• annacec

Profylaxandning: Enkla, tydliga instruktioner sökes

Har kollat alla trådar, alla böcker och googlat hur mycket som helst. Hittar ingen enkel tydlig förklaring eller film. Snälla, någon som kan detta med just andningen?

Söker en enkel förklaring gärna i punktform på hur jag ska andas och när.

Stort och varmt tack på förhand.

• Svar på tråden Profylaxandning: Enkla, tydliga instruktioner sökes
  • brallison

- Vid värkar - rätt så snabb djup inandning genom näsa och långsam utanding genom munen
    - Vid krystning - skillnad är att man ska andas ut lite snabbare och hela andning ska gå lite fortare och om barnmorska säger till - flossa.
    Nån får gärna rätta om jag beskrev fel/otydligt.

• Sol

Jag fick intruktioner när mina värkar började bli jäkligt intensiva.
    -In genom näsan, ut genom munnen!

Du kommer känna att du vill lägga mer kraft bakom andningen när det gör ondare och ondare. Jag "frustade" ut luften när det var som värst.
    Profylax funkade skitbra för mig, behövde ingen smärtlindring!

Mamma till Leo januari 06, Sam april 08 och Bella mars 10.
  • TEmamma

framförallt handlar det om att vara avslappnad, det är liksom målet med andningen. Hur du än andas in eller ut genom näsan så är det skitsamma om du spänner dig.

Jag hade ett mantra när jag andades: In (tänkte lugn) ut (tänkte tung). Detta gjorde jag så länge jag andades någorlunda lugnt..

Men som sagt, öva avslappning innan, det är det som behövs =)

Vår tränare på profylaxen berättade även att munnen på något sätt hänger ihop med muskulaturen mellan benen, så när man slappnar av och är mjuk runt munnen så påverkar det även dom delarna!

Lycka till! Glad

Svar på tråden Profylaxandning: Enkla, tydliga instruktioner sökes