• heliora

Nån som fött barn trots delad livmoder?

Hej, jag planerar inte att få barn än men jag har en fråga.

Jag har en delad livmoder, alltså INTE skiljevägg, och den är inte superdelad utan det finns utrymme mellan "hornen".

Jag har varit gravid en gång och gjort abort. Vid ultraljudet sa de att fostret fanns i den högra delen.

Det jag undrar är, är det någon mer med delad livmoder som framgångsrikt fött barn?

Måste man räkna med missfall? Är det något jag inte kommer undan?

Och är det ofta tidiga eller sena missfall som drabbar de med bicornis uterus?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-30 17:52
    (Gynekologen sa att de FLESTA graviditeter i delade livmödrar går bra, men så ser man på hela internet sorghistorier om såna som fått tio missfall, vad ska man tro?)
  • Svar på tråden Nån som fött barn trots delad livmoder?
  • heliora

Inte ens nån som känner nån som kännr nån?

• Lumix

Vi fick barn i januari 2010 och en av tjejerna i samma FL tråd hade delad livmoder har jag för mig. De gick på lite extra kontroller annars var det inget vad jag minns.

• heliora

Alltid skönt att höra såna som det gått bra för, för varje gång växer ens hopp :)

• heliora

Ingen mer med erfarenhet?

• LieNy

Hej!

Jag har fått tre barn, och har uterus bicornis. :) Vilket jag fick reda på vid första förlossningen som slutade i planerat snitt då lilltjejen inte ville vända sig.

Mellersta flickan är född vaginalt, och vid denna förlossning brast min skiljevägg. Men även denna förlossning gick bra. :)

De båda har legat på höger sida i livmodern...

Pojken däremot lade sig på vänster sida och är även född i V.27+5... Jag har fått för mig att att han helt enkelt valde fel sida av livmodern, och att han därför hade för lite plats att växa sig stor och stark på... Men idag är han 7 månader, och efter mkt om och men en pigg och glad liten prins...

Så nog går det att få barn trots "missbildad" livmoder! :)

• LillaW

Jag har delad livmoder. Har precis som du läst om alla som fått många missfall och hela tiden haft detta i tankarna. var som beredd på att få gå igenom det jag med.

Efter lite längre tid än väntat blev jag i alla fall gravid och är nu i vecka 17. Allt ser bra ut och bebis ligger i "rätt" hålrum. Men min gynekolog säger att det är svårt att veta hur det ska gå före man faktiskt varit gravid. Så det enda vi kan göra är att prova... och tänka positivt =) 

• heliora
    LieNy skrev 2011-03-14 21:20:45 följande:

Hej!

Jag har fått tre barn, och har uterus bicornis. :) Vilket jag fick reda på vid första förlossningen som slutade i planerat snitt då lilltjejen inte ville vända sig.

Mellersta flickan är född vaginalt, och vid denna förlossning brast min skiljevägg. Men även denna förlossning gick bra. :)

De båda har legat på höger sida i livmodern...

Pojken däremot lade sig på vänster sida och är även född i V.27+5... Jag har fått för mig att att han helt enkelt valde fel sida av livmodern, och att han därför hade för lite plats att växa sig stor och stark på... Men idag är han 7 månader, och efter mkt om och men en pigg och glad liten prins...

Så nog går det att få barn trots "missbildad" livmoder! :)

härligt! tack för svaret!
  • dubbelmagen

Hej Hellora!

Jag har också två livmödrar. Jag har dessutom två livmoderettappar och en skiljevägg i slidgången, hur är det för dig? Jag och min sambo har försökt få barn i drygt två år utan resultat och har nu precis påbörjat en utredning. Det är lite frustrerande att alla säger olika saker. Vissa säger att det är svårare att bli gravid aftersom spermierna måste "hitta rätt", andra säger att det inte är det. Vissa säger att man troligtvis måste förlösas med kejsarsnitt om man blir gravid, andra säger att det inte borde vara annorlunda än för andra. Vissa säger att det är bättre med två separata livmödrar än att ha en livmoder med en skiljevägg, eftersom hjärtformen som då är vanlig, ökar risken för missfall.

Jag har googlat mycket och frågat mycket och blir nog aldrig riktigt klok men om du vill ha ett bollplank så finns jag här Glad

Förhoppningsvis blir jag gravid snart och då får vi se hur det går Skrattande

• heliora
    dubbelmagen skrev 2011-04-20 10:03:45 följande:
    Hej Hellora!

Jag har också två livmödrar. Jag har dessutom två livmoderettappar och en skiljevägg i slidgången, hur är det för dig? Jag och min sambo har försökt få barn i drygt två år utan resultat och har nu precis påbörjat en utredning. Det är lite frustrerande att alla säger olika saker. Vissa säger att det är svårare att bli gravid aftersom spermierna måste "hitta rätt", andra säger att det inte är det. Vissa säger att man troligtvis måste förlösas med kejsarsnitt om man blir gravid, andra säger att det inte borde vara annorlunda än för andra. Vissa säger att det är bättre med två separata livmödrar än att ha en livmoder med en skiljevägg, eftersom hjärtformen som då är vanlig, ökar risken för missfall.

