• MissSummer

Hur nära/långt ifrån är jag körkortet?

Hur länge måste man övningsköra?

Jag har övningskört i en månad och kan;
    - Köra på huvudleder
    - Krypköra (vi har tränat massor på dragläget)
    - Backa runt krön
    Dessutom har jag bara åkt i snö och mörker, bara en gång i dagsljus.

Jag känner av när jag ska växla och till vilken växel, självklart har jag massor kvar som fickparkering och dragläge i backe, körning i stan och på landsväg.

Men vad jag förstår så brukar de flesta övningsköra i ungefär 2 år innan de kan köra upp.
    Går det att ta lappen snabbare än så?

• Svar på tråden Hur nära/långt ifrån är jag körkortet?
  • lillaknas

jag övningskörde två månader innan jag tog mitt körkort

• MissSummer
    lillaknas skrev 2011-01-31 09:29:12 följande:
    jag övningskörde två månader innan jag tog mitt körkort
    Wooh! Det var duktigt!
  • Crea Diem

39 dagar från första lektion till avklarat förarprov. Körde enbart på bilskola, 23 lektioner blev det. Det är två år sedan nu.

• Åsalind

Jag övningskörde på skola i ett år, en gång i veckan. Inget övande hemma. Jag klarade proven på första försöket. Allt beror naturligtvis på hur ofta du kör, ju oftare desto bättre. Fördelen med att ha tagit lång tid på sig är att jag nu känner mig säker i alla väglag och situationer och jag slapp kuggas.
    Kör privat så ofta du kan och varva med lektioner, jag tror man behöver lektionerna för att förstå exakt vad det är som krävs på vägarna och den dag du ska köra upp.

• FruNaftra

En kompis till mig hade ingen erfarenhet av att köra, åkte på intensivkurs och körde upp och blev godkänt efter bara 20 aktiva körtimmar. Jag tappade hakan när jag hörde det. Så vill man så kan det gå.

Jag fick däremot köra i 3 år innan jag vågade köra upp. Det sista året finslipade jag på min teknik på körskola. Trodde jag skulle fixa det på 2-3 lektioner men de påtalade massor som jag skulle kugga på direkt om jag körde upp just då. Så jag tog runt 10 lektioner istället.

Ett tips är att ta en lektion och be dem kolla vad du behöver träna på. Det är omöjligt att säga hur lång tid du har kvar, enbart baserat på ett inlägg.

• Skanavia

Hur långt är ett rep? Med andra ord, det är helt olika för alla. Det kan ta 1 månad till för dig, 1 år, 10 år, det är ingenting som vi kan svara på. Det beror helt och hållet på när du känner att du kan framföra en bil säkert och kan alla moment bra.

• And3RZsoN

Jag övningskörde hemma med min kära svärmor under en sommar ( som tränade mig helt fel , hon är en fara i trafiken :P, min åsikt idag ^^ )
    Sen skrev ja in mig på körskolan 1 november, hade första uppkörningen 27 januari, kuggade, men andra uppkörningen 1 februari så klarade jag det, så imorgon har ja haft mitt kort 1 år =).
    Tänk då att jag hade lärt in mig allting fel under sommaren men lärde om mig på nytt å rätt genom skolan, ja körde ibörjan 3 lektioner iveckan sedan gick jag ner till två på skolan.

Det brukar ta runt 3-4 månader innan man har kortet i handen om man har lätt för å lära samt hur bra lärare man har och hur många lektioner man väljer att ta.

Lycka till, du har snart ditt kort :)

• MissSummer

Jag har som mål att ta det innan sommaren, förstår att det är olika för alla men jag tänkte mer höra om det är helt orealistiskt eller om det är möjligt :) övningskör som en galning nu, minst en gång i veckan och går efter böcker som vi köpt på handledarkursen.

• Birgitta2

Min dotter övningskörde i 3 månader innan hon hade körkortet i handen

• And3RZsoN
    MissSummer skrev 2011-01-31 09:44:53 följande:
    Jag har som mål att ta det innan sommaren, förstår att det är olika för alla men jag tänkte mer höra om det är helt orealistiskt eller om det är möjligt :) övningskör som en galning nu, minst en gång i veckan och går efter böcker som vi köpt på handledarkursen.
    Du kommer klara det :) å kuggar du på första uppkörningen så är det bara å köra om den :) försök att inte känna dig stressad bara ( lätt å säga, ja vet ) :P

Lycka till :)
  • Lilliss

jag har precis börjat med mitt körkort igen, la av för ett årsen, jag hoppas på att ha mitt körkort i sommar!
    kommer köra mer privat än på körskolan så hoppas att man inte behöver ta så många lektioner men jag undrar om det är någon som vet om man kan boka halkan privat eller måste man gå via körskolan??

• Rabarbapuppa

Jag körde med farsan i två månader i hans gamla Saab 96.
    Sen avslutade jag med den obligatoriska halkbanan och dagen efter var det uppkörning. Klart.

/P

Svar på tråden Hur nära/långt ifrån är jag körkortet?