• Adelaide84

Vill Bli Rektor/Skolchef (Utbildning?)

Hej! Som rubriken lyder så vill jag blir rektor/skolchef och undrar vad för utbildning som krävs samt var den utbildningen finns? Jag studerar just nu pedagogik för att "lägga grunden" men rektor är just det jobbet jag SKA ha i framtiden!

• Svar på tråden Vill Bli Rektor/Skolchef (Utbildning?)
  • Kayn

Det är väl många som är lärare som sedan blir rektorer? Eller kanske att man har någon form av PA-utbildning. Prata med SYOkonsultenten istället, där blir det nog bättre svar

Mamma till Wilhelm 070114 & liten i magen bf februari 2011
  • Linda1976

Nej nej! Gör det inte - det är ett helvete Arga föräldrar som ringer hem kvällstid, lärare som bråkar internt som småbarn och aldrig är nöjda och orimliga ekonomiska förutsättningar. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Göteborgstjej

är själv lärare- undrar om inte rektor är det jobbet jag skulle vilja ha minst av alla jobb i hela världen. FY för att jobba under de ekonomiska förutsättningarna... Hela tiden kämpa i motvind under orimliga förhållanden. Och dessutom allt det som Linda1976 nämner.

• quilla

Det har inte funnits särskilda utbildningar, men jag tror att Stockholms ska/har startat upp en.

• Adelaide84

Någon måste ju även ha det jobbet. Jag vill vara rektor på en förskola och vara med att skapa förutsättningar kring barn och lärare! Jag väljer att växa som pedagog och sedan chef.

• Sjuan

Min man är rektor på en gymnasieskola. Han började som gymnasielärare och jobbade som det i flera år. Det krävs kanske att man har den kunskapen om verksamheten för att kunna vara en bra rektor. Men det är inte jag så insatt i. Han läser just nu rektorsutbildningen på universitetet. För att få läsa den utbildningen måste man först ha en anställning som rektor , (eller biträdande rektor ?, osäker där). Sen måste man ha någon form av högskoleutbildning i grunden, vet dock ej exakt vad. Men det går nog att läsa på universitetens hemsidor. Håller även med ovanstående om baksidorna med jobbet, även om min man i grunden trivs med sitt jobb.

• Amariea

Som jag har förstått det så måste du jobba som rektor innan du kan börja utbilda dig. Vår rektor går utbildningen nu (vet inte vid vilken skola) och jag har för mig att han sa något sådant. Läs mer här: www.skolverket.se/sb/d/2194

• Amariea

Sjuan han ge svar precis innan mig. Då var det som jag trodde. Glad

• Göteborgstjej
    Adelaide84 skrev 2011-01-30 19:41:06 följande:
    Någon måste ju även ha det jobbet. Jag vill vara rektor på en förskola och vara med att skapa förutsättningar kring barn och lärare! Jag väljer att växa som pedagog och sedan chef.
    Förskolerektor är nog ett mycket trevligare arbete än att vara rektor på en grundskola!
  • Kayn
    Göteborgstjej skrev 2011-01-30 19:46:40 följande:
    Förskolerektor är nog ett mycket trevligare arbete än att vara rektor på en grundskola!
    Fast det är nog rätt tufft det oxå, här har vi haft enorma besparingskrav under ett par år och det har inte alls varit lätt att få ihop det. Märks både på personalen och rektorn att det är jobbigt och det speglar ju tyvärr av sig även på pedagogiken.....eller brist på i vissa fall. Men så är det väl när man ska jobba i en sån styrd organisation, man har endast till en viss del att säga till om sen är det andra som bestämmer. Har själv jobbat som chef inom omsorgen så just den biten känner jag väl till, man ska gärna kunna trolla med knäna ibland och koka soppa på en spik
    Mamma till Wilhelm 070114 & liten i magen bf februari 2011
  • Krissie08

Du ska nog ha jobbat som behörig lärare ett antal år för ha en chans på rektorsjobb. Jag har för mig att Skolverket anordnar någon typ av rektorsutbildningar.

• Kitsune
    Krissie08 skrev 2011-01-30 21:49:07 följande:
    Du ska nog ha jobbat som behörig lärare ett antal år för ha en chans på rektorsjobb. Jag har för mig att Skolverket anordnar någon typ av rektorsutbildningar.
    Ja, det står i lagen om att den som ska bli rektor och blir måste ha pedagogisk insikt förvärvad genom erfarenhet och utbildning. Sedan som någon nämnt att man måste innan i ett några år han någon ledarroll i skolan som man utnämnts till kanske av skolledningen därefter rektorsutbildning.
  • Gosan16

Jobbigt eller inte, jag måste ändå säga att jag tycker det är jätteroligt att höra att det finns människor som är motiverade att ta sig an yrken som rektorsrollen som många uppfattar som tuff. Den attityden och viljan tror jag är viktig för att uppdraget ska bli lyckat. Lycka till TS!

• Punkster

Som många andra redan nämnt så ska den som är rektor enligt lagen ha "förvärvat pedagogisk insikt genom erfarenhet och utbildning", mao måste du ha en lärarutbildning i botten samt flera års yrkeserfarenhet. För att komma in på rektorsutbildningen så måste du först ha en tjänst som rektor alt. biträdande rektor/studierektor. Så det är inte det allra lättaste. Men det är kul att du har bestämt dig, det behövs fler engagerade och drivna rektorer. Lycka till!

Svar på tråden Vill Bli Rektor/Skolchef (Utbildning?)