• decbebis

Området Kälvesta i Vällingby

Är det någon här som bor i Kälvesta och kan berätta lite om det området? Tex hur är förskolorna, skolorna, är det mycket barnfamiljer etc? Är det något område i Vällingby som är "bättre" än de andra? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Området Kälvesta i Vällingby
  • Veritas18

Kälvesta är ett bra område. Mitt ex bodde/bor där. Bara villor och lugnt område. En av de bästa i Vällingby helt klart ;)

• decbebis

Tack! Vet du något mer om dagis och skolor? Hur är det med mataffärer?

• Veritas18
    decbebis skrev 2011-01-31 14:50:06 följande:
    Tack! Vet du något mer om dagis och skolor? Hur är det med mataffärer?
    Ligger ju nära Vällingby C så om du har bil är det inga problem. Kanske 10 min ifrån. Men det finns inga affärer, alltså många att välja emellan eftersom det är villaområde. Finns typ 1 kiosk där man tar bussen.

Dagis och skolor vet jag inget om eftersom jag inte har barn men som sagt, min förra kille va uppväxt där och han blev väl ok. Haha. Förutom att han va en mommas boy men det är väl nånting enskilt med honom ;) Hö hö
  • Tjatte

Jag bor inte i Kälvesta men i närheten. Det är ett trevligt villa- och radhusområde på gångavstånd till Vällingby C, typiskt barnfamiljsområde även om det bor en del äldre kvar.. Det finns skolor och dagis i närområdet. Det är långa dagisköer i hela stadsdelen Hässelby-Vällingby, så man bör vara ute i god tid för att få plats där man önskar. Två mataffärer finns i närområdet och sen är det ca 5 min bilavstånd till Åkermyntans centrum i Hässelby där det finns Lidl och en lite större Ica, samt lika långt till en Coop Forum.

FML
  • skorpionen7

Jag är uppväxt i Kälvesta, det är som många andra påpekar ett ganska lugnt villa/radhus område. Skolgången är ju mer än 20 år gammal så det är knappast relevant på dagens situation. Kommunikationerna är okej, det är buss eller en promenad till Vällingby/Spånga för t-bana eller pendeltåg.

Jag skulle säga att bättre områden i närheten är Kälvesta, Vinsta, Nälsta, Solhöjden, Skälby, Hässelby Villastad

Mindre bra är Råcksta, Grimsta, Spånga C samt Tensta, Rinkeby etc.

Svar på tråden Området Kälvesta i Vällingby