• Anonym

Förskollärare - vad tjänar ni i månaden efter skatt?

Ni som arbetar som förskollärare - hur mycket tjänar ni, efter skatt?
    Och hur länge har ni arbetat..

• Svar på tråden Förskollärare - vad tjänar ni i månaden efter skatt?
  • Anonym (Varför?)

Vad får du ut av att veta vad folk tjänar efter skatt. Du kan ju ändå inte jämföra löner efter skatt eftersom

A: skattesatsen är olika i olika kommuner

B: stora skattejämkningar pga t ex ränteavdrag och/eller reseavdrag gör att folk som kanske tjänar mindre än du före skatt, får ut mer än du efter skatt.

• pappe jonthe

vad man får ut i rena pengar ær væl jækligt relevant ændå ? det ær ju efterskatt som i mycket ær det enda som betyder nått kan jag tycka

• Anonym

Ja, men jag vill iaf veta vad folk får ut, efter skatt.

• Anonym (Varför?)
    Anonym skrev 2011-01-31 15:57:17 följande:
    Ja, men jag vill iaf veta vad folk får ut, efter skatt.
    Jaha.
  • karilee73

Tillägg: före skatt alltså!

• Anonym (FöreSkatt)

Jag känner några förskollärare, men jag vet tyvärr bara deras löner före skatt... Alla bor och verkar i storstockholm.
    - A har jobbat 3 år efter examen, jobbar i skola, har 23.000kr.
    - B är nyexad, jobbar på förskola, har 25.000kr.
    - C är nyexad, jobbar på förskola, har 23.500kr.
    - D har jobbat 1 år efter examen, jobbar i förskola, har 25.500kr.
    - E har jobbat 3 år efter examen, jobbar på förskola, har 27.000kr.

• kaosmaskinen
    pappe jonthe skrev 2011-01-31 15:56:35 följande:
    vad man får ut i rena pengar ær væl jækligt relevant ændå ? det ær ju efterskatt som i mycket ær det enda som betyder nått kan jag tycka
    För dig i ditt vardagliga liv kanske. Men om man ska jämföra löner är det helt ointressant, eftersom du  kanske inte har samma skattesats som jag har. Eller samma ränteavdrag. Eller avdrag för resa, etc etc. Därför säger en nettolön väldigt lite och därför pratar man alltid, i seriösa sammanhang, om bruttolöner (före skatt alltså).
  • vinglafram

svarar före skatt då jag får full lön nästa månad.
    22 000:-
    nyexad, jobbat två veckor. 

• Anonym

hur mycket man tjänar beror HELT på vilken kommun du jobbar i!!
    En kollega till mig bytte tex till grannkommunen och ökade genast sin lön med 2000 kr,en annan flyttade till stockholm och fick en löneförhöjning på nästan 4000 kr, den första har jobbat ca 5 år den andra vid flytten 1 år.
    Själv har jag efter 10 år 21700.Enligt mig själv alldeles för lågt men så ligger löneläget i kommunen och byta kommun-ja då förlorar man sin fasta anställning= ekonomisk osäkerhet då man får hoppa mellan vikariat igen.

Sen KAN man inte bara jämföra löner i kr.VAR man bor och HUR man kan/vill ta sig till jobbet spelar också in.
    Tex. så är det mycket billigare att bo och leva på en mindre ort än tex i stockholm-både hyror och matkostnader,bensinkostnader är högre i stockholm än i den lilla orten.å andra sidan är det ofta sämmre kollektivtrafik= måste oftare ha egen bil - på den mindre ortenmen med ett lägre bensinpris och reseavdrag så blir det inte sååå stor skillnad i resekostnader ändå.

• Anonym
    kolla in lönestatistik på lärarförbundets hemsida ,lite beroende på vart du bor samt om du bytt jobb förhandlat om lönen, lite tillägg för ex uppdrag du har på arbetet arb ledning eller liknande 
  • pappe jonthe

Tja jag ær mer intreserad øver hur mycket man har kvar att køpa en limpa før. tjænar den ena xxxxx efter skatt och den andra xxxx efter skatt så kostar væl fortfarande limpan 18 kr och bensinen 13.xx

Så jag ær mer intresserad av vad folk får før pengar att røra sig med, istællet før hur mycket de har innan skatt. Isåfall kan man væl skriva innan och efter skatt åtmistonde och vart man bor. Så får man 2 intressanta summor att titta på

• Lotta55555

23.000 kr före skatt, ej barnskötare och ej förskollärare men 8 års erfarenhet inom barnomsorg :)

• Anonym (Anna)

Jobbat 4 år och har 28 250 före skatt. En förort till Sthlm.

Svar på tråden Förskollärare - vad tjänar ni i månaden efter skatt?