• vofflan

Om hunden inte äter , när ska jag oroa mig?

Min vovve äter inte alltid, han kan låta bli att äta en hel dag, jag ger honom den maten jag ska och så mycket han ska ha, dessutom ger jag honom ost som han älskar i maten så det ska vara extra gott, ändå äter han inte,

Han är inte slö. Han kräks inte och är bra i magen, jag tror bara att han inte är hungrig,

• Svar på tråden Om hunden inte äter , när ska jag oroa mig?
  • Mammanseko

Jag har en hanhund som till och från ätit dåligt och så länge din hund är frisk så svälter den sig inte till döds.
    Han äter när han är hungrig.

• Angel80

Jag har en tik hemma som slutar äta ibland, när vi varit hos veterinären så säger dom att det är ingen fara, det viktiga är att de inte slutar dricka, vätska är jätteviktigt, de äter när de blir hungriga, men självklart om det går fler dagar och hunden inte börjar äta bör du ringa/besöka veterinär.

• vofflan

Jag funderar på att avmaska honom igen, det kanske är något sånt som spökar

• RonjaRovardotter

Vår hanhund lägger av att äta mellan varven. Han äter kanske hälften av det han ska äta, och han tycker om fodret. Han åt lite bättre under löptiden.

Har hunden inte ätit alls på mer än 24 timmar, då är det dags att bli orolig.

• Skarpa

Har hört rekommendationer (från hundinstruktör och lärare på naturbruksgymnasiets hundlinje) att det kan vara ganska bra att ge hunden mat bara en gång om dagen (naturligtvis större portion då), och t.om hoppa över helt nån dag. Tanken med det är att en varg ju inte får mat regelbundet 2 ggr/dag, och är därför inte anpassad till det heller.
    Jag tror inte att man behöver oroa sig om en hund som är pigg i övrigt inte äter så mycket som den gjort förut, eller inte alls någon dag. En frisk hund svälter ju inte sig själv, som någon ovan sa! Håll koll på allmäntillståndet, bara!

• wellah

Du kan alltid ställa fram maten på fasta tider och äter inte hunden ta bort.... upprepa två ggr per dygn, tillslut är vovve hungrig och lär sig att ska han ha mat är det bara att äta på den bestämda tiden....

Vad ger du för foder? Ibland är ju hundar lite mer kräsna också (jag hade en pudel som var jättekräsen)

• skruttis11

våran tik äter inte alltid... då ställer vi bort maten för att prova å ställa ner maten sen på kvällen äter hon inte då ja då får hon vara utan mat te möran..... vi ger henne samma mat alla gg som hon blir erbjuden...å vi ger henne inge vanlig husmanskost så länge hon inte äter upp maten

då hon har en förmåga å tro att hon alltid ska få sånt på maten

detta är en schäfer tik ja har

• cicci85

Vår hund äter ofta dåligt oxå.. I perioder inget alls, ibland för två... När hon äter bra får hon mycket gott till och när hon inte äter får hon inget annat heller... Även fast hon bara äter 1/4 av vad hon ska på en vecka är hon lika pigg som vanligt, full av energi och går inte ner i vikt! Sen kan hon va döhungrig i nån vecka och äta hur mycker som helst! Så länge hunden dricker, är pigg och inte rasar i vikt tror jag inte att det är någon fara!

• Bisquit

Jag tycke rinte att man ska ta bort maten. Då skapar man ett stressätande.
    "nu-är-det-bäst-att-jag-kastar-i-mig-maten-så-fort-som-mölligt-annars-försvinner-den-mentalitet.

Om din hund är frisk för övrigt och inte har ont nånstans är det bara att låta den vara. Den kommer att äta när den blir hungrig igen.

Du kansek har löptik i området? det brukar få hanar på antimat humör.

MvhG

• Jola

Har inte min hund ätit inom 15 min så tar jag bort maten. Får hennes mat stå framme så lär hon sig jätte fort att hon kan gå och äta när hon vill, och det är inte hon som bestämmer när det är mat.

Hur tror ni vargen gjorde? Jag tror inte att de lät bytet ligga en hel dag så att de kunde gå och äta på det när de ville. Då blev det nog ganska upp ätet av någon annan.

