• Anonym

Är det normalt av vuxna män beter sig så här??

Alltså jag är så jävla förbannad och irriterad just nu så jag bara måste få skriva av mig.
    Jag börjar fundera på om jag har fått tag på en otroligt omogen pojkvän eller om det kanske är så att väldigt många män beter sig så här hemma?

Vi har vart tillsammans i 6 och ett halvt år..Han är nu 31 år gammal..
    Vi har haft ett skakigt och stormigt förhållande med mycket gräll, trots detta älskar jag faktiskt honom och vill leva med honom, jag har bara ett stort jävla problem med den här karln..Han beter sig som en tonåring, det går inte att diskutera med honom och det går inte att be honom om tjänster..

Både igår och idag så fick han rejäla sovmorgnar, vilket är helt ok eftersom han har jobbat hela veckan heltid, och jag har haft lite kortare arbetsdagar och senare pass än vad han har..Så inga problem.
    Jag gick upp både igår och idag och städade först undan i vardagsrummet efter våra myskvällar med popcorn och film, jag diskade bort massor med disk igår, och fixade och donade i köket. Imorse städade jag och dammsugade av efter gårdagen, och han låg alltså och sov...

Eftersom vi aldrig gör något tillsammans så bestämde jag att jag och dottern skulle iväg till pulkabacken, och jag vill ju gärna att pojkvännen följer med.
    Så jag gick in till honom där han låg och snarkade, klockan var halv 11..
    väckte honom lungt och frågade om han ville följa med mig och dottern ut och leka lite, eftersom hon inte varit ute på hela helgen..
    han tittar trött på mig och lägger huvudet under täcket och säger att han vill sova..

Jag - men klockan är redan ganska mycket och det skulle ju va kul om vi kunde göra något tillsammans den här helgen med dottern?

Han- MEN VAFAN, JAG VILL SOVA!! Låt mig vara, sluta tjata jag orkar inte höra!!! Och ja han skriker detta till mig.

jag blev riktigt jävla ledsen, och förklarade att han behöver inte skriva för jag har inte gjort något fel, jag ville bara att vi skulle göra något tillsammans..

Han säger då att jag kan gå för han orkar inte diskutera med mig..

jag går till affären med dottern och handlar sen kommer jag hem, då helt plötsligt vill han följamed och åkapulka..
    Jätteglad blev jag!!

Väl hemma för en stund sedan..
    Började jag tvätta  i tvättstugan och medans jag väntade på tvätten lagade jag mat..
    Går sen in i datorrummet (där han alltid sitter) och säger

- ikväll kan väl du ta och diska för jag gjorde det både igår och idag plus att jag städat båda dagarna efter vårs filmkvällar och grejjer

Han ser jävligt irriterad ut över att jag ens frågade.
    Sen lutar han sig ut och tittar på disken i köket och rynkar i hop ansiktet

han- ja så nu kommer du att bygga på en massa disk som vanligt för att jag skall diska??

jag blev förbannad och sa att jag faktiskt gjort ganska mycket den här helgen och jag tycker inte att det är så jävla mycket begärt att han gör något.
    han börjar då som vanligt och säga att jag kan gå för han orkar inte höra mitt tjat osv..

jag- kan du snälla bara ta disken ikväll??

han ser fortfarande besvärad ut över frågan

han- får se om jag orkar

jag. ja annars får du göra det imorgon.

Sen går jag och fortsätter laga mat, och som vanligt så sätter han på typ högsta volymen på datorn och spelar hårdrocksmusik och det gör han alltid när han är arg!
    Han brukar även göra detta mitt under våra bråk, sätta på högsta volym så att han inte ens hör vad jag säger till honom..
    Ursäkta men är det här normalt att en vuxen man på 31 år håller på så här?

fy fan vadjag är irriterad nu!

• Svar på tråden Är det normalt av vuxna män beter sig så här??
  • PetraCecilia

Hade min man betett sig så där hade vi varit särbos eller separerat. Nej, så där beter sig någon som bor hemma hos sin mamma. Usch. Hoppas ni har jordens bästa sexliv elelr att an försörjer dig - vad ska du annars med honom till? (Låg nivå, men sagt med ett leende. Du får ta och börja ställa krav!) 

