• Anonym (insomnia)

Ngn här med goda erfarenheter av insomningstabl/sömntabl?

Hej,

jag har bestämt mig, tror jag, för att be att få insomnings - el sömntabletter utskrivna. Ska gå till VC senare i veckan. Jag vill bara höra mig för här om det finns ngn som har positiva erfarenheter av sådana?

Mitt största problem är att jag vaknar 45 min - 3 tim efter att jag somnat. Sen ligger jag vaken allt mellan 30 min upp till 4 tim. Jag har haft det såhär i 10 månader nu. Det är olika omständigheter i livet som påverkat mig, stressorer - ja visst, men jag vill inte kalla det att jag mår psykiskt dåligt för det gör jag inte.

Har försökt med KBT-övningar etc men det går inte. Jag har tre små barn att ta hand om (tack och lov sover DOM bra om nätterna iallafall) och ett jobb att sköta. Jag kommer inte orka länge till på detta viset.

Jag tror att jag har låst mig helt enkelt och behöver hjälp att komma över "spärren" - dvs visa för mig själv att jag KAN sova. Och då bedömer jag att medicin är snabbaste vägen.

Du/ni som använt sömnmedicin
    - upplevde ni att ni kände er groggy sen på morgonen?
    - kunde ni ändå vakna om era barn ropade på er på nätterna? (jag vill ju såklart inte drogas till sömns bara för att jag ska få sova, utan vill ju fungera ändå och kunna gå upp och hjälpa barnen om de blir sjuka el så...eller är det omöjligt?)

Jag fattar ju att det är olika vilka preparat man använder etc. Åt Imovane en period under tonåren och fick inga "groggy"-känslor av dem, men det är ju mer insomningstabletter...nu känns det som att jag behöver ngt som kan hålla mig i sömn längre än så. Eller hur funkar de där som bara är insomningstabletter egetligen? Man kanske sover länge på dem oxå?

Äh, nu blev det långt och tjorvigt. Hoppas att ngn orkar svara iallafall.

Tack på förhand.

-

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 14:18

Efter 4 nätter med Lergigan, varav de 3 senaste med 2 x 25 mg 1.5 tim innan sänggåendet så kan jag konstatera att detta inte funkar! Jag har haft uppvak samtliga nätter, minst 1 och som mest 3. I natt kunde jag inte somna om utan var vaken i 4.5 timme (!). Är det meningen att man ska ta Lergigan under flera kvällar innan den börjar funka? Har jag missförstått som trott att den ska funka på en gång?

Som det känns nu så känns det bara hopplöst. Jag vill inte gå på starkare grejer, dvs benso, utan jag lägger nog ner detta med sömnmedicin och satsar på att helt enkelt bara acceptera att jag har det så här och försöker anpassa mitt liv efter det istället. Eftersom mina sömnstörningar inte beror på något så tänker jag att det kanske går till sig så småningom. Fram tills dess så får jag helt enkelt härda ut och försöka ta det så lugnt som det bara går.

Nån som har tips på ngn bra avslappningsMP3 man kan ladda hem eller så?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ngn här med goda erfarenheter av insomningstabl/sömntabl?
  • Anonym

Jag använde Imovane vid behov.... på mig funkar de jättebra, men jag försöker att ta så sällan som möjligt eftersom det är beroendeframkallande.
    Känner knappt någonting dagen efter, lite metall/järnsmak i munnen bara..:! 

• Sannive

Insomningstablett är kortverkande och hjälper bara till att puffa ner dig i djupsömn. Väldigt beroendeframkallande.

Långtidsverkande håller dig sovande hela natten, är inte beroende framkallande på samma sätt men kan göra det helvetiskt groggy och avtrubbad resten utav dagen.

• Saddi

Jag har haft en hel del olika insomnings tabletter, lugnande för sömnen & vanliga sömntabletter.

