• Mammmmma

Varför skyller dom ifrån sig?

Det är något jag inte förstår?! Varför skyller en missbrukare ifrån sig på allt och alla andra om varför dom måste supa eller knarka? Man väljer väl själv vad man vill göra eller?
    Som nyss fick jag ett samtal från min sons far, att det är mitt fel att han super och knarkar som han gör för han får sån ångest av mina sms...
    Hur kan det bli mitt fel?
    För att jag skickar sanningen?
    Missbrukare har alltid sånna ursäkter till varför dom behövde dricka/knarka.
    - Åh, jag blev så ledsen när mina tjej/kille gjorde slut
    - Behövde dricka för jag hade så ont där och där osv osv.. Herregud, det är ju ingen som sitter med en pistol mot huvudet om man säger nej till drickandet/knarkander...

Nä, det där med att skylla ifrån sig kommer jag aldrig förstå mig på....

• Svar på tråden Varför skyller dom ifrån sig?
  • Fru Massu

för de är enklare att skylla på allt och alla förutom sig själv. Det är OK enligt dom att supa å knarka så länge man har en anledning men långt i från alla HAR en anledning. Det kommer ta tiiiiiiiiiid och mycket jobb innan missbrukare av olika slag kan erkänna att den enda dom kan skylla på är de själva.
    Du kan inte få honom/henne att förstå, endast personen själv!

jag gör död till liv åt dig
  • CHARLATAN

För att folk har en tendens att tro att de inte är ansvariga för det dåliga i deras liv.

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Victoria86

Men det säger väl sig självt? Det är lättare att skylla på någon annan än att ta ansvaret över sin situation. Det gäller nog alla former av missbruk eller oönskat beteende.
    Och nej, det är ingen som tvingar personer att knarka eller dricka, men det är ett enkelt sätt för personer att bedöva en smärta denne har inom sig. Vissa dricker, andra knarkar, somliga äter, eller äter inte alls...
    Sen känner jag också till hur jävla jobbigt det där är, men förklaringen till varför är inte svår att finna.

Svar på tråden Varför skyller dom ifrån sig?