• LivL

Rädd för att ta ut p-stav...

En vän berättade att läkaren liksom fick skrapa ut den för att den växt fast. En jätteäcklig känsla sa hon. Dessutom hatar jag att få lokalbedövning, det gör vansinnigt ont!

Någon som kan lugna mig och berätta lite mer om hur det går till? Jag ska samtidigt sätta i en ny. 

• Svar på tråden Rädd för att ta ut p-stav...
  • Brunnsbo

Har satt in och tagit ut flera stycken.

Från början hade man 5 stavar åt gången och då vandrade dom iväg under skinnet - då fick dom göra flera snitt när stavarna skulle ut.
    Det var ju inte så kul eftersom jag fick endel ärr.

Annars så är det inte "värre" än när du sätter in den.
    Du får en spruta och tror dom använder någon form av skalpell och liknande pincett för att ta ut den.
    Behandla med lite bedövningssalva runtom staven (embla) då känner du inte nålsticket av lokalbedövningen.
    Efterår kan det vara lite ömt men då hjälper vanliga smärtstillande tabletter bra eller samma bedövningssalva.

Lycka Till !

• sweran

när jag tog ut min så fick jag lokalbedövning o de gjorde ett litet snitt precis i nederkanten på p-staven, barnmorskan stck in en liten pincett o tog tag i den... sen drog hon ut den utan minsta problem...

kan iaf informera dig om att de har bytt plats på p.staven nu... nu sitter den mer neråt armbågen omer bakåt på armen eler vad man ska säga... personligen så tycker jag att den är mer i vägen där den sitter nu,.. man stöter liksom i den mycket lättare... vilket betyder typ hela tiden för mig som har en liten bebis...

tycker iaf inte att du ska vara orolig för det... alla jag känner har tyckt det gått smidigt.

• LivL

Min sitter pa insidan av armen, pa mitten av overarmen. Antar att det ar dar du menar.

Tank om jag inte far nan bedovningssalva. Anledningen till att jag ar sa nojjig ar for att jag tog bort tva fodelsemarken pa ryggen for nagra ar sen. Lokalbedovningen gjorde helt vansinnigt ont, plus att de skar dar bedovningen inte tagit.
    Och man kanner ju verkligen allt de gor, aven om man inte kanner smartan... 

• sweran
    LivL skrev 2011-01-31 21:45:33 följande:
    Min sitter pa insidan av armen, pa mitten av overarmen. Antar att det ar dar du menar.

Tank om jag inte far nan bedovningssalva. Anledningen till att jag ar sa nojjig ar for att jag tog bort tva fodelsemarken pa ryggen for nagra ar sen. Lokalbedovningen gjorde helt vansinnigt ont, plus att de skar dar bedovningen inte tagit.
    Och man kanner ju verkligen allt de gor, aven om man inte kanner smartan... 
    ne, nu sätter dem p-staven längre ner... ca 8-10 cm från armbågen o längre bakåt....
    du kan köpa sån bedövningssalva själv o smörja på innan du ska dit... så behöver du inte riskera att du inte får ngn... finns att köpa på apoteket!
  • Christel83

Har tagit ut 2 stycken och båda hade växt fast så de höll på länge för att få ut dem, har fått fula ärr men aldrig har de gjort ont!!!

• JaQ

För min del gjorde det ondare att sätta in den än att ta ut den.

Visst kan det hända att den växer fast men med en lokalbedövning så känner du inte det.

Är du osäker så ta upp det med barnmorskan när du ska göra det. Lycka till =)

• Raggarmunk
    Köp salva Embla på apoteket å låt det sitta på i minst 2 timmar innan så kommer
    du varken känna sprutan eller det dom gör :)
    Det var vad läkaren sa till mig att göra när jag berättade att jag e oerhört smärträdd
    å spruträdd..

Funkar jättebar å e reseptfritt :)
Svar på tråden Rädd för att ta ut p-stav...