De första dagarna efter att man börjat med dem brukar man vara lite groggy på morgonen. Jag såg suddigt, skakade och var yr men det går ju över efter ett tag så absolut inget som sitter i hela dagen, och det har bara varit de första dagarna när jag börjat med ny medicin så det går över fort. Kroppen vänjer sig fort, tyvärr för fort ibland till o med. Jag har inga barn men två valpar och jag har vaknat av dem när de velat ut. Men har gjort misstaget att tagit medicinen alldeles för sent några gånger och har då kunnat sova till 16-17 på dagen (tack gode gud för sambon!) Men tar du dem i rätt tid så ska det gå bra, och som sagt jag vaknade av valpar. Antar att barn är bättre på att väcka någonTungan ute Men prata med läkaren och börja med någon lättsam medicin för att testa dig fram så du inte tar för starka i onödan :)

• Anonym (insomnia)
    Anonym skrev 2011-01-31 20:09:11 följande:
    Jag använde Imovane vid behov.... på mig funkar de jättebra, men jag försöker att ta så sällan som möjligt eftersom det är beroendeframkallande.
    Känner knappt någonting dagen efter, lite metall/järnsmak i munnen bara..:! 
    Har samma minne av detta sen jag använde dem som tonåring.Just den där smaken... men att de är så beroendeframkallade visste jag inte Förvånad.
    Sannive skrev 2011-01-31 20:10:24 följande:
    Insomningstablett är kortverkande och hjälper bara till att puffa ner dig i djupsömn. Väldigt beroendeframkallande.

Långtidsverkande håller dig sovande hela natten, är inte beroende framkallande på samma sätt men kan göra det helvetiskt groggy och avtrubbad resten utav dagen.
    Attans! För det verkar som att det är insomningsvarianten jag skulle ha... Jag kan inte och VILL inte vara groggy och avtrubbad under dagtid pg a det arbete jag har.
    Saddi skrev 2011-01-31 20:15:04 följande:
    Jag har haft en hel del olika insomnings tabletter, lugnande för sömnen & vanliga sömntabletter.

De första dagarna efter att man börjat med dem brukar man vara lite groggy på morgonen. Jag såg suddigt, skakade och var yr men det går ju över efter ett tag så absolut inget som sitter i hela dagen, och det har bara varit de första dagarna när jag börjat med ny medicin så det går över fort. Kroppen vänjer sig fort, tyvärr för fort ibland till o med. Jag har inga barn men två valpar och jag har vaknat av dem när de velat ut. Men har gjort misstaget att tagit medicinen alldeles för sent några gånger och har då kunnat sova till 16-17 på dagen (tack gode gud för sambon!) Men tar du dem i rätt tid så ska det gå bra, och som sagt jag vaknade av valpar. Antar att barn är bättre på att väcka någonTungan ute Men prata med läkaren och börja med någon lättsam medicin för att testa dig fram så du inte tar för starka i onödan :)
    Jo, jag har tänkt börja med ngt mkt svagt, eftersom jag är rädd för biverkningar... Nu när jag funderar på det kanske det finns ngt "avslappnande" som jag kan ta i övrigt oxå? Som hjälper en att känna sig lugn dygnet runt. Jag vete fan. Låter ju inte klokt egentligen, men jag måste få hjälp att sova och slappna av.

Tack för era svar Tar gärna emot fler erfaranheter.
  • Saddi

Jag får en flytande medicin som är lugnande för att komma till ro innan jag ska sova, tar den samtidigt som sömntabletten. Men vet inte om det är något de ger ut på Vårdcentralen, men de kan ju ha något liknande. Du kan ju alltid höra med dem :)

• Anonym (1)

Hur man reagerar på medicinen är ju oerhört individuellt - jag tror du måste prova vad som passar dig.

En del kan ju sova bra på relativt "snälla" mediciner som Atarax, Lergigan, Propavan, Theralen.

