• Alter Ego

Allmän, specifik omvårdnad och medicinsk vård

Allmän omvårdnad=       inriktas på att stödja människans normala funktioner i det dagliga livet.
                                                Allmänna omvårdnadens delmål är att tillgodose individens grundläggande behov.
                Omvårdnaden utförs av all personal 

Specifik omvårdnad=     kräver särskild kompetens och räknas till sjuksköterskans ansvarsområde.
                                               Övrig personal är delaktig.

Medicinsk vård=              Hur ska jag formulera medicinsk vård?

NOTE: Sitter och gör anteckningar till mig själv. Alltså är detta ingen inlämningsuppgift jag har. Men jag vill                   verkligen förstå vad som menas med medicinsk vård!

• Svar på tråden Allmän, specifik omvårdnad och medicinsk vård
  • mrshannah

Läkaren har huvudansvaret för den medicinska vården.

• Alter Ego

Allmän omvårdnad=      
    inriktas på att stödja människans normala funktioner i det dagliga livet.
    Allmänna omvårdnadens delmål är att tillgodose individens grundläggande behov.
    Omvårdnaden utförs av all personal 

Specifik omvårdnad=    
    kräver särskild kompetens och räknas till sjuksköterskans ansvarsområde.
    Övrig personal är delaktig.

Medicinsk vård=              
    Hur ska jag formulera medicinsk vård?

NOTE: Sitter och gör anteckningar till mig själv. Alltså är detta ingen inlämningsuppgift jag har. Men jag vill verkligen förstå vad som menas med medicinsk vård!

• Alter Ego

Kan man säga att medicinsk vård=
    behandlingen av läkarens diagnos som beskriver vad det är för fel på den del av kroppen det handlar om? 

Någon som kan formulera ett bättre eller smartare svar? ;) 

• mrshannah

Medicinska vården är ju att ge ex patienten smärtlindring, dropp osv.
    Den ordineras av läkaren och ges oftast av sjuksköterskan. Vi ska också kunna ge och kunna se om patienten behöver ex smärtlindring och i sådana fall kontakta läkare.
    Det är i af hur jag tänker det. (läser själv till ssk)
    Sjuksköterskans huvudansvar är omvårdnaden medan läkarens huvudansvar är det medicinska.
    Men det medicinska ges oftast av sköterskan efter ordination av läkare.

Men ex så är ju den medicinska vården att ge patienten ex smärtlindrig vid svår smärta.

Svårt för mig att förklara hur jag tänker :) Kanske någon annan har nåt bättre förslag ? :)

Svar på tråden Allmän, specifik omvårdnad och medicinsk vård