• PerG

    Varför göra teoriprov om och om igen??

    Ett vanligt fenomen bland de som gör teoriprovet för körkort och misslyckas är att man omedelbart bokar ett nytt prov så fort som möjligt. Ibland t.o.m senare samma dag, eller nästa dag. Hur tänker man då? Speciellt om man misslyckas kapitalt.

    Varför åker man inte hem, pluggar ett par dagar och gör provet typ nån vecka senare när man känner sig mer säker?

  • Svar på tråden Varför göra teoriprov om och om igen??
  • SilverEmma

    Jag har aldrig hört talas om någon som gjort om det samma dag, visste inte ens att det var möjligt.

  • PerG
    SilverEmma skrev 2011-01-31 10:13:01 följande:
    Jag har aldrig hört talas om någon som gjort om det samma dag, visste inte ens att det var möjligt.
    Jodå, det förekommer (känner en som jobbar med teoriproven)! Samma personer kan t.ex. göra prov två gånger samma dag och sen även nästkommande dag osv (när det finns gott om tider att boka alltså)...  Misstänker att de spenderar mer tid i telefon för att boka ny tid än att plugga i körkortsboken...
  • Pallas

    I Kalifornien kan man göra upp till tre prov direkt efter varandra. Man går till DSV, får en blankett, fyller i den och får den rättad på stört. Klarar man det inte kan man få göra två till omgående. Obegripligt... Jag hade ett fel, fast jag inte pluggat teorin alls.

    Det fenomen du undrar över har jag också undrat över. Över lag verkar det som att folk tror att körkort är en mänsklig rättighet, och det märks på vägarna. 

  • PerG
    Pallas skrev 2011-02-01 22:58:23 följande:
    I Kalifornien kan man göra upp till tre prov direkt efter varandra. Man går till DSV, får en blankett, fyller i den och får den rättad på stört. Klarar man det inte kan man få göra två till omgående. Obegripligt... Jag hade ett fel, fast jag inte pluggat teorin alls.

    Det fenomen du undrar över har jag också undrat över. Över lag verkar det som att folk tror att körkort är en mänsklig rättighet, och det märks på vägarna. 
    Och än värre är att man inte verkar reflektera över orsaken till att man har ett teoriprov. Det verkar bara handla om att klara av det... Inte att man ska kunna något.

    En annan rolig grej.. En ganska vanlig reaktion när man får 51 rätt (52 är gränsen) eller strax intill och inte blir godkänd är att utbrista: -"Men jag fick ju bara ett fel"!?
  • PerG

    "... inte att man ska lära sig något....." snarare

  • Pallas
    PerG skrev 2011-02-01 23:08:08 följande:
    "... inte att man ska lära sig något....." snarare
    Jag hänger med i din tankegång. Jag kanske är anal på något sätt, men jag tycker att det verkar tas oerhört lätt på det ansvar för andras liv som man har i trafiken. Glömmer man bort var spolarvätskespaken eller defroster-reglaget sitter, ja då spelar man med folks liv.
  • Skarpa

    Jag kan tycka att det är så i skolan också när det gäller kunskaper och prov, iaf från elevers och, i vissa fall, föräldrars syn. Huvudsaken är inte att man lär sig, utan att man klarar provet. Om man har med sig en sådan syn från skolan, så lär den appliceras också på andra provsituationer.

    Skillnaden ligger i att man i skolan inte kan göra om ett prov hur många gånger som helst eller hur nära inpå förra provet som helst. Kombinerat med det faktum att kunskaper i historia och matte sällan handlar om liv och död på samma direkta sätt som ett trafikteoriprov blir det rätt snett att det är så relativt lätt att chansa sig till ett godkänt teoriprov.

  • PerG
    Koo skrev 2011-02-01 23:21:37 följande:
    Jag kan tycka att det är så i skolan också när det gäller kunskaper och prov, iaf från elevers och, i vissa fall, föräldrars syn. Huvudsaken är inte att man lär sig, utan att man klarar provet. Om man har med sig en sådan syn från skolan, så lär den appliceras också på andra provsituationer.

    Skillnaden ligger i att man i skolan inte kan göra om ett prov hur många gånger som helst eller hur nära inpå förra provet som helst. Kombinerat med det faktum att kunskaper i historia och matte sällan handlar om liv och död på samma direkta sätt som ett trafikteoriprov blir det rätt snett att det är så relativt lätt att chansa sig till ett godkänt teoriprov.
    Ja, möjligheten till att göra om provet en massa gånger ställer nog till det. Förr fanns det en "karantän"-period för körprovet som gjorde att man inte kunde boka en ny uppkörning när man misslyckats två gånger innan det gått typ 50 dagar (kommer inte ihåg exakt).... Det tycker jag egentligen låter vettigt även för teoriprovet. Alternativt att provet blev dyrare som "avskräckning" (men karantän känns mer rättvist och rimligt egentligen)..

