• Smuvlan

Ger ni majskrokar till era barn?

Är bara lite allmänt intresserad av att höra hur ni har valt att göra.
    Min 5,5 mån fick sin första majskrok idag och den sluka hon riktigt fort!  Glad
    Har hört att det inte är jättebra att börja ge dom dessa p.g.a att dom blir som deg i magen, och det kan jag verkligen tänka mig. å andra sidan ger man väl kanske inte en hel påse på samma gång...

Men hur gör ni andra?
    Får era barn äta dom, och hur många åt gången?
    har det påverkat magen något särskilt?

• Svar på tråden Ger ni majskrokar till era barn?
  • Mirakel händer

Dottern är lite mer än 7 månader. Hon fick sin första majskrok när hon var ungefär lika gammal som din dotter. Hon får 3-5 st, men inte varje dag. Kanske 3 gånger i veckan på sin höjd. Vissa veckor blir det inga alls. Förgår fick hon kvälningar av en majskrok. Så nu vill hon ej ha dem.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • malin8801

ger inte sonen majskrokar - tycker dom blir så kladdiga.
    Här kör vi med smörgåsrån istället.

• ir0nic

min dotter (1 år) får mest på helgerna, och då kanske hon får 5-7 om dagen i två dagar då. En hel påse räcker väldigt länge för mig, vilket är bra för de är inte billiga... men de är väldigt bra, man behöver inte vara rädd att hon sätter i halsen då de smälter i munnen. jag åt dem faktiskt själv ett tag, med någon god dip. det kan jag rekomendera. min mage blev aldrig degig och inte min dotters heller. det är ju bara majs.. men man ska ju inte ge barn för mycket av något egentligen , förutom kärlek :)

• Lumo

Klart de kan äta majskrokar. Provät en själv, låt den smälta i munnen o reflektera över vad liten den blir. Jag gav väl 1-3 krokar efter huvudmålen tex. Bra träning.
    Smörgåsrån är super med...

När barnet bli lite större tipsar jag om de osalta ekologiska riskakorna. De är mums, både med o utan smör!

• ELLEoClara

Min tjej blev hård i magen av majskrokar ( blev lätt hård i magen av annat också)

Kunde max äta 1-3 st någon gång i veckan. 

• MammaTillDomFinaste

min dotter har alltid älskat dom, fick dom vid 5 månader kanske, kanske lite tidigare, hon har aldrig haft problem med magen och jag har aldrig haft koll på hur många dottern får. de är ju bara majs och luft, ser ingen mening med att ge ranson på det!! perfekt när man står och steker maten och hon blir tvär hungrig, då är de bra att kasta fram lite majskrokar, hon har nåt att tugga på men det blir ingen fyllnad i magen (dottern är 2 år) 

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Smuvlan
    malin8801 skrev 2011-02-01 02:58:36 följande:
    ger inte sonen majskrokar - tycker dom blir så kladdiga.
    Här kör vi med smörgåsrån istället.
    när började du ge honom smörgåsrån då? Jag hade en tanke om att ge henne rån istället, det känns lite "nyttigare" på nåt vänster... Men tycker det borde vara lättare att bita en bit och sen råka sätta den i halsen, eller riva sig i munnen på de vassa kanterna...
    Är jag för nojig kanske? ;)
  • Stor mamma

Jag gillar dem

Barnen med- första dottern fick vid 8 mån, andra vid 7 o tredje vid 6 mån.

Fick efter måltider,till måltider och även som snacks

• Lilly mama

Vi har kört med majskrokar när barnen behöver något att tugga på i väntan påmat eller när vi vuxna äter mat som inte passar bebisar. Mina barn har varit nöjda med 3-5 krokar per middag (fast de får dem inte varje dag, utan om de är missnöjda med att bara titta på). Jag har intemärkt några problem med magen.

Personligen har jag uppfattat krokar  som nyttigare än rån. Rånen innehåller  väl t ex salt? Krokarna är bara majs, vilket känns bra för mig. Viola fick dock ett rån häromdagen och gillade det också. De äter ju inga mängder, så det är  nog hugget som stucket vad man väljer.

• älskarlivet81

Min dotter är 8 månader och hon har aldrig fått majskrokar och lär nog aldrig få heller :) Känner inget behov av det.

• yes79

Min dotter (nästan 10 månader) är inte känslig mot mat i allmänhet men majskrokar blev hon totalt lös i magen av, fast hon bara fick en enda på en dag blev hon dålig, så vi slutade ge dem, vi ger smörgåsrån istället eller riskakor.

Vi började ge sådant när hon fick tänder vid 7 månader ungefär för att träna på att tugga, innan hon fick tänder var hon inte intresserad av fast mat alls, bara slängde allt på golvet.

• Bedorah

Min son på 8 månader har precis fått kläm på att man faktiskt äter majskrokar, att de inte är leksaker :) så det får han en eller ett par om dagen att knapra på :)

Svar på tråden Ger ni majskrokar till era barn?