Imovane klassas som insomningstablett, men kan ge god sömn hela natten. Tyvärr är den beroendeframkallande (och abstinensen är hemsk, tro mig).

En del sover bättre på Mirtazapin/Remeron (men det är ju anti-depp).
    Det finns ju en del annat också.

Hoppas du blir bättre.

• Anonym (både och)

Som sagt, väldigt individuellt hur man reagerar på olika mediciner. Eftersom ditt största problem verkar vara att du vaknar så skulle jag inte rekommendera insomningstablett utan de som haft samma problem som du brukar få sömntabletter. Själv har jag haft problem med både insomning och att vakna (så fort insomninsmedicinen börjat tappa effekt) och har då fått ta både Imovane (eller Stilnoct) och Propavan (eller Theralen). Propavanen har fungerat bra men om jag tagit den efter 8-9 på kvällen så har jag känt mig väldigt groggy halva dagen efteråt. Brukar ta den kl 8 och sedan vid 10 tar jag insomningstabletten och då fungerar det bra. Skulle rekommendera att du provar Propavan och se hur det funkar eftersom det kan vara bra att börja med lite mildare medicin.

• Anonym (1)
    Anonym (både och) skrev 2011-02-01 14:49:31 följande:
    Som sagt, väldigt individuellt hur man reagerar på olika mediciner. Eftersom ditt största problem verkar vara att du vaknar så skulle jag inte rekommendera insomningstablett utan de som haft samma problem som du brukar få sömntabletter. Själv har jag haft problem med både insomning och att vakna (så fort insomninsmedicinen börjat tappa effekt) och har då fått ta både Imovane (eller Stilnoct) och Propavan (eller Theralen). Propavanen har fungerat bra men om jag tagit den efter 8-9 på kvällen så har jag känt mig väldigt groggy halva dagen efteråt. Brukar ta den kl 8 och sedan vid 10 tar jag insomningstabletten och då fungerar det bra. Skulle rekommendera att du provar Propavan och se hur det funkar eftersom det kan vara bra att börja med lite mildare medicin.
    Bara för att illustrera det indivduella:
    Theralen fungerar ganska bra på mig, men Propavan har ingen effekt alls - jag blir inte ens groggy.
    Imovane sover jag hyfsat bra på - Stilnoct somnar jag inte av utan får istället hallucinationer och kan inte
    gå.
  • DreamBitch

Jag äter atarax tre gånger dagligen och har theralen till natten. Ingen av dessa preparat är beroendeframkallande. Stundtals har jag även stilnoct till natten.
    Det jag ville komma fram till var dock att atarax kan vara en bra lösning eftersom du kan äta dessa både under dagen eller till natten. Men som andra har påtalat är det ju självklart individuellt hur man reagerar. Men om du vill akta dig för beroendeframkallande preparat är theralen, propavan, lergigan, atarax etc det bästa alternativet.

• Anonym (insomnia)

Tack för er omtanke och för att ni delar med er av era erfarenheter! Bra att ha lite mer kött på benen när jag ska träffa läkaren.

Man kan alltså ta Atarax flera ggr/dag? Jag har pratat med folk som ätit det och upplevt att de blivit totalt klubbade i skallen (?) Men då var det menat att Ataraxen skulle vara mot allergi och det var inte deras medicin utan de hade tagit av någon kompis. Kanske olika styrkor? De mediciner ni beskriver som snällare är ju antihistaminer som har ngn slags lugande/bedövande effekt tänker jag, så jag antar att det är därför de inte är bereondeframkallande på samma sätt som t ex Imovane.

Det beroende ni talar om, är det rent fysiskt beroende el mer att man till slut inte kan somna utan att ta medicinen?

Antar att jag kanske få pröva mig runt litegrann i början innan jag hittar det som passar mig bäst (?) Men nu vet jag iaf lite mer än jag visste innan.

Svar på tråden Ngn här med goda erfarenheter av insomningstabl/sömntabl?