• princessbaby

Tips på BRA böcker till blivande pappa!

Någon som har ett eller två tips på bra böcker till en blivande pappa?
    Böcker om vad han har att vänta sig under graviditeten osv.

• Svar på tråden Tips på BRA böcker till blivande pappa!
  • Pia och Elna

Du ska bli pappa av Dick Sundevall läste min man och tyckte den var toppen.

• Pandasandra

Någon som har ett bra tips på en pappabok? Min kille försökte läsa den av Dick Sundevall men tröttnade efter bara några kapitel. Något mer lättläst?Cool

• vivianne

Vi har båda två uppskattat att följa graviditeterna i Lennart Nilssons fantastiska fotobok!
    Och en kompis bok från hennes läkarstudier

• vivianne

Kom på att jag gillade "Uppdrag Mamma" när jag väntade mitt första barn. Vet att de skrivit en "Uppdrag Pappa" också - det är olika kändisar och halvkändisar som skriver om sina egna upplevelser, ett kapitel var. De lyckas täcka det mesta. Så den kanske är något?

• Memnok77
    Pandasandra skrev 2011-03-13 15:52:29 följande:
    Någon som har ett bra tips på en pappabok? Min kille försökte läsa den av Dick Sundevall men tröttnade efter bara några kapitel. Något mer lättläst?Cool
    Tyckte han att det var jobbigt att läsa den kanske du skall tänka i lite nya banor. Vad sägs om: Totte skall få ett syskon?
  • carolineeee

Min sambo gillade att läsa "koka makaroner" om att bli pappa. Däremot läste han den nu i slutet av graviditeten och tycker det var att föredra då igenkänningsfaktorn är väldigt hög nu.

• Pandasandra
    Memnok77 skrev 2011-03-13 20:46:46 följande:
    Tyckte han att det var jobbigt att läsa den kanske du skall tänka i lite nya banor. Vad sägs om: Totte skall få ett syskon?
    Det var ju inte så att han inte fattade vad som stod i boken. Snarare att den var tråkig...

Tack för tipsen!
  • Supermajsan

Min man läste "Grattis, du ska bli pappa" av Magnus Reithner och den är tydligen upplagd som en handbok. Han tyckte den var jättebra och rolig.

• kentho

Tyckte också om " Grattis, du ska bli pappa "  rolig och lärorik med fantastiska illustrationer.
    En perfekt present till en blivande pappa eller nyss blivit.

• Millicent

Skit i traditionella pappaböcker de verkar så könsstereotypa. Visst kan det kanske vara kul att läsa ur ngt humoristiskt perspektiv...lite igenkänning som någon skrev. Men om man ska förbereda sig mentalt så tycker jag att man ska läsa dels om vad som händer i magen tex i en vanlig Vi Föräldrar och sen böcker av Jesper Juul. "Vem är du, här är jag" eller "Ditt kompetenta barn" är bra att börja fundera över sig själv, sin uppväxt och om sin framtida föräldraroll med. Sen behöver man ju läsa om dem igen i takt med att barnet växer och olika problem och frågeställningar blir aktuella.  

• MatsJ
    Millicent skrev 2011-04-15 14:02:06 följande:
    Skit i traditionella pappaböcker de verkar så könsstereotypa. Visst kan det kanske vara kul att läsa ur ngt humoristiskt perspektiv...lite igenkänning som någon skrev. Men om man ska förbereda sig mentalt så tycker jag att man ska läsa dels om vad som händer i magen tex i en vanlig Vi Föräldrar och sen böcker av Jesper Juul. "Vem är du, här är jag" eller "Ditt kompetenta barn" är bra att börja fundera över sig själv, sin uppväxt och om sin framtida föräldraroll med. Sen behöver man ju läsa om dem igen i takt med att barnet växer och olika problem och frågeställningar blir aktuella.  
    Jag gjorde som du men tycker att det var ganska bortkastat eftersom de stora frågorna om barnuppfostran och vilken roll man vill spela i sitt barns liv dyker upp först senare. Mycket av det jag läste inför förlossningen "försvann" bland blöjor, nattvak, utflykter och annat babyrelaterat. Däremot har jag nu - min dotter är fyra - läst om till exempel Fem gånger mer kärlek och Ditt kompetenta barn och haft stor behållning av dem. Men när min fru väntade vår dotter hade jag uppskattat något som var mer konkret och fokuserade på hur man tar hand om ett litet barn.
Svar på tråden Tips på BRA böcker till blivande pappa!