• MalinEddie

Holdingterapi

Jag undrar om någon vet om denna terapiform fortfarande används i Sverige eller om det numera är förbjudet?

• Svar på tråden Holdingterapi
  • MalinEddie
    Selfish Geene skrev 2011-01-31 12:06:54 följande:
    Har den här formen av terapi använts inom svensk psykvård tidigare?
    Jag har fått den uppfattningen i alla fall efter att ha googlat. Jag hittade bl.a. detta.
    www.holdingterapi.s-9.dk/default.asp
  • Selfish Geene
    MalinEddie skrev 2011-01-31 12:27:48 följande:
    Jag har fått den uppfattningen i alla fall efter att ha googlat. Jag hittade bl.a. detta.
    www.holdingterapi.s-9.dk/default.asp?pid=34
    Nordisk förening for holdingterapi är inte någon statlig myndighet, det bara en grupp människor med en ide om en metod som har startat en ideell förening

• MalinEddie
    Selfish Geene skrev 2011-01-31 18:29:21 följande:
    Nordisk förening for holdingterapi är inte någon statlig myndighet, det bara en grupp människor med en ide om en metod som har startat en ideell förening

Det är självklart sant och det är lite därför jag undrar. Allt jag har hittat är adresser till psykologer som ska arbeta med metoden (de har inga hemsidor), diskussioner där folk säger att de har använt metoden på sina barn och sen den där sidan. Jag undrar helt enkelt om någon har någon mer seriöst att komma med. Någon kanske har en egen erfarenhet?
  • Selfish Geene
    MalinEddie skrev 2011-01-31 19:23:27 följande:
    Det är självklart sant och det är lite därför jag undrar. Allt jag har hittat är adresser till psykologer som ska arbeta med metoden (de har inga hemsidor), diskussioner där folk säger att de har använt metoden på sina barn och sen den där sidan. Jag undrar helt enkelt om någon har någon mer seriöst att komma med. Någon kanske har en egen erfarenhet?
    det kan jag inte svara på, men av allt att döma är det inte en terapiform som är allmänt accepterad.
    Därmed inte sagt att den inte kan fungera, iaf på vissa barn.

På frågan om metoden som sådan är olaglig, håller jag det för osannolikt.
    Men det är naturligtvis inte tillåtet att skada eller kränka ett barn, oavsett vad man kallar det. 
  • hoppilamdkalle

som studerande till tetapeut av annat slag så är den terapiformen inte att rekomendera för någon, de är fysisk och psykiskt övergrepp de håller på med jag rekomenderar att du söker annan terapiform.

Svar på tråden Holdingterapi