• kmp

Hur f-n får jag "Kalle Kunskap" att fungera!!??

Håller på att bli galen!

Köpte "Kalle Kunskap" till min dotter för att hon skall få testa datorn lite, men jag lyckas inte installera den!
    Normalt klickar man ju bara på "installera", och sedan är det inga problem, men inte nu.

Spelat installeras, men det går inte att starta upp det. Det kommer upp en ruta som säger att "uninstallshield är aktiverad", och den skall tydligen inaktiveras....men hur??
    Inte ens min styvson fattar detta, och han går på IT-gymnasium. Skall man behöva vara datatekniker för att installera ett spel för en 1,5åring??

Jag har Windows 7, och enligt förpackningen skall spelet vara kompatibelt med detta.

Någon som känner igen detta, och vet hur man skall göra?

• Svar på tråden Hur f-n får jag "Kalle Kunskap" att fungera!!??
  • caenis

Jag vet hur du känner... precis samma sak hände mig idag efter att min 4-åring fick sitt hett efterlängtade Kalle Kunskap Förskolan med posten. Mycket gråt och tandagnisslan senare ringde jag deras support och fick svar att:

"Det beror nog på din DVD-brännare. Alla brännare är olika och den klarar nog inte att läsa skivan pga kopieringskyddet..."

Doh! Min översättning är:

"Vi försöker tjäna så mycket pengar på gamla produkter att vi skyller på allt som man kan skylla på så att kunderna inte reklamerar en produkt som är "past due date"."

De vill alltså inte spendera pengar på att uppdatera koden i programmen så attde fungerar på moderna datorer utan litar på att Microsofts kompabilitetsanpassning i Win7 fungerar. Hur som helst har jag provat spelet på en snart 7 år gammal dator somjag "bara" uppgraderat med nytt moderkort och Win7. Hårdvaran som speltillverkaren skyller på, är alltså från 2004.

Tror du att det fungerar? Näää...

Jag ska försöka lite till, men ett problem är att koden i spelet är så usel att Win7 hänger sig så fort det blir läsfel på skivan. Dessutom startar InstallShield 2 gånger vilket strular till det rejält.

Om det inte löser sig kommer jag reklamera spelet - och sprida min erfarenhet om spelet och speltillverkaren.

• kmp

Jag/vi pratade med supporten till "Kalle Kunskap" flera gånger, och deras förklaring var att en "gammal" skiva råkat hamna i ett "nytt" fodral...

Reklammerade skivan till cd.on och fick en ny...., men den funkar självklart inte heller.
    Tror inte riktigt på att gamla skivor råkar hamna i nya fodral, är mer benägen att tro det du säger.

Hittar du en lösning på problemet får du mer än gärna dela med dig av hur du gör!!

• BiBiMueMue

Vad bra! Då är jag inte ensam om detta problem! Trodde att det var fel på vår dator eftersom 2 skivor heller inte fungerade. 
    Funderar på att jag skall reklamera skivan efter jag har provat hos min bror, men efter att ha läst eran inlägg så känns det som om att det kvittar.  

• IT pappa

Nu är det här en gammal tråd, men då problemet borde finnas kvar skriver jag här till andra som söker lösningar. I mitt fall var det antivirusprogrammet som spökade. Kalle kunskap använder ett system att göra reklam (för deras andra spel i serien) som utav antivirus programmen uppfattas som virus. filer togs bort så fort de hade installerats och ingenting fungerade.. stängde mitt antivirus, installerade, och lade sedan till filen "rrtw32.exe" i godkända undantag i mitt antivirusprogram, fungerar finfint nu.

Kort checklist vid problematiska installationer:
    * högerklick på installationsfil -> "kör som administratör"
    * högerklick på installationsfil -> kompatibilitetsläge -> winXP
    * inaktivera antivirus
    * inaktivera brandvägg

(observera att det har hänt att virus har dykt upp i bl.a. PC för alla cd skivor, så var restrektiv med att stänga av antivirus och brandvägg)

Svar på tråden Hur f-n får jag "Kalle Kunskap" att fungera!!??