• Anonym (funderar)

Vad gäller vid byte av skola o.dyl?

Om föräldrarna har gemensam vårdnad men är separerade, vad gäller då om barnet ska byta skola? Krävs båda föräldrarnas underskrift (skolan ligger i annan kommun än den där barnet är skrivet)? Jag vet att bådas underskrift brukar kärvas t.ex när man ansöker om dagisplats men jag vet inte vad som gäller just vid skolbyte. Någon som har någon erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Vad gäller vid byte av skola o.dyl?
  • h8him

Vid gemensam vårdnad krävs bådas samtycke. Innebär skolbytet även att barnet ska flytta?

• Anonym (funderar)
    h8him skrev 2011-01-30 19:46:01 följande:
    Vid gemensam vårdnad krävs bådas samtycke. Innebär skolbytet även att barnet ska flytta?
    inte vad som är bestämt, detta rör sig om gemensam vårdnad med varannan helg för ena föräldern som nu valt att inte låta barnet åka hem utan säger att h*n ska börja i skolan där föräldern bor, inget medgivande finns från den andra förälderns sida (boendeförälder)
  • h8him
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-30 19:53:32 följande:
    inte vad som är bestämt, detta rör sig om gemensam vårdnad med varannan helg för ena föräldern som nu valt att inte låta barnet åka hem utan säger att h*n ska börja i skolan där föräldern bor, inget medgivande finns från den andra förälderns sida (boendeförälder)
    Hur gammalt är barnet?
  • Anonym (funderar)
    h8him skrev 2011-01-30 20:10:26 följande:
    Hur gammalt är barnet?
    10
  • Annelie68

Som jag förstår det är det umgängesföräldern som försöker "stjäla" barnet och skriva över barnet till en skola där den bor. Inte friskt!

• h8him
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-30 20:22:06 följande:
    10
    Då spelar barnets vilja en ganska viktig roll. Varför ska barnet byta skola? Har föräldrarna en dom eller juridiskt bindande avtal på boendet?
    Annelie68 skrev 2011-01-30 20:26:05 följande:
    Som jag förstår det är det umgängesföräldern som försöker "stjäla" barnet och skriva över barnet till en skola där den bor. Inte friskt!
    Ja, visst får man den uppfattningen men annat kan ju ligga bakom.
  • Annelie68
    h8him skrev 2011-01-30 20:28:24 följande:
    Då spelar barnets vilja en ganska viktig roll. Varför ska barnet byta skola? Har föräldrarna en dom eller juridiskt bindande avtal på boendet?
    Jag tycker nog det kvittar vad som ligger bakom. Ligger det något annat bakom får man gå en annan väg än att bara byta skola och "stjäla" barnet. Då får man faktiskt begära boende genom tingsrätten.
  • Anonym (funderar)
    friskt nej, frågan är om h*n kan göra detta utan boendeförälderns medgivande, alltså skriva in barnet i en annan kommun, dessutom en kommun där barnet inte är folkbokförd (inte ens i närheten geografiskt). om båda vårdnadshavarnas underskrift krävs för att byta skola osv har ju umgängesföräldern dessutom förfalskat boendesförälderns underskrift då denne inte skrivit på något (och absolut inte skulle skriva på något utan att ha kollat noga vad det är denne skriver på)
  • Annelie68
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-30 20:30:59 följande:
    friskt nej, frågan är om h*n kan göra detta utan boendeförälderns medgivande, alltså skriva in barnet i en annan kommun, dessutom en kommun där barnet inte är folkbokförd (inte ens i närheten geografiskt). om båda vårdnadshavarnas underskrift krävs för att byta skola osv har ju umgängesföräldern dessutom förfalskat boendesförälderns underskrift då denne inte skrivit på något (och absolut inte skulle skriva på något utan att ha kollat noga vad det är denne skriver på)
    Denne riskerar ganska kraftigt att förlora vårdnaden om denne gör något sådant. Att förfalska namnteckningar är olagligt och att "stjäla" barnet genom att inte låta det åka till boendeföräldern ses inte med blida ögon hos rätten. Det är bara för boendeföräldern att gå till en jurist och få igång ansökan om ensam vårdnad sen kan umgängesföräldern kyssa sitt umgänge godbye. Möjligtvis kan denne få övervakat umgänge och föreligger risk att denne återigen ska försöka "stjäla" barnet får denne aldrig igen oövervakat umgänge är min gissning.
  • Anonym (funderar)
    h8him skrev 2011-01-30 20:28:24 följande:
    barnet har själv flera gånger uttryckt att denne inte vill åka till umgängesföräldern, och att denen vill bo hos boendeföräldern. det är en överenskommelse som träffades vid separationen för ca 9 år sedan och ahr funkat fint tills umgängesföräldern fick ett till barn, då började strulet med att denne ville att barnet skulle bo där, ensam vårdnad, anmälningar mot boendeföräldern (utan substans) osv.
    Annelie68 skrev 2011-01-30 20:35:00 följande:
    Denne riskerar ganska kraftigt att förlora vårdnaden om denne gör något sådant. Att förfalska namnteckningar är olagligt och att "stjäla" barnet genom att inte låta det åka till boendeföräldern ses inte med blida ögon hos rätten. Det är bara för boendeföräldern att gå till en jurist och få igång ansökan om ensam vårdnad sen kan umgängesföräldern kyssa sitt umgänge godbye. Möjligtvis kan denne få övervakat umgänge och föreligger risk att denne återigen ska försöka "stjäla" barnet får denne aldrig igen oövervakat umgänge är min gissning.
    boendeföräldern har en advokat, dock har denne inte gått att nå under dagen. det har även tidigare sagts att umgängesföräldern inte vill låta barnet åka hem igen efter helgen men det har aldrig gått så långt som nu
  • h8him
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-30 20:30:59 följande:
    Alla skolor kräver inte båda föräldrarnas medgivande även om de ska göra det. Så bf behöver inte ha förfalskat någon underskrift.
    Det är inte säkert. Om barnet själv vill bo hos den andre föräldern och om det kanske även finns andra giltiga skäl att byta skola och boende så väger det tungt. Finns ingen dom så är det inte så att bf har mer att säga till om även om många bf vill tro det.
  • Annelie68
    h8him skrev 2011-01-30 20:40:59 följande:
    Alla skolor kräver inte båda föräldrarnas medgivande även om de ska göra det. Så bf behöver inte ha förfalskat någon underskrift.
    Det är inte säkert. Om barnet själv vill bo hos den andre föräldern och om det kanske även finns andra giltiga skäl att byta skola och boende så väger det tungt. Finns ingen dom så är det inte så att bf har mer att säga till om även om många bf vill tro det.
    Enl TS är det umgängesföräldern och inte barnet som har önskemålet. I sådana fall är risken stor att umgängesföräldern förlorar vårdnaden om denne skulle gå och byta skola på barnet utan godkännande från den andra föräldern.
  • h8him
    Annelie68 skrev 2011-01-30 20:46:11 följande:
    Enl TS är det umgängesföräldern och inte barnet som har önskemålet. I sådana fall är risken stor att umgängesföräldern förlorar vårdnaden om denne skulle gå och byta skola på barnet utan godkännande från den andra föräldern.
    Var har du läst detta i ts? Ts skriver och frågar om vad som gäller om uf tänker skriva in barnet på skola där.... Alltså, ingen förklaring till om det är uf eller barnet som vill byta skola/boende.

