• Pokergirl

Aktie och fondtipsartråden

Försöker just nu sätta in mig lite i aktievärlden. Det hade varit bra att ha andra intresserade och kunniga att bolla tankar och idéer med. Finns det fler här som sparar i aktier eller fonder?

Bonum vinum laetificat cor hominis
  • Svar på tråden Aktie och fondtipsartråden
  • Micke81

Japp :)

Personliga favoriter just nu

H&M - Stabilt tillväxtbolag med bra direktavkastning (ca 4.5%). Vissa tror dock att tillväxten håller på att tappa fart samtidigt som råvaror och transporter blivit dyrare. Detta drabbar dock även konkurrenterna. Själv tror jag start på att H&M har mycket att hämta i både USA och Asien. Kortsiktigt känns denna lite osäker men på sikt är jag övertygad om att det är en vinnare.

Kinnevik - Lägre direktavkastning, men bra ledning och driftig VD. Har en filosofi om att det krävs mer av kvinliga ledare som befinner sig på denna nivån vilket är gynsamt för oss aktieägare. Därför är detta ett MYCKET intressantare bolag än tex gubbiga Investor. Dotterbolagen är under stark tillväxt samtidigt som Korsnäs verkar vara en stabig kassako.

Diamyd - Hög risk men som kommer ge bra avkastning om deras Diabetesmedicin kommersielliseras (fas 3 studerierna ska vara klara nu under våren = väldigt nära).

Lundin Minings - Kanske inte jätterätt om man vill vara etisk, men vet hur man gör affärer.

Själv då? Hur går dina egna tankar? 

• Pokergirl

Intressant! Kikade på H&M men blev lite oroad när jag, liksom dig, läst att aktien var på väg neråt.

Den här och förra veckan var inga höjdarveckor som aktieägare...

Några jag håller extra koll på:

Net entertainment: Intressant företag med utvecklingspotential. Lågt värde och bra produkter mot en växande marknad inom spel.

Enquest: Högriskprojekt men med potential att ge riktigt bra slantar om oljepriset ligger kvar eller blir högre.

Proffice: Har fallit nu på slutet men har extremt gynnsamma tillväxtförutsättningar.

Har varit sugen på SSAB då jag tror stålpriserna kommer fortsätta öka men jag har inte kommit till skott ännu.

• Gentleman
    Pokergirl skrev 2011-01-30 16:58:23 följande:
    Försöker just nu sätta in mig lite i aktievärlden. Det hade varit bra att ha andra intresserade och kunniga att bolla tankar och idéer med. Finns det fler här som sparar i aktier eller fonder?
    Ja jag sparar i aktier, fonder, fysiskt guld och snart även hedgefonder.
  • Anova
    Pokergirl skrev 2011-01-30 16:58:23 följande:
    Mitt tips är att läsa på om trading. Är du nybörjare så är t.ex. Tradingguiden av Jonas Bernadsson en bra bok att börja med. Just nu har jag själv inga pengar att leka med på finansmarknaden men det kommer väl i framtiden.

Själv har jag finans som huvudämne i min ekonomutbildning (ekonomie magister) i företagsekonom, och har läst en del finanskurser också inom nationalekonomi. Ett väldigt kul ämne, men inget jag vill arbeta inom (skulle då vara något mot etiska fonder eller likande).
  • Pokergirl
    Anova skrev 2011-02-02 00:30:10 följande:
    Mitt tips är att läsa på om trading. Är du nybörjare så är t.ex. Tradingguiden av Jonas Bernadsson en bra bok att börja med. Just nu har jag själv inga pengar att leka med på finansmarknaden men det kommer väl i framtiden.

Själv har jag finans som huvudämne i min ekonomutbildning (ekonomie magister) i företagsekonom, och har läst en del finanskurser också inom nationalekonomi. Ett väldigt kul ämne, men inget jag vill arbeta inom (skulle då vara något mot etiska fonder eller likande).
    Ska kika på boken, tack för tips!
  • MatsAtari

Själv fattar jag inte vad som gör och vad som gjort HM så jäkla bra historiskt.
    Är det märket som säljer eller?

• Timmervik
    MatsAtari skrev 2011-02-16 22:50:13 följande:
    Själv fattar jag inte vad som gör och vad som gjort HM så jäkla bra historiskt.
    Är det märket som säljer eller?
    Om du menar som placering så titta lite närmare på 20-30 års historik av bolagets:

Omsättning
    Kassaflöde
    EBT
    Utdelning

Så kommer du att förstå  :)  :)
  • HebbeCF

De bästa tipsen jag kan ge dig är att - om du vill ha tips om aktier, fråga inte om köptips. I slutänden är det alltid du själv som är ytterst ansvarig för vad du gör med dina pengar.

Lär dig i stället vad som styr aktier och olika marknader. Du hittar mycket information på http://www.aktiespararna.se/. Skit i analyser och experter - bilda dig en egen uppfattning.

En annan sak att tänka på är att du kan bespara dig mycket stress om du sparar långsiktigt i stället för att sitta och snabbtrejda.

Två andra bra sidor är privataaffarer.se och di.se.

Lycka till!

• bastardized
    HebbeCF skrev 2011-03-20 19:32:51 följande:

De bästa tipsen jag kan ge dig är att - om du vill ha tips om aktier, fråga inte om köptips. I slutänden är det alltid du själv som är ytterst ansvarig för vad du gör med dina pengar.

Lär dig i stället vad som styr aktier och olika marknader. Du hittar mycket information på www.aktiespararna.se/. Skit i analyser och experter - bilda dig en egen uppfattning.

En annan sak att tänka på är att du kan bespara dig mycket stress om du sparar långsiktigt i stället för att sitta och snabbtrejda.

Två andra bra sidor är privataaffarer.se och di.se.

Lycka till!

Klockrent och instämmer till fullo....
Svar på tråden Aktie och fondtipsartråden