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Nej, jag tror inte att det är normalt. Har det alltid varit så? Varför står du ut med det?

Bara en tanke, det kan vara bättra att fråga istället för att säga åt honom att diska. Han kanske inte tycker att du tjatar lika mycket då.

• Anonym

det här är tyvärr vardags i vårt förhållande. Han klarar inte att man ber honom om sånna enkla saker, han blir sur för allt man påpekar som han gör fel....det är dock jag som drar HELA lastet hemma när det gäller städning, disk och tvätt..Därför blir jag så jävla förbannad över att han har mage att bli irrititerad när jag ber honom att hjälpa mig!! Fy fan jag bara kokar inombords, hur tänker han?

Han diskar kanske 1 gång varannan vecka (självmant) dom andra gångerna får jag be snällt.
    Ibland blir han sur och irriterad och suckar, och ibland säger han bara att han skall göra det..
    Om jag jobbat en hel helg och han har varit hemma, då får jag alltid ta disk,städning och tvätt på måndagen om jag är ledig, och han har då under helgen inte gjort något annat än att sitta vid datorn, och jag lovar, han sitter HELA dagen framför datorn, i undantag för att röka, dricka kaffe..

Jag har TJATAT och TJATAT, bönat och bett, försökt göra disksheman osv...INGENTING funkar!!
    jag städar ju som sagt ganska mycket, det är jag som står för småstädning och storstädning.
    Sen råkade jag bli sjuk under en hel vecka, sängliggande, feber och ritkigt dålig, låg och skakade ocg svettades på samma gång..När jag äntligen blivit frisk då kommer han och säger mitt i ett bråk:

han- Du bryr dig ju inte ens om hur det ser ut hemma längre, det ser ut som en jävla soptipp. disk, tvätt och sklit överallt! Du bryr dig inte ens om att städa längre, se hur det ser it här!!

Jag blir otroligt jävla förbannad och säger att jag under 6 års tid alltid har hållt snyggt och rent och även städat efter honom, och när jag för en gångs skull inte gör det för att jag har vatir sjuk, så behöver han fan inte komma och gnälla på mig.

han- Jasså? tycker du det är störigt när jag gnäller över att det är stökigt? Välkommen till min värld, du har gnällt på mig och städningen i 6 år! och så klarar du inte ens över att jag säger detta till dej 1 gång?
    Och så flinar han.

ALttså seriöst, jag har klagat på honom och städningen så länge och det med all rätt, för han har städat och hjälpt till så otroligt lite under vårt förhållande så jag tycker att jag har rätt att gnälla..
    Däremot, så tycker inte jag att han har rätt att gnälla över detta eftersom  jag alltid gjort det, men så passar han på så fort jag blir sjuk och "missar" städningen...

• Anonym
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-30 15:51:45 följande:
    Nej, jag tror inte att det är normalt. Har det alltid varit så? Varför står du ut med det?

Bara en tanke, det kan vara bättra att fråga istället för att säga åt honom att diska. Han kanske inte tycker att du tjatar lika mycket då.
    jag har provat alla sätt i världen, som sagt, ibland gör han det, men oftast inte utan att han har suckat högt och sett iriiterad ut...tycker att det är så jävla fjantigt att han måste sitta och demonstrera så där..
  • ViVäntarLois

Förhoppningsvis inte... Personligen hade jag slutat diska, städa och tvätta, sen hade jag flyttat ut.

Om man älskar varandra kan jag förstå att man inte vill avbryta förhållande men jag hade nog ändå låtit honom klara sig själv ett tag. Mest för att få honom att förstå att faktisk HAN bidrar med disk, tvätt osv. och högarna växer om man inte sköter dem.

Hur såg hans hem ut när han bodde själv? Lider han av oredan lika mycket som du gör? Om han tycker att det är okej med stora högar av disk i några dagar så är det nog svårare att få honom att hjälpa till...

Jag kan personligen erkänna att jag är en riktig lortgris och hatar att diska och städa... Jag lider inte ett dugg av diskhögarna som växer eller dammråttorna som trivs i hörnen :) Tack och lov så är min sambo likadan så vi behöver inte bråka om saken och ingen känner att "den gör allt".

