• Cissela

Någon som har barn som haft/har Borrelia?

I torsdagsmorse så var min flicka ledsen på morgonen, hon hade ett litet rött märke, typ som de gamla tioöringarna på benet. Det hade kliat och gjorde ont. Jag tyckte det skulle nog gå över under dagen och hon var pigg och glad och precis som vanligt så fort hon vaknat ordentligt.

När jag hämtade på eftermiddagen på förskolan så var hon hängig och kändes varm. Tog tempen hemma och då hade hon 39 graders feber. Hemma fick hon också en fruktansvärd huvudvärk. Hon som är så smärttålig gallskrek tills hon kräkte för huvudet gjorde så ont. Råkade av en händelse kolla "utslaget" från morgonen. Det var nu i storlek av en femkrona och röd/blått med en upphöjd knopp i mitten.

Vi ringde jourVC och en doktor tittade på henne och kollade sänkan. Han tyckte att hon nog blivit betten av ngt litet djur och det var lite inflammerat men inget att bry sej om.

Feber, huvudvärk och hängig hela fredagen, låg mest och vilade. Hade huvudvärk och ont i benet men inget annat.

PÅ lördagen var "utslaget" jättestort, 7-8 cm i diameter men hon var feberfri och pigg igen på eftermiddagen.

Pratade med mina föräldrar om det och sa att jag tyckte det såg likadant ut som när min sambo hade borrelia för ngt år sedan. "Men det sa jag ju att det såg ut som om X(en av hundarna) hade en fästing". Jag hade också sagt det till doktorn, att det liknade borrelia men han sa det var omöjligt.

Åkte till vår vanliga vårdcentral idag och de sa att det var Borrelia. Lilltjejen fick penicillin. Doktorn sa att hon iaf fått medicin i tid och att hon inte skulle få några biverkningar...

Men jag är orolig. Visserligen lång dag på dagis idag men hon somnade där, har aldrig hänt innan. Hemma var hon vaken men somnade halv åtta på soffan vilket är tidigt för henne... Men ibland är man ju tröttare, hon hade varit pigg och glad på dagis och som vanligt.

Någon som har barn som haft/har Borrelia? Någon som fått det på¨vintern? Har det blivit några biverkningar?

• Svar på tråden Någon som har barn som haft/har Borrelia?
  • Josefines

Mitt baqrn har ej haft men jag ahde när jag var yngre och hade en fästing på knät först var det bara ett litet märke och sen dagen efter var det över hela knät och jag ahde feber fick pencillin och blev redan bättre dagen efter

• UlrikaH

Min lillkille fick borrelia nu för någon vecka sedan. Det var säkert ett halvår sedan han hade fästingen. Han fick dock bara ett enormt utslag som från början bara var en enkrona i storlek, men blev som en båge upp över låret. Trodde först det var eksem eftersom han inte hade några andra symptom. Går nu på antibiotika och vi avvaktar provsvaret. Hur har det gått för din tjej?

• mamma till tre busungar

Ja, min 7-åring fick i somras. Fick penicillin. Inga restsymptom

• EAs mamma

På min tjej upptäckte vi det på självaste julafton 2008. Fick komma direkt till en jouröppen vårdcentral och hon fick penicillin i tio dagar.

Borrelian försvann och hon har inte haft några men efter den förutom att hon fortfarande pratar om julaftonen som hon fick åka till "sjukhuset" men det är ett annat "trauma".

• Soffeli

Min tjej har behandlats mot borrelia 2 gånger.
    När hon var 2,5 år och 3,5 år.
    När hon var 2,5 fick hon neuroborrelia och halva ansiktet var förlamat tills hon behandlats med antibiotika intravenöst 10 dgr. Anda gången hade hon smärta i leder osv. även då behandling 10 dgr.

Det som kan vara en rest är att hon har plötsliga smärtor i huvudet, på ena el. andra sidan huvudet. Smärtan går över lika fort och hon kallar dem för "pinnar".
    Hon har levt med dessa sedanhon var ca 3 år, och kan få någon i veckan. Ibland flera på en dag.
    Vi hoppas att borrelian är borta, och att hon "bara" har fått en skada på nerven. Det vore illa illa om hon har borrelian kvar i kroppen.

Avskyr fästningar och smittan!

• Soffeli

Hon hade fästing båda gångerna. Men aldrig röda märken kring better. Kanske i ansiktet vid sista tillfället... men det är vi osäkra på då märkena där var otydliga.

• Soffeli

Cissela: Hur gick det för er?

• helenvaupptaget
    Borrelia orsakas av en bakterie som är spiralformad, som ta en cyst form. Vad betyder detta egentligen? Bakterien färdas i ditt blod och tar sig från olika friska vävnader till andra organ. Där borrar den sig in i vävnaden och utsödrar ett nervgift. Dina vita blodkroppar även kallade för t celler, bland annat, snappar upp detta gift och berättar så snällt till din kropp att detta gift ska man ta bort. När bakterien borrat sig in i dig och dina vävnader så sköter din kropp mycket av arbetet. Nervgiftet som ska bort är nu i dig och ditt egna immunförsvar börjar sakta äta på dig för att få bort giftet!

När bakterien blir rädd för antibiotika eller annat så kan den ta en cystform och är då mycket svår att döda. Detta gör det möjligt för bakterien att ligga tyst i din kropp och vänta tills den bryter ut. En tickande bomb, minst sagt!

Man får sjukdommen ifrån fästingar men om en gravid kvinnar har eller får borrelia under sin gravititet så finns det en stor risk att forstret får borrelia.

Först nu har det börjat skrivas mycket i tidningarna om hur folk dör i sjukdommen, fast det förkommit lika länge som sjukdommen själv, dödsoffer.

Symtomen är många då borrelia kan visa sig på många vis. Men de vanligaste är:
    Huvudvärk/migrän daglingen
    Ryggont
    Brinnade smärta
    Trötthet
    Feber
    Ledsmärta
    Ledinflammationer
    Hjärnhinneinflammationer
    Men det finns listningar på över 150 symtom knutna till patienter med konstaterad långvarig borrelia med ofta nervpåverkan som det faktiskt rör sig om när sjukdommen spritt sig! På barn yttrar det sig som autism, astma och andra sjukdommar. Många är idag feldiagnostiserade eller har ingen diagnos alls, det är stress som det så fint heter. Men så är inte fallet för de borrelia drabbade. Idag finns det ingen advekant sjukvård i Sverige att få. Nästan alla länder ger starkare och längre behandling för sjukdommen men inte fega Sverige. Vi låter patienterna tro att det kan vara stress som gör oss sjuka medan flera av oss dör i ensamhet i hemmet. Först vid obudktionerna visar det sig att det inte var stress utan obehandlad långvarig borrelia. Sen så säger många att det är neuroborrelios men det är sällan “neuroborrelios” som en del kallar det utan borrelia som varit obehandlad länge och spritt sig till nervsystemet med nervpåverkan som följd.  Det som är viktigt  för hur behandlingen ska gå till är just hur länge infektionen funnits i kroppen… det är svårast att behandla långvarig borrelia, var i kroppen den än sitter.

Svar på tråden Någon som har barn som haft/har Borrelia?