Vad kan man få för hjälp?
Vet inte om jag lagt tråden rätt men jag provar.
Det är så att jag lever med en man som har aspergers syndrom, han får lite stöd i sin vardag av en boendestödjare och förhoppningsvis så ska de kunna göra så saker blir bättre.
Vi har nu ett gemensamt barn på 6månader och vi trodde bägge att han skulle klara av barnet bättre än han gör. Vi får stöd ihop hos ett stödteam där han får träna på att läsa av barnets signaler och veta vad han ska göra. Får han bara tydliga instruktioner, tex. barnet gråter-> kolla, blöja, hungrig, trött, osv. så fungerar det rätt så bra, men han måste få träna på många av dessa sakerna.
Hemma är det jag som sköter det mesta och även min man behöver endel hjälp. Stödteamet lyfte frågan idag om vi senare kanske ska fundera på stödfamilj eller vad det nu kan heta. Där barnet kan få komma och vara någon helg/månad kanske och få lite mer sociala aktiviteter, sånt är svårt för en med aspergers. Samtidigt kan jag få lite avlastning.
Jag är helt slut nu efter att de bägge varit sjuka, barnet är allergiskt och den biten kräver endel del.
Har svårt att se att jag vill lämna iväg barnet fast finns det så han kan få avlastning från oss och må bra så kanske.
Någon som vet om det kan finnas något sådant, tittade lite på min nuvarande komuns hemsida och där stod det bara om barn som har egna funktionshinder. Inte där föräldrarna har något. Hurvida han har något vet vi inte än, är stor chans att barnet också får aspergers/adhd eller liknande eftersom det är ärftligt.