• Fridh74

Flaskmatning till 2 vecko bebis - Hjalp behovs

Hejsan,

Tyvarr pga av medicinska skal sa kan jag inte amma min nyfodd flicka, jag verkligen saknar narheten jag had under amningen.

Jag har nu det fojande problem, nar jag ger henne mat sa svaljer hon det i ett par minuter, jag ger henne ungefar 60ml per gang. Nar jag forsoker ta en paus for att fa henne att rapa sa skriker hon, blir alldelese till sig och gor det omojligt att fa mig att rapa. Detta hande inte under amningen som var en sadan lugn affar.
    Jag har provat olika flaskor, Avent, Medela, Tommie etc men samma sak. Ar detta normalt nar man ger bebis flaska? Nagra rad att fa detta till en lugnare tillvaro for min lilla flicka skulle uppskattas.

Jag ger henne ungefar 500/600ml, vager 3.5kg, tva veckor gammal.

MVH
  • Svar på tråden Flaskmatning till 2 vecko bebis - Hjalp behovs
  • BVC Sköterskan

Hej!

Av någon anledning kan jag inte se hela ditt inlägg. Tyvärr så framgår det därför inte riktigt vad du frågar efter Rynkar på näsan

Hur som helst verkar det som att du har problem att mata henne. Jag antar att hon passerat födelsevikten, i så fall bör hon få i sig 150 ml/kg/dygn. Det vill säga 150 x 3,5 = 525 ml per dygn, vilket är vad du erbjuder henne.

Normalt tar det runt en månad till två för barnet att lära sig äta, få in en bra teknik, så misströsta inte. Den vanligaste problematiken på BVC, under barnets första månader, är just matningen.
    Jag tycker verkligen att du skall prata med er BVC-sköterska, så att hon kan hjälpa dig. Det är svårt att ge några konkreta råd utan att se dig mata henne och din dotter äta.

Flaskan i sig kan påverka mycket, men det handlar framför allt om teknik och samspel vilket utvecklas med tiden/erfarenheten. Att mata henne ganska upprätt i knät, med korta pauser, hjälpa henne rapa och hålla flaskan så den pekar upp i gomen brukar hjälpa. Men, som sagt, be er BVC-sköterska handgripligen att visa och ge råd. 

MVH Christine

Svar på tråden Flaskmatning till 2 vecko bebis - Hjalp behovs