• pluvdo

"Den röda färgen kommer från rödbetor!"

Nu har detta stört mig några dagar (och Danonino-reklamen stört mig ännu längre)... alltså...

Om nu Danonino-yoghurten är så "nyttig" och inte innehåller några konstgjorda smaker, varför kommer då inte färgen på jordgubbsyoghurten från jordgubbar då?

• Svar på tråden "Den röda färgen kommer från rödbetor!"
  • Clotilda

Hahahaa. Bra fråga.

Igår när jag stod och borstade tänderna och började blöda i tandköttet (är ju så fruktansvärt känslig nu när jag är gravid) så började jag tänka på hur otroligt bra BLOD måste vara som färgämne. Och så tänkte jag på reklamen och tyckte det skulle vara mycket roligare om de istället sa

Den röda färgen till exempel, kommer från BLOD!

=)

• pluvdo

Haha, fast blod smakar ju jävligt illa... Då får de ju tillsätta konstgjorda smakborttagare i så fall... ;)

• Darla

Därför att jordgubbar har inte tillräckligt mycket rött pigment för att färga maten ordentligt. Rödbetor är ju också naturliga eller hur? Hellre det än annan konstgjord rödfärg. Eller du kanske hellre vill att yoghurten ska vara vit?

• Eisa

Vem fan vill ha rödbetor i yoghurten? Spela roll vad den är för färg. Hellre färglös yoghurt än fucking REDBEATS.

• pluvdo

Nämen, om man tar hemmagjord jordgubbssylt som definitvt inte har något konstgjort i sig och blandar ut den i fil så blir det ju rosa. Då måste det vara väldigt lite bär i Danoninos yoghurt i så fall.

Mig hade det inte gjort något om yoghurten var vit.

• Barbabok

Rödbeta är starkt rödfärgande naturligt ämne, jordgubbar ger inte en fin röd färg. Antar att de menar naturlig istället för det vanligaste sättet att färga rött i födoämnen, d.v.s. med krossade löss.

• Eisa
    Barbabok skrev 2011-01-30 21:06:48 följande:
    Rödbeta är starkt rödfärgande naturligt ämne, jordgubbar ger inte en fin röd färg. Antar att de menar naturlig istället för det vanligaste sättet att färga rött i födoämnen, d.v.s. med krossade löss.
    Krossade löss låter rätt naturligt det också.
  • Clotilda
    Eisa skrev 2011-01-30 21:08:35 följande:
    Krossade löss låter rätt naturligt det också.
  • solana
    Clotilda skrev 2011-01-30 20:58:33 följande:

Hahahaa. Bra fråga.

Igår när jag stod och borstade tänderna och började blöda i tandköttet (är ju så fruktansvärt känslig nu när jag är gravid) så började jag tänka på hur otroligt bra BLOD måste vara som färgämne. Och så tänkte jag på reklamen och tyckte det skulle vara mycket roligare om de istället sa

Den röda färgen till exempel, kommer från BLOD!

=)

Riktigt kul!
Svar på tråden "Den röda färgen kommer från rödbetor!"