Ngn här med goda erfarenheter av insomningstabl/sömntabl?
Hej,
jag har bestämt mig, tror jag, för att be att få insomnings - el sömntabletter utskrivna. Ska gå till VC senare i veckan. Jag vill bara höra mig för här om det finns ngn som har positiva erfarenheter av sådana?
Mitt största problem är att jag vaknar 45 min - 3 tim efter att jag somnat. Sen ligger jag vaken allt mellan 30 min upp till 4 tim. Jag har haft det såhär i 10 månader nu. Det är olika omständigheter i livet som påverkat mig, stressorer - ja visst, men jag vill inte kalla det att jag mår psykiskt dåligt för det gör jag inte.
Har försökt med KBT-övningar etc men det går inte. Jag har tre små barn att ta hand om (tack och lov sover DOM bra om nätterna iallafall) och ett jobb att sköta. Jag kommer inte orka länge till på detta viset.
Jag tror att jag har låst mig helt enkelt och behöver hjälp att komma över "spärren" - dvs visa för mig själv att jag KAN sova. Och då bedömer jag att medicin är snabbaste vägen.
Du/ni som använt sömnmedicin
- upplevde ni att ni kände er groggy sen på morgonen?
- kunde ni ändå vakna om era barn ropade på er på nätterna? (jag vill ju såklart inte drogas till sömns bara för att jag ska få sova, utan vill ju fungera ändå och kunna gå upp och hjälpa barnen om de blir sjuka el så...eller är det omöjligt?)
Jag fattar ju att det är olika vilka preparat man använder etc. Åt Imovane en period under tonåren och fick inga "groggy"-känslor av dem, men det är ju mer insomningstabletter...nu känns det som att jag behöver ngt som kan hålla mig i sömn längre än så. Eller hur funkar de där som bara är insomningstabletter egetligen? Man kanske sover länge på dem oxå?
Äh, nu blev det långt och tjorvigt. Hoppas att ngn orkar svara iallafall.
Tack på förhand.
-
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 14:18
Efter 4 nätter med Lergigan, varav de 3 senaste med 2 x 25 mg 1.5 tim innan sänggåendet så kan jag konstatera att detta inte funkar! Jag har haft uppvak samtliga nätter, minst 1 och som mest 3. I natt kunde jag inte somna om utan var vaken i 4.5 timme (!). Är det meningen att man ska ta Lergigan under flera kvällar innan den börjar funka? Har jag missförstått som trott att den ska funka på en gång?
Som det känns nu så känns det bara hopplöst. Jag vill inte gå på starkare grejer, dvs benso, utan jag lägger nog ner detta med sömnmedicin och satsar på att helt enkelt bara acceptera att jag har det så här och försöker anpassa mitt liv efter det istället. Eftersom mina sömnstörningar inte beror på något så tänker jag att det kanske går till sig så småningom. Fram tills dess så får jag helt enkelt härda ut och försöka ta det så lugnt som det bara går.
Nån som har tips på ngn bra avslappningsMP3 man kan ladda hem eller så?
Tack på förhand!