• Pillan2012

Krabi eller Koh Lanta 1 vecka (!) med 2 småbarn?

Jaha. Igår försvann vår bokade och betalda ressa till Egypten Vi kan bara åka 1 vecka (v 8 och resorna är få pga egypten och sportlov etc. Det finns 8 dagars resor till Thailand, dvs man är på plats en hel vecka utöver resan. Flygtid 10 h, flyger  ner nattetid = barnen kan sova hyffsat på planet?! Hemmåt sen spelar det ingen roll eftersom vi kan ha lugna dagar väl hemma igen. Fanns i  morse mkt resor till krabi och Koh Lanta, med fina hotell (apollo). Vad kan ni rekommendera av krabi o koh lanta? vi har 2 tejer, 1½ år och 3½ år. Vilka ställen är bäst? VI vill mest hålla oss i området, ev göra nån dagsutflykt. Sol, bad, avkoppling och lata dagar....

Kom igen, tips nu!  och inga påhopp och att ni aaaaldrig skulle åka dit bara 1 vecka vi vet läget! Har inte så mycket alternativ, Jordanien kostar lika mycket, lika lång flygtid, alla resor till gambia och indien slut, vill inte till kanarieöarna etc etc etc.

Längtar redan efter Dig!
  • Svar på tråden Krabi eller Koh Lanta 1 vecka (!) med 2 småbarn?
  • Lumo

Ao nang är den vanlugaste orten man åker till i Krabi. Det tar lite tid med buss dit om man landar i puket, men det är ingen fara o väk värt det. Ev skulle jag tveka på Ko lanta med barn om ni även där åker buss från Puket, det är betydligt längre. Men jag vet som sagt inte hur man normalt åker dit så kolla upp det.

Vi har som sagt varit i Ao nang o det är gudomligt vackert. Mycket vackrare än Ko lanta. Skärgården är dramatisk med massor av småöar. Vad man normalt gör i krabi, förutom utflykter på land o hänga vid poolen o i staden är att man tar en liten båt (går i skytteltrafik från huvudstranden) ut till någon av de dussintals öar/vikar. Sen hänger man där ute några timmar, där stränderna är bättre. Jättetrevligt!!! Man kan öven vara på vanliga huvudstranden i ao nang, men den är inte lika fridfull o fin som de på öarna. Men helt klart funkar även denna om man inte vill åka båt hela tiden. Ta med flytväst till barna är mitt tips, finns billiga på biltema!

Rekommenderar verkligen en resa dit.

• Tigra79

Nu har jag inte rest med barn, men om man ska gå efter vad som är vackrast så skulle jag helt klart åka till Au nang/Railay beach (Krabi).
    Jag har även varit på ko Lanta och kan lugnt säga att jag aldrig skulle åka dit igen, verkligen inga bad eller barnvänliga stränder. Och inte särskilt vackert heller. Men det är min åsikt.

• YlvaD

Hej!

Kul om Ni kan boka om er resaGlad.

Vi var i Aonang för två år sedan och landade i Krabi. Tyckte det var jättebra och vår första thairesa. Aonangs egen strand var väl sådär med ganska grumligt vatten från alla longtailbåtar. Men väl ute på alla närliggande öar var vattnet och stränderna helt annat. Hong var vår favvo, men det tog nog ca en timma dit, men så vackert.

Hur som helst efter två veckor ledsnade vi på att behöva ta en longtailbåt för att komma till bra stränder. Förra året testade vi Khao Lak och tyckte det var så skönt att ha stränderna inpå:) Smaken är som baken och Vi alla tycker olika (som tur är:))

Nu i år ska vi prova Koh Lanta oxå mycket för att inte behöva åka dessa longtailbåtar varje dag... Jag vill inte råda dig till vart Ni ska åka, utan gå efter vad som känns bäst. Men det tar nog ett par timmar extra att ta sig till Lanta från Krabi. Om jag ska välja på de två ställena vi varit, så tar jag nog Khao Lak, då vi tyckte lugnet var så härligt.

Hoppas att Ni kommer fram till en bra lösning och en härlig resa!

• miacia

Aoang är inte så mysigt i sig. Finns liksom ingen strand utan fungerar mest som hamn för longtails. Utan man måste åka ut till öarna runt om kring. Dessutom finns inga hotell direkt på stranden. Personligen vill nog aldrig dit igen! 

Railay har fina stränder, men där det packat med folk. Man får verkligen ligga nästan på varandra. Men på kvällarna när alla dagsutflykare åkt hem är det underbart fint.

Ko Lanta är kanske inte lika fint och vackert som Krabiområdet, men föredrar att åka dit nu när vi har barn. Ska bo på Klong Dao och Long beach. Förra gången var på den allra sydligaste delen av Lanta. Det var var väldigt lugnt där. Där fanns bara några enstaka resorter. 

• LinnH

Koh Lanta är jättefint! Första stranden "long beach" (?) är väldigt barnvänlig. Krabi är mer Turistaktigt, finns mer folk o affärer. Men där måste man ta longtail båt ut till de fina stränderna och det hade jag inte vågat göra med små barn! Var själv livrädd när det blåste... Finns iof strand i Krabi oxå men den är inte alls särskilt fin, inte många som ligger o solar där.. Nä, jag hade klart valt Koh Lanta. Så mysigt!!

• miacia

Just det - visst är det längre till ko lanta. Men om ni landar på morgonen som vi gör, får ni ändå oftast inte checka in på hotellet direkt utan måste förmodligen vänta på det. Får vår del tycker vi att det är bättre att sitta i en bil och kanske slumra en stund än driva runt jetlagad i värmen. Fast om ni åker hem på morgonen så får ni förmodligen sova på nåt hotell nära flygplatsen. Alltså blir det bara 6 nätter på lanta om ni åker dit.

• ulligulli

Jag skulle absolut rekomendera Koh Lanta eftersom ni har så små barn. Jag tycker det var krågligt att behöva åka båt ut till stränderna varje dag som man ¨måste¨ i AoNangRynkar på näsan.

Det första stranden på Koh Lanta heter Klong Dao och är den som är mest barnvänlig. Stranden efter heter Long Beach och tycker jag har mysigare atmosfär men är inte lika barnvänlig.

Lycka till och hoppas ni får en bra semesterCool

• VäntarBebis

Koh Lanta är en jättefin ö med bra möjligheter för barnen och fina stränder att besöka. Dock MYCKET svenskar!! ;)

• ulligulli

Vilken flygplats flyger ni ifrån?
    Har du sökt charter v 8 till Thailand på destination.se? Såg att det fanns en hel del resor kvar både med fritidsresor, ving och Apollo

• Pillan2012

TAck allihopa! Det blev reguljärt 8 dagar till Jordanien istället!!!

Längtar redan efter Dig!
Svar på tråden Krabi eller Koh Lanta 1 vecka (!) med 2 småbarn?