• kaffekatten

Sen avnavling och kejsarsnitt

Hej,

Jag undrar om någon varit med om att säga till om sen avnavling i samband med kejsarsnitt. Hur blev ni bemötta, kunde man kolla att det verkligen blev så m.m.?

Finns det info ngnstans om detta som ni kan tipsa om mottar jag det tacksamt.

• Svar på tråden Sen avnavling och kejsarsnitt
  • JanaLiiN

I Uppsala görs sen avnavling vid kejsarsnitt, om det inte är något som talar emot det (något akut problem med barnet). Man behöver alltså inte be om det. Men självklart kan man ta upp det med operatören vid inskrivningen. De brukar vara fantastiskt bra så tveka inte att prata om det.

• kaffekatten

Tack för svar!

Tog upp det på mitt snittsamtal på danderyd och fick till svar att de inte brukade göra det vid snitt. Och att om det blev något akut med bebisen så kunde de inte göra det. Men jag vill ju gärna det. Skall säga till igen vid nästa samtal.

Ville därför kolla om ngn annan har erfarenhet av detta. 

• abuelita

Så här står det i  om avnavling vid snitt i  ”Vårdprogram för avnavling  av nyfödda barn” :

”Vid förlossning med kejsarsnitt överlämnar den förlösande obstetrikern barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. Om barnet är medtaget avnavlas det omedelbart för ett snabbt omhänder- tagande och neonatal hjärt–lungräddning. Operationsassistenten tar syra–basprov på samma sätt som beskrivits tidigare. Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling ska ske efter 2–3 minuter. ”

• abuelita
    kaffekatten skrev 2011-03-14 16:19:37 följande:
    Tack Abuelita! Älskar ditt nick förresten!
    Varsågod ...  Kul att du älskar mitt nick   Jag antar att du vet att det är smeknamn för mormor/farmor på spanska. ´ Jag  återupptog det här "korståget"  mot tidig avnavling och andra onödiga/skadliga  ingrepp och störningsmoment  inom förlossningsvården när  jag just hade  närvarat  vid min dotters förlossning  för 4 år sen  och kände mig som värsta arga mormorn /abuelitan , eftersom jag   nätt och jämt lyckades hålla barnmorskan borta från mitt barnbarns navelsträng.   Jag hade då   legat lågt med det   här  under flera år,  efter att ha varit  lika engagerad   på 80-talet  när jag själv jobbade inom förlossningsvården .   Men nu tog  det fart ordentligt igen.    

Här kommer en  YouTube om  
    ">humanare  kejsarsnitt
    , med bl.a. sen avnavling och  hud-mot-hud-kontakt.  Kom över detta  FYND   för bara ett par dar sen
  • Gudinnan

I Södertälje görs sen avnavling vid kejsarsnitt och i danmark

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • abuelita
    Gudinnan skrev 2013-05-12 12:30:06 följande:
    I Södertälje görs sen avnavling vid kejsarsnitt och i Danmark

Menar du alla sjukhus i Danmark, eller bara något särskilt sjukhus som du känner till?  Vet du om det är sen avnavling som allmän rutin, eller måste man särskilt be om det?
    Södertälje då, måste man be om det eller gör de det ändå?
    .

På denna sida från 2009 står det att endast 17%  av förlossningsenheterna i Danmark tillämpar omedelbar avnavling :

Clamping of the umbilical cord and placental transfusion
    .
    "There was variation between countries, with 77% of UK units reporting that they used immediate cord clamping, compared with 15% in Austria and 17% in Denmark.
    The International Federation of Obstetrics and Gynecology and the World Health Organization no longer recommend immediate cord clamping .... "
    .

Men, under en internationell konferens om avnavling i Birmingham i England den 19 April  i år (där jag närvarade )  blev vi alla riktigt besvikna när den danska obstetrikern Nana Wiberg (verksam i Sverige) berättade att i Danmark har de helt nyligen övergått till omedelbar avnavling på ALLA sjukhus.

• Gudinnan
    abuelita skrev 2013-05-12 13:39:47 följande:

Menar du alla sjukhus i Danmark, eller bara något särskilt sjukhus som du känner till?  Vet du om det är sen avnavling som allmän rutin, eller måste man särskilt be om det?
    Södertälje då, måste man be om det eller gör de det ändå?
    .

På denna sida från 2009 står det att endast 17%  av förlossningsenheterna i Danmark tillämpar omedelbar avnavling :

Clamping of the umbilical cord and placental transfusion
    .
    "There was variation between countries, with 77% of UK units reporting that they used immediate cord clamping, compared with 15% in Austria and 17% in Denmark.
    The International Federation of Obstetrics and Gynecology and the World Health Organization no longer recommend immediate cord clamping .... "
    .

Men, under en internationell konferens om avnavling i Birmingham i England den 19 April  i år (där jag närvarade )  blev vi alla riktigt besvikna när den danska obstetrikern Nana Wiberg (verksam i Sverige) berättade att i Danmark har de helt nyligen övergått till omedelbar avnavling på ALLA sjukhus.

Jag fick dottern 2005 på Huddingen sjukhus och där vet jag tyvärr inte då jag var så ung då.
    Sonen som kom med kejsarsnitt 2008 på Södertälje sjukhus gjorde man det.
    Och i danmark Hardeslev gjorde man det automatiskt efter kejsarsnitt utan att be om det.  
  • Gudinnan
    Gudinnan skrev 2013-05-12 13:52:33 följande:
    Jag fick dottern 2005 på Huddingen sjukhus och där vet jag tyvärr inte då jag var så ung då.
    Sonen som kom med kejsarsnitt 2008 på Södertälje sjukhus gjorde man det.
    Och i danmark Hardeslev gjorde man det automatiskt efter kejsarsnitt utan att be om det.  
    2010 i danmark med tredje
Svar på tråden Sen avnavling och kejsarsnitt