Äter du/Åt du folsyra innan och under graviditeten?
Funderar på hur många det är som äter folsyra eller annat tillskott innan och under sin graviditet och om man blivit tillsagd att göra det av tex BM eller på eget initiativ?
Funderar på hur många det är som äter folsyra eller annat tillskott innan och under sin graviditet och om man blivit tillsagd att göra det av tex BM eller på eget initiativ?
Jag äter inte det, varken innan under el efter :) har aldrig fått rekommendationer att göra det heller, frågade min BM och hon sa bara gör som du vill...
Jag åt innan och i början av graviditeten. Fick dock hyperemesis och från v 7 fick jag verkligen kämpa i mig vitamintabletterna. Spydde ännu mer av dem. Fortsatte dock typ till v 10 och gjorde sedan uppehåll till typ v 20. Nu tar jag vitamintabletterna igen men mer pga att jag behöver järnet.
Ja, jag åt Mitt val kvinna under båda mina graviditeter. Då fick man i sig allt man behövde.
Åt varken före eller efter.Det var aldrig ens tal om det hos BM heller.INgen nämde folsyra öht
Japp, jag började med det på eget initiativ nästan med en gång när vi började försöka.
Började äta folsyra ca 3 månader innan vi började försöka (efter att ha läst på på nätet), som det recommenderas. Dock fick jag ju äta det i över 2 år innan det tillslut faktiskt tog sig med hjälp av IVF. Under IVF-proceduren fick man dessutom äta mycket starkare dos än vad man gör i normala fall (vet inte riktigt varför dock). Äter nu normaldos sen strax efter jag blev gravid...
Jag åt Folsyra de första 12 veckorna i graviditeten, det var på eget initiativ men min BM sa att det är bra att jag åt det. Ska äta det igen under amningen. antar att det inte finns så mkt forskning runt detta då alla läkare och BM säger oilika ang detta. Alla blivande mammor får väl ta ett eget beslut i frågan. Min mamma åt inte folsyra och födde tre friska barn, min mamma tillsammans med många andra ifrågasätter självklart folsyra.
Jag åt det och rekommenderar alla att äta, det är ju inget som skadar utan kan bara göra nytta :)
Nope , ingen bm jag haft har ens nämnt det heller.. Fött 3 barn
Jag äter ett komplett vitamintillskott som innehåller folsyra. Börjae med det när vi började försöka och äter det fortfarande (är i v 10 nu). Min barnmorska har nämnt det flera gånger vaje gång jag pratat m henne, så hon verkar iaf tycka att det är viktigt. Framförallt då jag inte äter så mkt som innehåller folater.
Inte innan men så fort jag vetat om min graviditet så har jag börjat o ätit hela graviditeten.