• Ängel82

Ultraljudet, kan det visa fel?

Jag har inte kanske konstig fråga...Jag var på UL idag och enligt det så ska jag ha barn den 14/5 nästa år. så långt allt väl. Men så började jag luska i när jag skulle ha blivi gravid. Det skulle ha skett den 22 augusti. Inget konstigt där heller egentligen alltså. Men jag gjorde graviditetstest den 8 september som direkt visade att jag är gravid men det ska inte gå att se förrän man är i vecka 5-6 men då skulle jag ha varit i vecka 2,5 och de går ju inte alls ihop sig. En sticka ska ju inte kunna ge utslag förrän man är i 5 eller 6 veckan enligt barnmorskan för att det ska vara tillräckligt många graviditetshormoner. Visst låter det konstigt? Det innebär ju isåfall att jag fortfarande inte har en aning om när jag ska få barn egentligen.

• Svar på tråden Ultraljudet, kan det visa fel?
  • Dramaonline

Ultraljud är säkrare än befruktningsögonblick.

• Bellisimo

Vi såg på stickan när det gått knappt 4 veckor efter sista mensens första dag. Alltså före jag skulle haft min mens. Så det stämmer inte enligt mig att man inte kan se tidigare än 5-6 veckan.

• bf22juli06

Ultra jlud är ju en säker metod att fastställa grav så du ska nog inte tänka så mycket på det fråga din bm om du har frågor dom vet väl bäst när det gäller såna saker tror du själv att du är längre gången mitt test visade v 4

• tezz m

jag gjorde mitt gravtest 4 veckor efter senaste mensen..alltså samma vecka som jag skulle ha mensen..

• Dramaonline

Nej, men vänta det stämmer väl visst.

man är ju i vecka 2 när man blir gravid, man räknar veckorna från förra mensen.

23, 24, 27, 28, 29, 30, 31 augusti
    vecka 3

sen
    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, September
    vecka 4

8 september, början på vecka 5.

• HH78

Jag gjorde ett test dagen innan bm, visade + på en gång!

• Ängel82

Jag vill ju tro att Ultraljudet visar rätt men man blir fundersam när barnmorskan själv har talat om att jag måste ha varit i vecka 5 eller 6 när jag gjorde graviditetstestet. Men samtidigt så borde ju ul tala om mest exakt med tanke på att de mäter fostret. Jag har ju heller ingen sista mens att gå på för jag slutade med mina p-piller och fick ingen blödning alls. Jätteknepigt det här. Men jag får väl gå på ul linje och tala med bm om det.
    Tack för att ni försöker bringa klarhet i det.

• Catriiin

Men om de med "blev gravid" menar själva befrukningen så var du i vecka 5 när du gjorde testet. De två första veckorna är ju innan befrukningen.

• Jen1974

Jag är beräknad till den 25 e april och skall ha blivit befruktad den 2 augusti.
    jag tog mitt första test den 19 aug och fick positivt besked. Då va jag ju i 2,5V precis som du.
    Så det är säkert helt rätt.

Sen har mina förlossningar alltid börjat för tidigt så HELT hundra kan man ju itne vara

Lycka till.

• Honey1982

det skiljer över en månad på BF enligt UL och SM för mej. jag går på UL trots att jag tror att barnet kommer komma tidigare, det vore ju inte så konstigt i såna fall.
    min BM har sagt att man ska gå efter vad UL säger.

• Dramaonline

Jen1974, och Ängel 82:

Man räknar veckorna från förra mensens första dag, inte från befruktningen.
    Ni var båda i vecka 5, eller däromkring.

Man kan inte se det i vecka 2, för då har man knappt haft sex än.
    Man kan se det två-tre veckor efter sexet som tidigast, alltså runt vecka 5.

• JFL

Tycker Dramaonline har rätt ut detta bra, vill bara tillägga att UL visar rätt datum +- 9 dagar.

• Filippinan

+-9 dagar är rätt stor felmarginal, eller hur? Det är ju 18 dagar som det kan slå på då.

• Dramaonline

9 dagar, Det var mer än jag trodde. Till mig sa de, iofs "det kan lika gärna komma veckan innan eller veckan efter", så det är ju faktiskt sju dagar när jag tänker efter, men han kom senare ändå, han ville inte ut!

I alla fall: när de började undersöka alla mammor med ul, då minskade antalet som var felberäknade kraftigt.

• Bubbl

Ja eftersom barnet i magen ska vara färdigt att komma ut redan i v. 38, så kan det ju diffa på 28 dagar.... Det är helt enkelt barnet som bestämmer när det är redo att komma ut, alltså from v. 38 kan man börja förbereda sig att bli förälder..... eller hur?!

// bubbl

• mariemamma

Man kan se att man är gravid redan i vecka 3-4. 7 dagar innan beräknade mens kan man se att man är gravid på rfsu-test.Jag testade mig ca.5 dagar innan mens och det visade +. Då borde jag varit i början av vecka 4.

• mariemamma

Det är ju bra att man har rätt datum även om det är +-2 veckor eftersom man behöver kolla extra närman gått 2 veckoröver tiden,så på så sätt kandet vara viktigt att det stämmer.

• sephrenia84

min bm har berättat att om läkaren mäter fel på bara nån millimeter på ul(vilket tydligen kan va rätt lätt eftersom fostret e ganska litet) då kan den millimetern skilja en vecka i gravidietetn.

• Lisabettan

Hur tidigt man kan se om man är gravid beror ju också på när man har ägglossningen. De flesta har dag 14 i cykeln och då kan man testa positivt 14-16 dagar efter det, ibland tidigare. Har man då ägglossning dag 9 så kan man såklart se plusset tidigare och har man som mig dag 20 så syns det senare.

Svar på tråden Ultraljudet, kan det visa fel?