Man förlorar inte vårdnaden för att man lyssnar på barnets vilja. Har uf däremot gått bakom ryggen på bf, det finns en dom eller avtal och barnet egentligen trivs och vill gå kvar i sin skola så är det en annan historia.
  • Annelie68
    h8him skrev 2011-01-30 20:50:04 följande:
    Var har du läst detta i ts? Ts skriver och frågar om vad som gäller om uf tänker skriva in barnet på skola där.... Alltså, ingen förklaring till om det är uf eller barnet som vill byta skola/boende.

Man förlorar inte vårdnaden för att man lyssnar på barnets vilja. Har uf däremot gått bakom ryggen på bf, det finns en dom eller avtal och barnet egentligen trivs och vill gå kvar i sin skola så är det en annan historia.
    Läs inlägg 10 däri TS skriver att barnet uttryckt att det inte vill åka till umgängesföräldern. Om umgängesförälder behåller barnet och speciellt om de ligger i en vårdnadstvist försätter sig umgängesföräldern i en situation där denne riskerar att helt förlora vårdnaden. Det är egenmäktighet med barn att skriva in barnet i en annan skola utan - dvs flytta på barnet - utan den andra vårdnadshavarens godkännande. Om det är det om boendeföräldern gör det måste det vara det om umgängesföräldern gör det - alltså straffbart.
  • Annelie68

Att en umgängesförälder kan inte folkbokföra barnet hos sig utan boendeförälderns medgivande och underskrift. Genom att byta skola till en skola hos umgängesföräldern begår denne egenmäktighet med barn och visar för rätten att denne inte går att lita på. Boendeförälderns chans att få ensam vårdnad ökar då för umgängesföräldern visar på att de inte kan samarbeta. Umgängesförälder som försöker bli boendeförälder utan medgivnande visar också på att det inte kommer att bli något fungerande umgänge om denne skulle bli boendeförälder - ytterligare chans för boendeföräldern (idag) att få ensam vårdnad. Skulle det inte vara så skulle vi ha barn som bytte skola till höger och vänster - och jag tror nog att de flesta skolor kräver båda föräldrarnas undertecknande både på "utflytt" och "inflytt" blanketterna. Jag har ensam vårdnad om min dotter och vid flytt ville de ha papper från skattemyndigheten som visade att jag hade ensam vårdnad.

Svar på tråden Vad gäller vid byte av skola o.dyl?