• lerum82

När börja använda hoppgunga?

Har fått låna en hoppgunga från barnets kusin och undrar nu när jag kan börja använda den till min son. Vet inte om det skiljer sig från gunga till gunga. Detta är den klassiska från babyproffsen för bra pris i alla fall.
     Någon som vet?

• Svar på tråden När börja använda hoppgunga?
  • karilee73

Vi började använda hoppgungan nyligen när sonen var 5,5 mån. Han "hoppade" ca 3-5 min de första gångerna. Sen ökade vi på några min. Nu kan han hoppa på riktigt i ca 8-10 min. Han gillar det.

• pluvdo

När bebisen kan hålla upp huvudet (och även ryggen och så, antar jag) stadigt kan man börja med hoppgunga...

• svalsta

vi började använda den när hon visade att hon var intresserad att stå upprätt när hon satt i knät =)
    ca 5 mån..

så fort hon lärde sig krypa blev den ointressant =)

ca 5-10 min åt gången

• Bebbe Boo

Vi satte dottern i den när hon började bli stadig, så hon var väldigt liten, hon tyckte om att vara där utan mamma och pappa som höll i henne men inte vart det mycket hoppande av direkt hehe

• emmiz01

5 månader var min, då tyckte jag att han var stadig nog i hela kroppen.

• lerum82

min son är drygt tre månader. Är stadig i nacken och vill bara sitta och stå när han är i knät. skall han kunna använda den nu då?

• Bebbe Boo

Låt honom prova.
    Han kommer nog tycka att det är jätte kul :)

• karilee73

Prova en kort stund och se om han gillar det, annars protesterar han nog.

• patti87

5-6 månader..

sägs att dom inte ska hoppa i den mer än 10-15 min..

stressa inte :) dom har tid :)

min gillade den inte riktigt förens han verkligen kunde hoppa i den :) det var väl runt 6-7 månader..

och vid 9-10 månader var den inte intressan längre :P

• patti87

visst alla abrn är olika..men det är nog inte de bästa för ett barn som är 3 månader...
    även om han är stadig i nacken är det ryggen man även ska vara rädd om :)

• längtar efter en baby

Min son gillar att bli buren så jag har satt honom i den ganska tidigt. Han är nu dryga fyra månader och han gillar den. Han sitter nog inte mer än tio min om ens de, men då brukar han säga till själv när de är bra. tycker det är så med det mesta att dom säger till om det inte behagar.

• Alvan2010

Vår dotter började hoppgunga när hon var 3 mån +18 dagar (kollade ett foto)
    Hon hoppade, snurrade, flinade, jollrade, viftade med armarna och höll igång från första början. Det är nog väldigt olika mellan olika barn när det är lagom att börja. Hon var stor, stark, stadig och aktiv så henne passade det. Hon fick använde den så lång stund som hon var glad och energisk, när hon började slappna av och sluta hoppa lyfte vi ur henne.
    Nu är hon 5 mån ganska exakt och har inte hoppat knappt alls på flera veckor. Hon har roligt på golvet, kan kravla runt, leker med grejer och sitter själv. Hon "behöver" inte hoppgungan längre för att kunna få röra på sig och se vad som händer runt omkring.

Älskar min familj! Man, misse och dotter.
  • Lindizzzen

min e 2½ mån o han sitter i den redan nu... älskar den och kan sitta där ca 30 min. men som sagt se till att bebis får stöd för huvudet när dom e så små,,,

Svar på tråden När börja använda hoppgunga?