Jag har googlat mycket och frågat mycket och blir nog aldrig riktigt klok men om du vill ha ett bollplank så finns jag här Glad

Nej, en delad livmoder är något helt annat, det är bara en livmoder men som är hjärtformad och har mindre utrymme för embryot att växa. men lycka till!
  • LieNy
    dubbelmagen skrev 2011-04-20 10:03:45 följande:
    Hej Hellora!

Jag hade precis lika som dig...
    Två livmodertappar och skiljevägg i slidgången...
    Skiljeväggen brast som sagt vid min andra förlossning som var min första vaginala förlossning.

Tror inte att en enda läkare har kunnat svara på mina frågor heller om denna "missbildning":
    Men med tre barn, har jag provat alla slags förlossningar. Första flickan planerat snitt, andra flickan född vaginalt på BF dagen, tredje barnet... En pojk valde att kika ut alldeles för tidigt, också vagnialt.. MEn alla tre lever de och mår bra nu. :)

Så jag ska hålla alla mina tummar för att ni snart lyckas plussa, och att utredning går som den ska! :)
  • LieNy
    heliora skrev 2011-03-15 16:52:51 följande:
    härligt! tack för svaret!
    Så lite så! :)
    Bara glad att jag kan hjälpa till!
  • violatricolor

Jag har inte helt delad livmoder men jag har en hjärtformad livmoder och delvis delad/skiljevägg. Min första son föddes för tidigt och dog. Det är oklart om det fanns ett samband med livmodermissbildningen. Nu har jag nyligen opererat bort en bit av skiljeväggen så det ser mycket bättre ut. 

• violatricolor

TS, jag vill tillägga att jag trots min sorgliga historia stött på flera föräldrar med hjärtformad livmoder (mer eller mindre) som fött fullgångna eller nästan fullgångna barn så det verkar kunna bli rätt så olika. Min läkare sa att vissa studier tyder på ett samband mellan livmodermissbildning och för tidig födsel, andra inte, men att det har betydelse hur pass delad livmodern är. Om jag förstod rätt...

• heliora
    violatricolor skrev 2011-05-15 03:13:14 följande:
    TS, jag vill tillägga att jag trots min sorgliga historia stött på flera föräldrar med hjärtformad livmoder (mer eller mindre) som fött fullgångna eller nästan fullgångna barn så det verkar kunna bli rätt så olika. Min läkare sa att vissa studier tyder på ett samband mellan livmodermissbildning och för tidig födsel, andra inte, men att det har betydelse hur pass delad livmodern är. Om jag förstod rätt...

Ok, ja min är inte så delad utan mer hjärtformad och utan skiljevägg

Men har du blivit gravid/fått barn sen dess?

• violatricolor
    heliora skrev 2011-05-15 18:04:29 följande:

Ok, ja min är inte så delad utan mer hjärtformad och utan skiljevägg

Men har du blivit gravid/fått barn sen dess?

Nej. Först gången blev jag gravid på första eller andra försöket. Nu har det gått nästan två år utan att jag blivit gravid (i och för sig med uppehåll vissa månader pga stark ångest, operation och annat) och därför har man gjort en fertilitetsutredning. Det var i samband med den som hjärtformen och en liten skiljevägg upptäcktes. Jag pratade om livmodermissbildning med förlossningsläkaren på återbesöket efter förlossningen eftersom jag misstänkte det men hon ville inte tro mig. Så att det tagit så här lång tid innan de upptäckt missbildningen och åtgärdat det så gott de kan var egentligen onödigt.
  • tvättbjörn
    LieNy skrev 2011-05-14 19:38:05 följande:
    Jag hade precis lika som dig... Två livmodertappar och skiljevägg i slidgången... Skiljeväggen brast som sagt vid min andra förlossning som var min första vaginala förlossning. Tror inte att en enda läkare har kunnat svara på mina frågor heller om denna "missbildning": Men med tre barn, har jag provat alla slags förlossningar. Första flickan planerat snitt, andra flickan född vaginalt på BF dagen, tredje barnet... En pojk valde att kika ut alldeles för tidigt, också vagnialt.. MEn alla tre lever de och mår bra nu. :) Så jag ska hålla alla mina tummar för att ni snart lyckas plussa, och att utredning går som den ska! :)

LieNy skrev 2011-05-14 19:38:05 följande:
    Jag hade precis lika som dig... Två livmodertappar och skiljevägg i slidgången... Skiljeväggen brast som sagt vid min andra förlossning som var min första vaginala förlossning. Tror inte att en enda läkare har kunnat svara på mina frågor heller om denna "missbildning": Men med tre barn, har jag provat alla slags förlossningar. Första flickan planerat snitt, andra flickan född vaginalt på BF dagen, tredje barnet... En pojk valde att kika ut alldeles för tidigt, också vagnialt.. MEn alla tre lever de och mår bra nu. :) Så jag ska hålla alla mina tummar för att ni snart lyckas plussa, och att utredning går som den ska! :)

Jag har också två separata livmödrar och har fött ett barn med kejsarsnitt i vecka 38. Barnet låg i säte, men allt gick bra. Upplever också att alla läkare säger olika saker om risk för komplikationer, möjlighet till vanlig förlossning etc.
Svar på tråden Nån som fött barn trots delad livmoder?