• Sockerbönan

Vem bestämmer om det blir en Jean-Pierre eller en Thorsten?

Jag är inte gravid än men det är såklart roligt att fundera på namn. Däremot så inser jag att det inte kommer att bli helt enkelt.

Han är fransos, jag svensk. Vi bor i Frankrike men kan likväl flytta till Sverige närsom. Det som låter fint i mina öron, är gammalmodigt/fult/konstigt  i hans och vise versa.  Han gillar klassiska franska namn som Celeste, Esteban (kanske spanskt?) Jean Claude (Van Damme eller så) och absolut inget som låter engelskt ( ingen suprise kanske ;) Jag gillar halvgamla svenska namn som Folke, Melker och Vera.

Nåja, vi är väl knappast de enda som inte riktigt tänker lika. Tycker att det skulle vara roligt att höra om ni var överrens eller inte, vem som fick sin vilja igenom, kompromissade ni? Vilka namn funderade ni på och vilket valde ni?

• Svar på tråden Vem bestämmer om det blir en Jean-Pierre eller en Thorsten?
  • Toppen9

Vi skrev listor, nompromissade, och försökte allt..blev inte sams ändå och till slut gav jag mig. Namnet är fint men det tog ett långt tag innan jag kopplade att namnet = min bebis.

• strojes

Vi gjorde vars en sollning och sammanförde våra listor och valde bland de gemensamma namnen. När äldsta tjejen (Malin) kom hade vi båda en favorit Marie men hon såg inte alls ut som en Marie och det blev Malin från lista men vi båda tyckte hon såg ut som en Malin.
    När hennes småsystrar kom gjorde vi på samma sätt inför namnvalet. Och där valde vi faktiskt namn till vars ett barn (Sara och Linda), så praktiskt när man får två barn samtidigt... Jag tror båda namnen kom från den gemensamma listan.

• Tinnys

Det handlar ju om att båda ska vara nöjda så ni får leta tills ni hittar något båda gillar.

• Nyfiken gul

dom två äldre barnen var jag ensam om så där hade jag enväldig rätt att bestämma.

men min nuvarande make har också barn sedan tidigare och det var därmed svårt att htita ett namn som funkade för oss båda.

Jag var inne på lite mer udda namn och gärna lite gammeldags namn... ( Harry, Elvis, Napoleon, Warric, Tudor.. )
    Maken var inne på lite mer klassiska namn ( Jonathan, Sebastian, Lars, Anders )

Så hur vi valde? - Svärmor valde!

När jag och bebis legat en vecka på bb och vi fortfarande inte hittat rätt namn - varken Harry eller Jonatan passade - då bad vi svärmor komma med förslag vi inte ens tänkt på och ja det blev en Victor - en bra kompromiss då namnet både är vanligt men ändå inte bland dagens barn . Han är den enda Victor på sitt dagis medan det däremot finns 5 stycken William.....

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Sockerbönan

Ja vi har några som vi båda kan tänka oss. Som Maj-Lis vilket stavas Maeylis på franska. Gammalt svenskt och klassiskt franskt :)

Jag tycker mer att det är roligt att höra vilka olika namn ni föredrog på varsitt håll och sen vilket det slutligen blev.

• mona83

Skrev en lista med namn på som vi gillade, kom bara på killnamn dock. Men kunde inte riktigt bestämma vilket namn vi gillade bäst. Men det löste sig ändå för sonens namn stod inte ens med bland dom namnen vi hade skrivit upp. Det bara ploppade upp i huvudet när han låg på min mage och pappan gillade det namnet oxå när jag sa det

När jag väntade dottern, då ensamstående, så hade jag 2 tjejnamn och ingen killnamn. Men jag hade inte betsämt mig 100 för nått av namnen eftersom jag visste hur det vart med sonen. Men nu hade jag tur att dottern såg ut som en Leah som jag helst ville hon skulle heta. I annat fall hade väll hennes rätta namn oxå bara dykt upp i huvudet på en

Och även fast jag just nu inte vill ha fler barn så har jag mina förslag klara i fall att, Elsa eller Albin.

L.O.V.E
  • mona83
    mona83 skrev 2011-01-30 20:54:11 följande:

Skrev en lista med namn på som vi gillade, kom bara på killnamn dock. Men kunde inte riktigt bestämma vilket namn vi gillade bäst. Men det löste sig ändå för sonens namn stod inte ens med bland dom namnen vi hade skrivit upp. Det bara ploppade upp i huvudet när han låg på min mage och pappan gillade det namnet oxå när jag sa det

När jag väntade dottern, då ensamstående, så hade jag 2 tjejnamn och ingen killnamn. Men jag hade inte betsämt mig 100 för nått av namnen eftersom jag visste hur det vart med sonen. Men nu hade jag tur att dottern såg ut som en Leah som jag helst ville hon skulle heta. I annat fall hade väll hennes rätta namn oxå bara dykt upp i huvudet på en

Och även fast jag just nu inte vill ha fler barn så har jag mina förslag klara i fall att, Elsa eller Albin.

Sonens namn vart Tobias. Vilka namn vi hade skrivit upp minns jag inte ens. Men jag minns att Tobias var ett sånt namn som vi absolut inte ens hade funderat på
    L.O.V.E
  • DenNamnbitne

Har ingen erfarenhet av ett sådant scenario men förstår att det kommer. Det gäller väl helt enkelt att enas på någopt sätt. Det kan vara lite känsligt eftersom folk har ganska bestämda åsikter om namn. Vem vet, förhållanden kanske har brustit pga namn. En idé är ju att man namnger varannat barn så får den andra ge vika.

Svar på tråden Vem bestämmer om det blir en Jean-Pierre eller en Thorsten?