Sen hade jag haft svårt för om någon skrek och svor åt mig... Likadant med musiken på högsta volym. Tycker det låter väldigt omoget.

lillalois.blogg.se

• Anonym (Myran*)

Nej, det är inte normalt. Låter som om du är hans mamma som säger åt honom att städa sitt rum.
    Ni är två vuxna som bor där och är man vuxen så kompromissar man, uppför sig inte som en barnunge.

Försök kom överens om att ha olika sysslor där hemma. Jag och min sambo delar på tvättstugan, jag ansvarar för diskmaskinen, dvs. in och utplockning och han ansvarar för dammsugningen här hemma. Ibland får jag påminna om att det ser smutsigt ut för vi har olika syn på när det är smutsigt...men aldrig några bråk i den storleken som ni verkar ha.

Kan också rekomenndera dig att läsa boken: "7 gyllene regler för en lycklig kärleksrelation".
    Finns mycket nyttigt om förhållanden i den boken och även hur man hanterar olika typer av konflikter med sin partner.

• ViVäntarLois

Om du frågar honom, tycker han då att ni ska göra 50/50 av hemarbetet eller säger han rakt ut att det är husfru/mamma han vill ha? Det verkar ju vara det han förväntar sig.

• Anonym

tack för alla tips.
    Jag är bara så ledsen över att behöva säga att inget funkar...Inte på honom. han bryr sig inte ett dugg om städning disk eller matlagning, det är bara så självklart för honom att kvinnan skall göra sånt..
    det värsta är att i hans datorrum, ser det bokstavligen ut som en jävla soptipp, det skall egentligen vara sovrum och datorrum i samma, men jag klarade inte av att ligga där för det var så dammigt och det var alltid datorer som stod och blinkade mitt i nätterna, och nu pratar vi om ca 6 stycken datorer, plus hårdiskar, kablar, papper, räkningar, tomma ciggpaket mm mm....Det såg hemskt ut, så jag har sovit på madrass i vardagsrummet nu i en vecka för att jag inte kan somna i det rummet längre...
    Ännu konstigare är det då att han kan komma och gnälla på mig för att jag inte städat på en vecka, när hans eget rum ser ut som det gör..
    Vi behöver ju som ni förstår också en lägenhet med ett större rum så att vi kan få ett klokt sovrum, men det är inte alltid så kött att få tag på här där jag bor..

• Anonym
    ViVäntarLois skrev 2011-01-30 16:04:23 följande:
    Om du frågar honom, tycker han då att ni ska göra 50/50 av hemarbetet eller säger han rakt ut att det är husfru/mamma han vill ha? Det verkar ju vara det han förväntar sig.
    Det skulle han absolut inte vilja, och han skulle alrig följa den regeln heller.
    Han menar på att så länge han fixar SIN bil, för jag har inget körkort, och så länge han gör ANDRA saker som inte jag gör, så borde jag gott och väl kunna städa hemma...Det är bara det att han gör inga andra saker som inte jag gör..hahaha....

men den allra vanligaste komentaren när jag säger att vi borde dela upp sysslorna här hemma det är:

han- så länge jag betalar mer räkningar än du så behöver du inte gnälla över att du får städa mest, det säger sig själv att om jag betalar mer räkningar så får du göra med hemma!

Kan man bli galen över att få höra sånt eller??
    Och jag jobbar mindre än honom det gör jag, men inte så jävla mycket mindre, jag tjänar mer pengar än honom, vi delar på hyra och el avgiften, och det är ganska jämställt så...jag har dock mindre egna räkningar än vad han har, han har ju lån, och krediter att betala av, han har bilen, ochbensin och fack avgift och dyklikt, det är ju HANS räkningar, så varför skall jag straffas för att han har mer räkningar än jag??? Bara undrar..
  • PetraCecilia

Du sitter fast i värsta kvinnofällan. Bara DU kan ändra på det, och på din inställning.

1. Separera era ekonomier direkt. Betala lika för allt.
    2. Kräv att ni delar lika på hemarbetet. Tjata inte. Informera, och säga att annars får han leta eget boende och så får ni vara särbos.
    3. Sluta genast att laga mat åt honom, om han inte äter dina tider. Sluta tvätta hans tvätt. Ta hand om dig och ditt barn.
    4. Fundera på hur DU vill leva. Så där kan du ju inte ha det!

Svar på tråden Är det normalt av vuxna män beter sig så här??