePCOS

PS det är bra att blöda  ca 4 ggr per år, om du inte gör det bör du få  tabletter av läkare som kan framkalla mens tex gestapuran dvs gulkoppshormon.  Du kan ha värk i äggstocktrakten pga ägsgtockarna svullnar en aning vid PCOS. Hört att  vissa  kvinnor känner av det.

• Shemira
    LiselottePCOS skrev 2011-01-30 16:46:35 följande:
    Undrar varför du slutat med p-piller? p-piller av kombinationstyp kan annars skydda från de syntom som PCO-S kan ge tex generandehårväxt, acne, övervikt , mm.  P-piller före man föröker bli gravida kan tom göra att endel kvinnor inte behöver annan behandling för att blir gravida.
    Normalvikt , sunda matvanor och motionera regelbundet för att minska PCO-S syntom.
    Fördel är lättare att bygga muskler, klimakteriet senare än hos "friska" kvinnor.

Vill du  kan du titta i min blogg. Har inte mycket om att vara ung med PCOS där.
    Hejsan, tack för ditt svar. 

Tja jag slutade med mina p-piller eftersom jag inte har varit i ett förhållande på snart ett år, tycker det är onödigt att ta p-piller om jag inte behöver det och det var som sagt innan jag visste om att jag hade pco..

så vitt jag vet hade jag inga symptom av pco innan jag började med p-piller hade relativt regelbunden mens och ingen acne eller skäggväxt i heller, det har jag dock inte nu i heller enda problemet är att jag inte fått tillbaka min mens sedan jag slutade med mina p-piller för fem månader sedan.

Tja övervikt då har alltid haft mage mer eller mindre redan sedan jag var liten och har inte riktigt lyckats få bort den antar att det kan ha något med pco att göra i alla fall enligt läkare men jag fick någon tablett jag skall ta i tio dagar som skall ge en blödning jag hoppas att dem fungerar =)  

skall titta i din blogg också tack så mycket =)  
  • LiselottePCOS

Hej igen!  PCOs syntomen döljs av  p-piller. Jag har också haft mage sedan jag var barn. Min mens försvann när jag var ungefär 14-15 år och var helt borta till jag var 20år och jag hade börjat medicinera. Jag hade inte generande håreväxt elller finnar. . Jag gick till läkare först då då jag trodde  inte vågade  tidigare. Jag fick veta att jag hade för högt prolakton och fick pravidel för att normalisera det värdet.

Jag vart gravid när jag var 21 år fick barn när jag var 22 år (1989). Efter gravditet märkte jag hur kanaisg min kropp var. Jag börjde gå upp i vikt i rasande fart, 35-40 kg på kanske 6 månzder. sedan desss har jag bråkat med överikten Fick p-iller 1998 som jag tog till 2001  i november, slutade pga högt blodtryck och svårmigrän. ca 6-8 månader efter jag sluta med p-piller hade jag gått upp 16 kg igen.  Min kropp verkar ha fått en knäpp vid varje stor hormonell omställning, tyvärr.

Sliter stänigt med övervikten numera och hakan får jag raka en gång i veckan.  Tar metformin för att få en bättre insulinbalans i kroppen.

• Shemira
    LiselottePCOS skrev 2011-01-30 18:03:45 följande:
     Hej igen!  PCOs syntomen döljs av  p-piller. Jag har också haft mage sedan jag var barn. Min mens försvann när jag var ungefär 14-15 år och var helt borta till jag var 20år och jag hade börjat medicinera. Jag hade inte generande håreväxt elller finnar. . Jag gick till läkare först då då jag trodde  inte vågade  tidigare. Jag fick veta att jag hade för högt prolakton och fick pravidel för att normalisera det värdet.

Jag vart gravid när jag var 21 år fick barn när jag var 22 år (1989). Efter gravditet märkte jag hur kanaisg min kropp var. Jag börjde gå upp i vikt i rasande fart, 35-40 kg på kanske 6 månzder. sedan desss har jag bråkat med överikten Fick p-iller 1998 som jag tog till 2001  i november, slutade pga högt blodtryck och svårmigrän. ca 6-8 månader efter jag sluta med p-piller hade jag gått upp 16 kg igen.  Min kropp verkar ha fått en knäpp vid varje stor hormonell omställning, tyvärr.

Sliter stänigt med övervikten numera och hakan får jag raka en gång i veckan.  Tar metformin för att få en bättre insulinbalans i kroppen.
    jaha okej tja jo det är väl också en del individuellt hur pco:n påverkar eftersom jag började med p-piller när jag var 15 och inte slutat med dem förrens nu så vet jag inte hur det kommer att påverka mig men har precis genomgått en så kallad gbp ( gastric bypass) för att gå ned i vikt och tja mina "acne" besvär har nästan försvunnit och någon hårväxt har jag inte inte så vitt jag vet i alla fall.

Vi tror att jag ärvt min pco från min mor då hon har haft likande symptom och har bla skäggväxt men hon har varit gravid flertalet gånger utan någon medicinering eller dylikt och hon har heller inte vetat om pco förrens nu när jag fick veta att jag hade det 
  • bears

Jag hade åxå hyfsad regelbunden mens och efter att jag slutat med p-piller så försvann mensen och jag fick veta att jag hade pco, var nog inte ens 19 år då. Jag har alltid trott att det var p-pillernas fel men enligt faktat är det inte det, men jag kan inte låta bli att undra.....

Jag är i dag 35 år har kämpat med vikten hela mitt liv, fått mer och mer hårväxt för varje kilo. Trots detta har jag fått till 2 barn, den ena med ivf och den andra med hormontblt. Jag har ätit Provera var 3:dje mån för att rensa "systemet" för jag fick alltid ont, kramper och hugg i äggstockarna samt småblödningar när jag inte fick mens. Nu när vi bestämt att nöja oss med 2 friska barn så har jag satt in en hormonspiral som jag hoppas ska dämpa mina symptom, sen jobbar jag på vikten och att få till en hälsosammare livsstil som passar en pco:are.

Lycka till, du är inte ensam iaf :)

• Shemira

Idag vaknade jag med mens =) utan medicinering det kom av sig självt antar att det var pga det jag haft ont i äggstockarna i typ en veckas tid =) 
    Har nog aldrig varit så glad över att få mens tidigare =)

Tack så mycket och det är ju skönt att man ej är ensam =)  

Svar på tråden Några frångor ang PCO