Mundt skrev 2011-01-31 20:58:18 följande:
Jag har fått samma besked efter min son blivit frivilligt familjehemsplacerad i en annan kommun och jag håller på att flytta dit också så ingen kommer bo kvar i kommunen var beslutet togs, varken jag, sonen eller mamman. Jag frågade särskilt kring detta under ett möte med soc och dom sa det var för att det ska bli en korrekt uppföljning och hantering.
Kapitel 16 socialtjänstlagen.
Överflyttning av ärende
1 § Ett ärende som avser vård eller någon annan åtgärd i fråga om en enskild person kan flyttas över till en annan socialnämnd.
Överflyttning ska ske om den som berörs av ärendet har starkast anknytning till den andra kommunen och det med hänsyn till den enskildes önskemål, hjälpbehovets varaktighet och omständigheterna i övrigt framstår som lämpligt.
Om berörda kommuner inte kan komma överens om överflyttning, får den kommun där frågan om överflyttning kommit upp ansöka om överflyttning av ärendet hos Socialstyrelsen.
Uppgifter som behövs för att en socialnämnd ska kunna ta över ett ärende ska lämnas ut av den socialnämnd från vilken överlämnandet sker. Lag (2009:596).