• Madicken och Lisabeth

Hur skall man egentligen gå till väga när man har blivit påkörd av en bil?

I dag när jag hade varit och handlat och kom körande med min lilla bil på en huvudled så ser jag i ögonvrån hur en vit saab svänger ut från en väg på höger sida. Jag försöker att väja undan men han kör rakt in i min högra sida, där däcket sitter och lite runt omkring också. Jag kör då fram och ställer mig vid vägkanten och slår på varningsblinkers och går ut och pratar med killen.

Ingen av oss har varit i en olycka förut så jag kollar hans legitimation och skriver upp registeringsnummret på hans bil och hans namn och tel. nr. Han får också mitt namn och tel. nr. Vi bestämer att vi skall höras av när min man kommer hem så att vi får titta på skadan i lugn och ro.

Kan tilläggas att jag är gravid i v. 35 och blev lite chockad och stressad så det kändes som den bästa lösningen just då men nu när jag har kommit hem så undrar jag hur det korrekta tillvägagångssättet är?

Jag har ingen skadeanmälningslapp i bilen men funderar på var jag hade kunnat få tag på en sådan och likaså om jag måste betala självrisken eller om det är han som får göra det eftersom det var hans fel?

Det blev inte särskilt stora skador på bilen men jag vet ju att det blir dyrt ändå när man lämnar in den till verkstaden... jag är ändå jättetacksam att varken han, jag eller bebisen kom till skada. Det hade ju varit värre.

• Svar på tråden Hur skall man egentligen gå till väga när man har blivit påkörd av en bil?
  • camave

ni gjorde helt rätt.
    polisen behöver bara konatktas om någon blivit skadad.
    det är hans försökringsbolag som får stå för allt. du har även rätt till en lånebil medans din är på lagning.....

Svar på tråden Hur skall man egentligen gå till väga när man har blivit påkörd av en bil?