    Nu har de ju infört sammanhållet prov (att man måste klara båda prov inom 2 månaders tid annars måste man göra om båda, även om man redan lyckats med den ena) vilket på sätt och vis är bra för att se till att man verkligen är redo, men samtidigt stimulerar just det knasiga beteendet med att göra teoriproven om och om igen (istället för att ta en paus en vecka eller två och faktiskt plugga). Om man t.ex. får 40 rätt hinner man knappast lära sig tillräckligt för att klara provet på eftermiddagen samma dag!?
  • Klugscheisser

    Förmodligen gör de så för att de hoppas (i sin enfald) att "rätt" frågor skall dyka upp. Kanske kan de då precis lyckas skrapa ihop till godkänt. Håller dock med er andra, bättre i så fall att gå hem och faktiskt läsa på istället, och sen skriva upp igen.

  • Syrran83
    PerG skrev 2011-02-01 23:51:16 följande:
    Ja, möjligheten till att göra om provet en massa gånger ställer nog till det. Förr fanns det en "karantän"-period för körprovet som gjorde att man inte kunde boka en ny uppkörning när man misslyckats två gånger innan det gått typ 50 dagar (kommer inte ihåg exakt).... Det tycker jag egentligen låter vettigt även för teoriprovet. Alternativt att provet blev dyrare som "avskräckning" (men karantän känns mer rättvist och rimligt egentligen)..

    Nu har de ju infört sammanhållet prov (att man måste klara båda prov inom 2 månaders tid annars måste man göra om båda, även om man redan lyckats med den ena) vilket på sätt och vis är bra för att se till att man verkligen är redo, men samtidigt stimulerar just det knasiga beteendet med att göra teoriproven om och om igen (istället för att ta en paus en vecka eller två och faktiskt plugga). Om man t.ex. får 40 rätt hinner man knappast lära sig tillräckligt för att klara provet på eftermiddagen samma dag!?
    Sedan man införde sammanhållet prov så har andelen som klarar proven vid första försöket ökat. Det lär visst även vara kortare köer för att få tid.
    Folk tar det mer seriöst och kommer bättre förberedda till proven istället för att som förr gå dit och chansa.
    Är själv en av dom som har lättare att förstå det teoretiska och jag får träna på det praktiskt och jag tror att även detta kan spela in i statistiken. :)
  • Syrran83
    Klugscheisser skrev 2011-02-04 13:45:38 följande:
    Förmodligen gör de så för att de hoppas (i sin enfald) att "rätt" frågor skall dyka upp. Kanske kan de då precis lyckas skrapa ihop till godkänt. Håller dock med er andra, bättre i så fall att gå hem och faktiskt läsa på istället, och sen skriva upp igen.
    Lite som att bilen inte går genom besiktningen.
    Istället för att fixa felen så bokar man bara ombesiktning.
  • MakenGBG

    Vill bara tillstå att det är en detalj tydligen de flesta här på forumet inte tänker på ang. uppkörning och tester....Att man missar på dessa tester KAN även bero på att man inte klarar att hantera nervositeten för att man inte är van att "testas".

    Då finns det inga fel att laga förutom att få sk. prov-vana.

    Jag har en kvinna som precis har missat på teorin.Dock satt hon hemma och skrev ALLA prov på teorin utan att FÅ ETT ENDA FEL.

    Så alla allvetare som tycks ha svaret på hur man inte skall göra .....

    Vad tycker ni att  hon skall göra då hon bevisligen har kunskaperna???   
     

  • Pallas
    MakenGBG skrev 2013-07-09 00:47:53 följande:
    Vill bara tillstå att det är en detalj tydligen de flesta här på forumet inte tänker på ang. uppkörning och tester....Att man missar på dessa tester KAN även bero på att man inte klarar att hantera nervositeten för att man inte är van att "testas". Då finns det inga fel att laga förutom att få sk. prov-vana. Jag har en kvinna som precis har missat på teorin.Dock satt hon hemma och skrev ALLA prov på teorin utan att FÅ ETT ENDA FEL. Så alla allvetare som tycks ha svaret på hur man inte skall göra ..... Vad tycker ni att  hon skall göra då hon bevisligen har kunskaperna???     

    Det kan ju också vara så att folk som lite allmänt blir blockerade av stress och nervositet inte hör hemma i trafiken ännu. Har sett många sådana exempel.
Svar på tråden Varför göra teoriprov om och om igen??