Anonym (Eksem?) skrev 2011-02-01 14:46:48 följande:
Kanske kan vara eksem. Jag har haft jätteproblem med klåda och eksem både i och runt analen och mellan yttre och inre blygdläpparna. Och det tar tid att komma till rätta med det tyvärr. Använd trosor av bomull som andas. Och tvätta alltid trosorna i minst 60 grader för att ta död på bakterier som kan irritera. Använd parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel. Se till att svättmaskinen verkligen sköljer ordentligt. Parfym och/eller tvättmedelsrester är ofta boven.
Överdriven tvätt kan också ställa till problem. Och det är viktigt att tvätta sig på rätt sätt om man har känslig hud. Det som fungerat bäst för mig är att helt utesluta tvål. Smörj in hela underlivet med barnolja innan du duschar och låt det sitta kvar under hela duschningen. Då skyddar oljan mot vatten och tvål som annars kan irritera och torka ut. Avsluta med att tvätta bort oljan med vatten. Sen har hydrokortison funkat bra för mig för att ta udden av värsta klådan. Och så smörja, smörja, smörja med t.ex. olivolja för att hjälpa huden att läka.
Och så får du inte sluta behandla för att symptomen försvinner. Det är lätt att glömma bort att smörja om man känner att det blivit lite bättre, men risken är att det kommer tillbaka ganska snabbt då.
Mmmm, försöker inte att tvätta och gno för mkt men samtidigt menas det ju att det ska vara rent därbak, annars kan det irritera ännu mer. Jag duschar sällan "själva" underlivet och analen, bara blaskar med ljummet vatten då jag vet att för mkt tvättande kan torka ut.
vet inte...upplever liksom att ingen salva eller olja har någon som helst effekt. gör varken till eller ifrån liksom.....åhhhh...tröttsamma problem. o jag som tyckte svamp i slidan var jobbigt...detta är ju hemskt i jämförelse!!!