• Diablo

    Vilken är den bästa barnboken du läst?

    Som rubriken lyder, vilken eller vilka barnböcker tycker du är bäst, vilka håller måttet.
    Jag hade favoriter som Herr Uggla avArnold Lobel när jag var liten, denna bok läser jag fortfarande för mina barn.

    Så vilka favoriter har ni?


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?
  • tronque
    Jag läste på fritids i början på 80-talet en bok som handlade om en pojke som gick fram och tillbaka igenom en stad och betraktade alla yrken och händelser som vi vanligtvis brukar se dem. 

    Sen på tillbakavägen var allting "upp och ner". Dels för att han gick på händerna och för att han då såg allting förhålla sig tvärtom. Dvs. Tjuven jagade polisen, bagaren sotade skorstenen osv.
    Den historien grep mig djupt och och har på sätt o vis format mig till den är.

    VAD HETTE DEN BOKEN? Det är den stora frågan och jag vandrar från barnavdelning till barnboksaffär för att få ett svar. Men ingen tycks veta...

    Har du en aning och hjälper mig får du en kaka och blomma. Jag vill läsa den för min dotter. 

    Tack! 
  • jazzkatten

    Finns ju  många bra men en jag minns som storfavorit från när jag var liten är Bråkmonstren av David McKee. Som jag har skrattat åt den!

  • eeeee

    Läser mycket Jösta och Johan för dotra, fina och bra. Finns tre böcker. Jösta och Johan. Junior börjar förskolan. Junior vill ha ett syskon.

  • tuvamattis

    Den oändliga historien av Michael Ende, tyvärr är inte mina barn tillräckligt gamla för den men om 3-4 år ska jag läsa den för min dotter längtar

  • IsDimma

    Böckerna om Adam. Tyvärr är dom på engelska. Jag läste dom ofta för dom barnen jag jobbade med på Irland och vi älskade dom böckerna, både jag och barnen.
    Överlag är jag förtjust i böcker på rim (vilket Adam-böckerna är) och även om jag läste mest för dom större barnen så var den lilla ( då mellan 6 mån-1.5 år) med och tittade på dom mest otroliga bilder jag sett i barnböcker. Det finns massor att se, mycket färg och massor med saker som lockar fantasin.

    På svenska gillar jag den vilda bebin, den är kul.

  • Skogsflikkan

    En av de första sagorna jag kommer ihåg att vi läste hemma var Rasmus Nalle, Barbapappa, Luddelump och snabeldraken, Plupp. När jag var så pass stor att jag kunde läsa själv så läste jag Snorre säl som jag tyckte mycket om, sen läste jag en ganska tjock bok med mycket text, det var Pippi Långstump på kurrekurreduttön. Lite större än så så gillade jag både Sune och Bert. 

Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?