Vill någon förklara för mig...
Jag förstår inte vitsen med att döpa en liten bebis som inte kan berätta om han/hon vill döpas eller inte.
När jag och min man fick våran son (våren -06) började hela hans släkt fråga oss när sonen skulle döpas. Vi svarade att vi inte ska döpa honom så länge han inte vet vad det innebär och många verkade bli sura och irriterade på att vi valde att inte döpa honom. Vi valde att ha namngivningsfest istället och även då var det många som skrev i korten "På dopdagen".
När vår dotter föddes (sommaren -10) kom samma fråga. När ska hon döpas? Fick förklara ytterligare en gång att barnen inte döps förrän de vet vad de innebar. Nu blev släktingarna chockade över att sonen fortfarande inte är döpt.
Har varit på 4 dop och varje gång har prästen ställt frågan "Lovar du i guds ord att X kommer vara troende....." till gudföräldrarna/fadderföräldrarna och då får inte de svara NEJ. Mina barn har fadderföräldrar även om de inte är döpta. Är de mindre värda som odöpt??? Är de inte individer för att de inte är döpta???
Snälla någon, förklara detta med dop för mig. Har vi valt fel genom att inte döpa våra barn? Vi är ateister båda två, men skulle barnen välja att tro på gud, allah, buddah osv så får de lov att göra det. De kommer att få "hitta sin" religion själva utan att vi trycker in dom i en.