Little Ms Chatterbox skrev 2011-05-09 14:21:31 följande:
Min äldsta son började när han var 1½ år. VARJE natt vaknade han och var helt okontaktbar i 2 timmar. Det här håll på tills han var strax över 3 år. Hans lillasyster startade på samma sätt vid 1½ års ålder. Då hade familjen även utökats med tvillingar sen någon månad tillbaka.
Vi började på hösten att ge äldsta sonen Omega och han började genast sova bättre (då var nattskräcken slut men han hade svår insomning och vaknade ofta varje natt) framåt jul så blev tjejen avundsjuk och också villa ha vad storebror fick så hon fick också Omega och de gånger hon hade fått Omega hade hon ingen nattskräck. Sen blev hon magsjuk och vi hade ett rätt så långt uppehåll med Omega, nattskräcken var varje natt.
Sen testade vi och förde anteckningar, det funkade perfekt, Omega = ingen nattskräck. uppehåll= nattskräck.
Sen när tvillingarna blev 1½ år så började även tjejen att ha nattskräck men vi började ge Omega redan efter några nätter och då försvann det.
Så sonen som fick "växa" ur det, tog 2 år, dottern som blev behandlad med Omega svarade bra men återfick nattskräck upp till ca 3½ års ålder om hon inte fick Omega. Dottern som fick Omega direkt när det bröt ut har visat det några gånger efter det bröt ut om vi missat med Omegan men då bara efter några dagar.
Nu är det inte säkert att mina barn följer "mönstret" för nattskräck men jag är otroligt glad för att jag kom på det här mad Omega, det har bevarat mitt förstånd för jag är helt övertygad om att jag inte hade klarat av att gå igenom samma sömnbrist fler gånger om det skulle ha varit samma som med äldsta sonen.
Den Omega som vi testade var MorEPA mini och Eskimo kids, samma goda effekt på båda. Vi har testat flera olika sorter och det jag har märkt med mina barn är att om det ska påverka sömnen positivt så måste det vara Omega-3 och Omega-6. Eye Q och Efalex är också bra produkter som innehåller både Omega-3 och Omega-6.
Du kan läsa om nattskräck här,
www.eckerberg.se/nattskrack.html Jag har inte testat metoden som han rekommenderar.
Lycka till och hoppas du hittar någon lösning
då verkar de finnas hjälp alltså?! försökerläsa på så mycket som möjligt till bvc- mötet. men de står ofta att de börjar först efter nåt år...men de kanske är olika?
tack för tipsen!