• Anonym (Undrar)

Socialutredn.är klar. Byta till hemkommunen socialtjänst?

Hej.
    Jag blivit utredd av en kommun som jag stått skriven i. beslut om LVU togs. Nu är utredningen klar och jag och barnen står skrivna i en annan kommun som vi dessutom bor i.
    Kan man flytta över ärrendet till sin hemkommun eller blir det permanent kvar i gamla kommunen?

• Svar på tråden Socialutredn.är klar. Byta till hemkommunen socialtjänst?
  • Anonym (yes)

Enligt mina erfarenheter flyttas ärendet till den nya kommunen. Om det är så att du vill häva LVU (vet ju inte varför dina barn är lvu:ade) så är det ett bra tillfälle att ta upp den saken igen.

• Anonym (Undrar)

Men vart vänder man sig då?

• Anonym (yes)

Hur menar du? Det är socialtjänsten som flyttar ärendet. Men dem borde ha meddelat dig detta?!

• Anonym (Undrar)

Min socialtjänst informerar mig inte om inget.
    Så jag får söka info själv och agera därefter.

• Anonym (Ciciliia)

Ja detta undrar jag med över.

Ingen som vet vart man vänder sig?

• Anonym

Du vänder dig i första hand till det gamla kontoret med din begäran om överflyttning. Be om skriftligt beslut med besvärshänvisning.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2011-01-31 13:42:40 följande:
    Du vänder dig i första hand till det gamla kontoret med din begäran om överflyttning. Be om skriftligt beslut med besvärshänvisning.
    Om socialtjänsten vägrar att flytta över ärendet?
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2011-01-31 17:05:21 följande:
    Om socialtjänsten vägrar att flytta över ärendet?
    När du har fått det skriftligt från handläggaren vänder du dig till enhetschefen med din förfrågan.
    Om denne också nekar, så vänder du dig till nya kontoret.
    Dom kommer troligtvis säga nej eftersom det innebär en kostadsfråga för dem att ta emot ärendet.
    Det är dock så att du kan överklaga beslutet och i det fallet så är det socialstyrelsens jurister som gör en bedömning. Var noga med att motivera varför. Ju tydligare skäl till bytet desto större chans.
  • Anonym (Ciciliia)
    Anonym skrev 2011-01-31 18:32:11 följande:
    När du har fått det skriftligt från handläggaren vänder du dig till enhetschefen med din förfrågan.
    Om denne också nekar, så vänder du dig till nya kontoret.
    Dom kommer troligtvis säga nej eftersom det innebär en kostadsfråga för dem att ta emot ärendet.
    Det är dock så att du kan överklaga beslutet och i det fallet så är det socialstyrelsens jurister som gör en bedömning. Var noga med att motivera varför. Ju tydligare skäl till bytet desto större chans.
    Tack för infon.

Jag vänt mig till nya kontoret men dem kunde ej ta emot vårt ärende.
    Ska ringa gamla komunens enhetschef och begära intyg.
  • Anonym (soc.)

Nje....Det allra allra vanligaste är att ärendet stannar kvar i den kommun som har tagit ett beslut. Om det finns beslut på att barnen ska LVU-placeras så är det förenat med stora kostnader, och jag tvivlar starkt på att någon kommun skulle överta ärendet mitt i.

• Mundt
    Anonym (soc.) skrev 2011-01-31 20:25:45 följande:
    Nje....Det allra allra vanligaste är att ärendet stannar kvar i den kommun som har tagit ett beslut. Om det finns beslut på att barnen ska LVU-placeras så är det förenat med stora kostnader, och jag tvivlar starkt på att någon kommun skulle överta ärendet mitt i.
    Jag har fått samma besked efter min son blivit frivilligt familjehemsplacerad i en annan kommun och jag håller på att flytta dit också så ingen kommer bo kvar i kommunen var beslutet togs, varken jag, sonen eller mamman. Jag frågade särskilt kring detta under ett möte med soc och dom sa det var för att det ska bli en korrekt uppföljning och hantering.
  • Anonym
    Mundt skrev 2011-01-31 20:58:18 följande:
    Jag har fått samma besked efter min son blivit frivilligt familjehemsplacerad i en annan kommun och jag håller på att flytta dit också så ingen kommer bo kvar i kommunen var beslutet togs, varken jag, sonen eller mamman. Jag frågade särskilt kring detta under ett möte med soc och dom sa det var för att det ska bli en korrekt uppföljning och hantering.
    Kapitel 16 socialtjänstlagen.
    Överflyttning av ärende

1 § Ett ärende som avser vård eller någon annan åtgärd i fråga om en enskild person kan flyttas över till en annan socialnämnd.
       Överflyttning ska ske om den som berörs av ärendet har starkast anknytning till den andra kommunen och det med hänsyn till den enskildes önskemål, hjälpbehovets varaktighet och omständigheterna i övrigt framstår som lämpligt.
       Om berörda kommuner inte kan komma överens om överflyttning, får den kommun där frågan om överflyttning kommit upp ansöka om överflyttning av ärendet hos Socialstyrelsen.
       Uppgifter som behövs för att en socialnämnd ska kunna ta över ett ärende ska lämnas ut av den socialnämnd från vilken överlämnandet sker. Lag (2009:596).
  • morochmer

Det bästa är oftast att ärendet ligger kvar. Varför vill du att det flyttas? hur gynnar det barnet?

Svar på tråden Socialutredn.är klar. Byta till hemkommunen socialtjänst?