• JcJ

det är bara att vänta o se..är han pigg oglad så e det nog inga problem..vi har alltid mat framme åt vår hanhund...han äter när han e hungrig...ibland 1 gång per dag ibland 2 eller så hoppar han över nån dag...det beror oxå på hur mycket träning han fått..har han blivit sysselsatt så e han mer hungrig. Äter lite dåligt när det är löptikar i omr. men han är frisk ändå...som sagt..du ser när han blir dålig...trött o hängig t ex..hör då av dig till veterinär..

• Kantarellen

Det står att du skaffade hunden för ett tag sedan?hur gammal är han? Kan det vara som så att han är ganska så färdigvuxen i kroppen? I så fall så sjunker energibehovet och hunden blir mindre hungrig. Ställ fram maten och ta bort den igen efter en stund som redan skrivits i tråden. Börja inte med att ge massa gottis i stället utan håll dig till maten han brukar få, annars så lär sig de kloka djuren att om man inte äter får man godsaker? Och skippa osten, inte nyttigt för hundar.

• vofflan

Men min uppfödare sa att ost var bra för min hund, det är det ända " godis " han tål. Vi fick rekomenderat att ha ost på maten. Sen fick jag ett tips om att öronen ställer sig upp fortare om hunden får mat

Min vovve har nog växt färdigt, framtassarna är lika stora som baktassarna och rasen ska vara mellan 47-52 cm och han är ca 50 ( så svårt att mäta ) Innan var framtassarna mycket större än baktassarna, valppälsen är nästan borta, mm

Han är 8 ½ månad.

Kan mycket väl vara att han har växt färdigt, det som oroar mig lite är att han känns mager, kanske behöver avmaska honom, det är någon månad sen,

• polaris

Ost? Inte bra!
    Om du inte ger ett fullgott foder brukar man få komplettera med kalciumtillskott men ger du ett bra foder ska inte det behövas! Vad har du för foder till vovven?

• vofflan

Han äter robur 27/15 ska vara ett bra foder

• polaris

Javisst, det låter ju bra! Då ska du inte behöva ge något kalciumtillskott i form av ost. Att öronen ställer sig up snabbare är bara skrock. Prova att ge honom mat på fasta tider och bara ge honom 15 min att påbörja maten, ta sedan bort till nästa gång han ska äta. Annars är det ingen fara att de inte äter, bara de dricker och är pigga i övrigt. Han kanske börjar upptäcka löptikar?

• Idun

Jag tor inte du behöver oroa dig. Hundar förändras och ibland kan det gå fort. Vår tjej var ett riktigt matvrak när hon var liten. Vi sa alltid att om hon inte äter så är det veterinären nästa. Och det stämde väl då för hon älskade mat! Men sen blev hon könsmogen och slutade äta frukost . Först blev vi oroliga men nu vet vi att hon gör så i perioder. Om hon är skendräktig kan hon sluta äta i några dagar. Hon är dock fortfarande förtjust i mat så hon uthärdar inga längre perioder. En frisk hund kan sluta äta ibland men det svälter inte sig själv. Kanske kan du ge filmjölk eller liknande så att hunden får i sig vätska och lite näring.
    Sen tror jag inte din hund är färdig vuxen vid 8 månader. Beror visserligen på storlek men 50 i mank låter som en stor hund. De är inte fullvuxna i muskler och så förrän vid 2 årsåldern. Ibland till och med äldre. Hanhundar är färdigvuxna senare än tikar.

• Danbala

Vår hanhund slutade äta om det fanns en löptik i grannskapet. Då ägnade han nån dag eller två åt att sitta vid dörren och gny istället. Till slut insåg han att han inte skulle få komma till, och återvände till matskålen...

• bimmer

När vi köpte våran hanhund fick vi detta råd om ost: "ost, mycket hårdsmält och kan orsaka aptitlöshet"
    Kan det vara så att din hund tappar aptiten pågrund av osten eftersom han verkar få det så ofta?

Svar på tråden Om hunden inte äter , när ska jag oroa mig?