Hur lär jag min 2-åring att lyssna och ta ett "nej"?
Hej!
Jag har en tjej på drygt två år som är världens gosigaste och glada tjej. Jämfört med många andra barn så har hon haft ett glatt lynne och sällan orsakat oss bekymmer. Hon är fortfarande för det mesta väldigt lätt att ha att göra med, men är ju nu drygt två år och som andra två-åringar finner hon sig sjålv och testar gränser. Hon är väldigt verbal och ofta när hon gör fel saker går det att resonera med henne om man är lugn. Men om jag blir upprörd och ryter till så får det motsatt effekt. Blir jag arg så skrattar hon och gör tvärtemot vad man ber. Det kan vara oerhört frustrerande ibland, ju mer jag säger nej och ju mer arg jag blir, desto mer fortsätter hon. Några tips på hur man får henne att ta ett nej på allvar?
Man önskar ju att man alltid hade kunnat hålla sig lugn, men ibland måsta men ju också kunna bli upprörd och visa att men menar allvar? Tex om om hon skulle springa iväg bland trafik - då går det ju inte att resonera? Vi försöker ofta också att bara lyfta bort henne från felaktigheter, men ibland går inte det. Vi har nyligen fått en lillasyster vilket gör att man kan vara upptagen ibland och inte alltid kan ingripa direkt. Att hon fått en lillayster gör ju att hon har extra behov av uppmärksamhet, och det försöker vi ge henne, och hon är världens gulligaste med sin syster. Trotset började innan lillasyster kom, men behovet av att få henne att acceptera ett nej utan att ingripa fysiskt är större nu.
Tips mottages tacksamt!