Koo skrev 2011-02-01 23:21:37 följande:
Jag kan tycka att det är så i skolan också när det gäller kunskaper och prov, iaf från elevers och, i vissa fall, föräldrars syn. Huvudsaken är inte att man lär sig, utan att man klarar provet. Om man har med sig en sådan syn från skolan, så lär den appliceras också på andra provsituationer.
Skillnaden ligger i att man i skolan inte kan göra om ett prov hur många gånger som helst eller hur nära inpå förra provet som helst. Kombinerat med det faktum att kunskaper i historia och matte sällan handlar om liv och död på samma direkta sätt som ett trafikteoriprov blir det rätt snett att det är så relativt lätt att chansa sig till ett godkänt teoriprov.
Ja, möjligheten till att göra om provet en massa gånger ställer nog till det. Förr fanns det en "karantän"-period för körprovet som gjorde att man inte kunde boka en ny uppkörning när man misslyckats två gånger innan det gått typ 50 dagar (kommer inte ihåg exakt).... Det tycker jag egentligen låter vettigt även för teoriprovet. Alternativt att provet blev dyrare som "avskräckning" (men karantän känns mer rättvist och rimligt egentligen)..
Nu har de ju infört sammanhållet prov (att man måste klara båda prov inom 2 månaders tid annars måste man göra om båda, även om man redan lyckats med den ena) vilket på sätt och vis är bra för att se till att man verkligen är redo, men samtidigt stimulerar just det knasiga beteendet med att göra teoriproven om och om igen (istället för att ta en paus en vecka eller två och faktiskt plugga). Om man t.ex. får 40 rätt hinner man knappast lära sig tillräckligt för att klara provet på eftermiddagen samma dag!?