• KlasKristian

    Theresé, Marié eller Pierré?

    Det finns som bekant de som envisas med att stava Kevin med C i tron om att uttalet inte ändras, trots att Cevin uttalas Sevin. Vidare finns de som tycker accenter är ett bra sätt att göra ett namn unikt. Häromsistens var det någon vars dotter hette Linnèa för att "det såg annorlunda ut". Att det borde uttalas Linnäa spelade emellertid ingen roll.

    Jag roade mig med att gå in och kolla i SCB:s namnstatistik och uppenbarligen läggs för liten vikt vid grundläggande fonetik och uttalsregler i grundskolans språkundervisning. Hur ska man annars förklara att folk med berått mod gett sina telningar namn enligt nedan?

    Det finns 985 kvinnor som har förnamnet Theresé. Av dessa har 378 namnet Theresé som tilltalsnamn.

    Det finns 432 kvinnor som har förnamnet Helené. Av dessa har 131 namnet Helené som tilltalsnamn.

    Det finns 125 kvinnor som har förnamnet Emelié. Av dessa har 100 namnet Emelié som tilltalsnamn.

    Det finns 111 kvinnor som har förnamnet Marié. Av dessa har 28 namnet Marié som tilltalsnamn.

    Det finns 101 män som har förnamnet Pierré. Av dessa har 67 namnet Pierré som tilltalsnamn.

    Det finns 53 kvinnor som har förnamnet Susanné. Av dessa har 34 namnet Susanné som tilltalsnamn.

    Det finns 50 kvinnor som har förnamnet Caroliné. Av dessa har 26 namnet Caroliné som tilltalsnamn.

    Det finns 50 kvinnor som har förnamnet Louisé. Av dessa har 21 namnet Louisé som tilltalsnamn.

    Det finns 47 kvinnor som har förnamnet Josefiné. Av dessa har 34 namnet Josefiné som tilltalsnamn.

    Det finns 35 kvinnor som har förnamnet Sofié. Av dessa har 17 namnet Sofié som tilltalsnamn.

    Det finns 28 kvinnor som har förnamnet Anné. Av dessa har 6 namnet Anné som tilltalsnamn.

    Det finns 21 kvinnor som har förnamnet Anetté. Av dessa har 13 namnet Anetté som tilltalsnamn.

    Det finns ingen kvinna som har namnet Knark-Göran som förnamn.

    Av dessa namn är ett enda korrekt stavat. Ändå är det just det namnet som inte har en endaste bärare. Beklagligt.


    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Svar på tråden Theresé, Marié eller Pierré?
  • 071001

    Varför slänga sig med ´ om det inte sitter på rätt ställe?

  • KlasKristian
    071001 skrev 2011-01-31 12:46:06 följande:
    Varför slänga sig med ´ om det inte sitter på rätt ställe?
    Precis det jag också undrar. Det blir ungefär som att kalla Oskar för Öskar, eller Anna för Annä, och tro att de där prickarna inte påverkar uttalet.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • alvaereva
    SilverEmma skrev 2011-01-31 12:46:51 följande:
    Knark-Göran.

    Får jag en son en dag så är namnet givet.
    Då vet du att han iallafall är på god väg att bli chef Det blir ju alla Göran!
  • KlasKristian
    SilverEmma skrev 2011-01-31 12:46:51 följande:
    Knark-Göran.

    Får jag en son en dag så är namnet givet.
    Det ska vara samma uttalsmelodi som i Lars-Göran, dvs betoningen ska ligga på andra stavelsen.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • JosefineK

    men det finns ju inte en apostrof som sitter pà ràtt stàlle??

  • Surfare

    Fast om vi ska vara vânliga och naiva så kanske de satte é för att de vill att just e:t ska uttalas. Inte för att jag sjâlv tror pa den teorin men rent hypotetiskt skulle det ju kunna vara så.

    Står det bara Anne sa skulle folk inte veta om det skulle uttalas Ann eller Anne, alltsa lâgger de till é för att markera att det âr just Anne som menas. Rent hypotetiskkt alltsa.

    Tycker sjâlv att felplacerade é och è âr fult och irriterade. Speciellt è.

Svar på tråden Theresé, Marié eller Pierré?