• TezzieN

Öppen 4-5cm utan värkar någon mer?

Var hos min BM idag och hon kännde att jag var öppen 4-5cm, men har ej haft en enda värk finns det någon mer som jag? Vet att mina kompisar som har fått barn har varit på BB vid det här laget, och de har haft jätte ont.
    Känns lite oroligt att gå här hemma nu, mitt förra barn kom på noll och inget, hade inte haft en enda värk då heller, vattnet gick sen kom bara krystvärkar. Någon mer i samma situation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-25 09:49:34:
    Jippi nu gick slemproppen, får väll göra mej i ordning ifall jag måste iväg snart.
    Hade värkar var 8:e-10:e min och de höll på i ca 1min. Hoppas hoppas....

• Svar på tråden Öppen 4-5cm utan värkar någon mer?
  • Blablabla

Hej! När jag kom till förlossningen var jag öppen 8 cm och var där 1 timme innan hon föddes. Jag hade haft värkar 2½ timme innan jag åkte in så jag hade inga öppningsvärkar. Som sagt det är lite läskigt när man inte vet när det är på gång och man är ju rädd att nästa barn ska komma i toan!

• TezzieN

Ja man blir inte mindre orolig för att om vattnet går så kommer nog bebben ut hemma, vill verkligen inte föda hemma

• Katie

Jag var öppen 3-4 cm utan en enda värk.. Lyxigt egentligen då det finns de som skriker sig hesa över dom första cm.. Det skall tydligen kunna göra riktigt ont för en del när tappen börjar öppna sig, typ chock för kroppen. låter inte roligt så jag var nöjd när jag kom in till BB och var öppen 3 cm och 4 cm strax efteråt!

• malin ulrika

Samma sak hände mej.
    Gick omkring och var typ 5 cm öppen i flera veckor, de trodde jag skulle föda tidigt, men han var ändå 5 dar för sen. Sen skedde förlossningen med rekord fart, från allra första känningen tog det en timme och en kvart tills han var född.
    Jag var på sjukhuset i 5 minuter innan han kom, och jag krystade alltså strax under 5 minuter! (Kan läsa i min dagbok...)

• Felixxmor

Jag kom in på kontroll pga överburenhet. Var öppen 5 ca, inte känt något. Helt plötsligt fick jag krystvärkar.
    Från jag kom in på kontroll till Felix föddes.....2 timmar.....första barnet!

Din förra förlossning var snabb, sa dem inte till dig att åka in i tid pga av den???

• Majalaja

Nu vet jag ju inte hur snabbt jag öppnade mig och hur länge jag hade varit lite öppen innan jag kom in, men jag var i alla fall fullt öppen när jag kom in på förlossningen och hade inte haft ont mer än ett par timmar hemma. Har funderat på om jag gick länge och var lite öppen eller om det var så att hela öppningsskedet gick jättesnabbt helt enkelt. Har hört talas om dem som öppnat sig från 2 till 10 cm på en kvart, så det är inte lätt att veta om man inte blivit undersökt.

Men rent psykologiskt skulle det nog skapa en oro hos mig om jag VISSTE att jag var öppen 5 cm! Skulle nog gärna befinna mig på förlossningen då för ytterligare kontroll!

• TezzieN

Felixxmor: nej men de sa att om jag var orolig och så kunde jag komma in, men vill ju inte åka in i onödan. Men har haft lite molvärk nu sen jag var hos barnmorskan vid två, så jag vet inte hur jag skall göra.

• TezzieN

Majalaja: jo borde karnske det, för de sa på förlossningen att om vattnet går så skall jag ringa ambulansen med en gång.

• ludicrous

Åk in till förlossningen så kanske du kan få ngt värksstimulerande dropp eller nått så det kommer igång

• TezzieN

Ja skulle vilja det men hon som BM pratade med på förlossningen tyckte det var bra om det startade av sig själv

• amraimer

Hej!
    jag har det precis som du!
    Första barnet, då var jag öppen 10 cm när jag kom till förlossningen och hade bara haft värkar i ca 2 timmar. Åkte ju in så fort jag fattade vad det handlade om...
    Inför mitt andra barn, som föddes igår , misstänkte jag att det skulle bli en supersnabb förlossning den här gången med och fick därför igenom en igångsättning.
    Har gått omkring och varit öppen ett par cm ett tag (gått på kontroll hos BM för att veta när det är dax för igångsättning) och inte heller haft några värkar förrens nu ihelgen, men de gjorde inte särskilt ont...
    Förlossningen igår gick på 55 minuter från etablerade värkar till födelse, sista 5 cm tog 15 minuter och krystandet fem minuter... jag är rätt glad att jag fick min igångsättning, jag hade ALDRIG hunnit in till sjukhuset eftersom de värkar som jag hade innan krystvärkarna inte kändes mer än de jag hade i helgen, så hade det startat hemma så hade jag inte känt det förrens det hade varit försent.
    Be att få bli igångsatt eller åk in vid minsta sammandragning och be dem ta hinnorna när du kommer in!

Svar på tråden Öppen 4-5cm utan värkar någon mer?