• Amazina

Vad kallar man en kvinnlig brandman??

Det finns ju massor av kvinnlig "brandpersonal" nu för tiden... Säger man brandman även till dem eller möjligtvis brandkvinna??? Någon som vet?

• Svar på tråden Vad kallar man en kvinnlig brandman??
  • Pia och Elna

De kallas faktiskt för just kvinnlig brandman i alla fall gjorde det de förut jag har en väninna som är brandman men som numera är föräldraledig så vad det kallas nu vet jag inte.

• Tecken

Brandman. Precis som det heter sjuksköterska, oavsett könet på sjuksköterskan.

• k girl
    Tecken skrev 2011-01-31 21:01:18 följande:
    Brandman. Precis som det heter sjuksköterska, oavsett könet på sjuksköterskan.
    Du tog orden ur min mun.
  • Cahn

måste säga att det känns fjantigt att bli kallad brandkvinna. som om att ens kön måste utmärkas jämt och ständigt för att vara korrekt. brandman heter tjänsten.

• puss

haha, precis som "fröken" på skolan/förskolan.
    vi har fröken Håkan, tex.

up yours
  • Cahn
    puss skrev 2011-02-18 14:43:24 följande:
    haha, precis som "fröken" på skolan/förskolan.
    vi har fröken Håkan, tex.
    fast fröken är väl egentligen ingen yrkestitel :P
  • feministbrud

Brandman, som många redan sagt. Jag såg en gång någon som skrivit en polistjej, istället för polis. Man behöver inte markera att det faktiskt är en kvinna. En branman (eller polis) är en brandman (eller polis) oavsett kön.

• Isola80
    feministbrud skrev 2011-02-18 15:13:39 följande:
    Brandman, som många redan sagt. Jag såg en gång någon som skrivit en polistjej, istället för polis. Man behöver inte markera att det faktiskt är en kvinna. En branman (eller polis) är en brandman (eller polis) oavsett kön.

Men det är ju stor skillnad på ordet Polis och Brandman eftersom det bara är det ena som innehåller man.

Vad kallar man en kvinnlig målsman?

• Cahn
    feministbrud skrev 2011-02-18 15:13:39 följande:
    Precis!
  • feministbrud
    Isola80 skrev 2011-02-18 15:18:59 följande:

Men det är ju stor skillnad på ordet Polis och Brandman eftersom det bara är det ena som innehåller man.

Vad kallar man en kvinnlig målsman?

Jag vet, desto pinsammare att skriva polistjej.

Det finns bara ett ord för brandman, trots att dfet innehåller man. Själv är jag tjänsteman.
  • Flina78

Polisman
    Gärningsman

Det finns gott om titlar som kan vara missvisande men som ändå  är vedertagna.

• feministbrud
    Flina78 skrev 2011-02-18 16:27:55 följande:
    Polisman
    Gärningsman

Det finns gott om titlar som kan vara missvisande men som ändå  är vedertagna.
    Fast polis heter ju polis, tack och lov. Riksdagsman har blivit riksdagsledamot och justeringsman har blivit justerare, så några titlar har fått nya könsbeutrala beteckningar.
  • Livisu
    feministbrud skrev 2011-02-18 16:32:04 följande:
    Fast polis heter ju polis, tack och lov. Riksdagsman har blivit riksdagsledamot och justeringsman har blivit justerare, så några titlar har fått nya könsbeutrala beteckningar.
    Fast "man" står ju för människa anser jag. Eller tillhör du dem som tar illa vid sig när man säger saker som "man tager vad man haver"?
  • feministbrud
    Livisu skrev 2011-02-18 18:54:33 följande:
    Fast "man" står ju för människa anser jag. Eller tillhör du dem som tar illa vid sig när man säger saker som "man tager vad man haver"?
    Nej, det gör jag inte

Men jag tycker att det vore önskvärt om man hittar mer könsneutrala titlar, eftersom det faktiskt syftar på att det är en man. Finns det inte så är det bättre att säga brandman än kvinnlig brandman då man markerar att en kvinna är ett undantag. I de fall det finns neutrala ord, bör dessa användas, anser jag.
  • Miss Cee

Vältränad ;)

Den kvinna som jag känner till som jobbar som brandman, kallas och kallar sig själv för just det (alltså brandman). Det blir bara fånigt annars.

• Cahn

Det är ytterst fånigt att bli kallad för brandkvinna. Yrkestiteln är brandman och jag ser det som man = människa. Att man måste förtydliga allt är bara löjligt. Ingen av mina tjejkompisar inom yrket vill bli kallade brandkvinnor, de tycker alla det är aslöjligt att deras kön ska utmärkas och ingen ser "man"-ändelsen som att det ska vara en man. Vi ser det som sagt som människa.

Det är bara politiker och de som INTE är brandmän som tycker att allt ska vara überneutralt även där det inte behövs. Det heter brandman, annat fnyser jag åt.

• Isola80
    feministbrud skrev 2011-02-18 16:25:39 följande:
    Jag vet, desto pinsammare att skriva polistjej.

Det finns bara ett ord för brandman, trots att dfet innehåller man. Själv är jag tjänsteman.
    Ungefär som att säga frisörkille
  • satakatse

Brandman, barnmorska, sjuksköterska (eller är de uska nu mer???) Men vissa yrkestitlar är könslösa trots köns antydan..

Riksdagsman är bytt till riksdagsledamot, om jag minns rätt.....

• Joual

Dessutom har ju riksdagen en talman. (Eller flera, faktiskt).

När rikstaden fick sin första kvinnliga talman så funderade man ett tag över hur hon skulle tituleras. Det blev "Fru talman".

Svar på tråden Vad kallar man en kvinnlig brandman??