• Anonym

Bästa kuren mot analklåda?

Upplever en otroligt störig klåda/kittlande/ pirrande känsla precis MITT i analöppningen. Jag har försökt med Xyloproct men det verkar inte hjälpa. AC3 verkar inte så bra om man ska lyssna på andra. Det menas att det är ungefär samma sak som Xyloproct eller?

jag blir galen på det här pirrandet, kliandet i öppningen där bak! Rynkar på näsan

• Svar på tråden Bästa kuren mot analklåda?
  • Anonym

jo just det,..jag har tvättat noga osv..det ligger ingen skit kvar och irriterar huden....

• Anonym (klia!)

Ja, hihi! Klia är väl bäta medicinen...

men, har du kollat så det inte är springmask?

vanlig matolja (solros, oliv, raps, etc spelar kvittar) lindrar mååånga symptom

hjälper inget så kanske du ska snacka med farbror doktorn?

• Anonym

Kolla så att dun inte har mask?

Undersök om du har hemorojjder eller sprickor?

• Anonym

Jag glömde skriva, mask kan det nog inte vara. Tagit avföringsprov gällande "mask och amöba" ( åååh så äckligt uttryck ...haha ) och det var negativt

Funderar på detta med olja alltså.....men ni som svarar, har ni haft detta problem någon gång?

• Survivor11

Prova att smörja med ngt zinkbaserat, Idominsalva, Inotonyl, zinkpasta.
    Alla dem är klådstillande.

• Anonym (jag med)

Jag har samma sak. Ringde till slut vårdcentralen som trodde på svamp. Jag  har fått två olika receptbelagda salvor att testa med. Den ena fungerade inte medan den andra verkar göra underverk. Det är jobbigt att ringa och berätta och sen gå dit och "visa upp sig" men det är värt det! Våga ringa och be om hjälp!

• Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2011-02-01 13:18:25 följande:
    Jag har samma sak. Ringde till slut vårdcentralen som trodde på svamp. Jag  har fått två olika receptbelagda salvor att testa med. Den ena fungerade inte medan den andra verkar göra underverk. Det är jobbigt att ringa och berätta och sen gå dit och "visa upp sig" men det är värt det! Våga ringa och be om hjälp!
    *suck* Jo, jag VET att man ska söka hjälp..men jag har ju gjort detta 2 ggr redan. Sista budet var att köra med Xyloproct vilket jag inte tycker hjälper.

Kan du beskriva din svamp?
    Vad heter dina salvor?
  • Anonym

Förresten,  ni som varit drabbade, tycker ni det låter typiskt med att liksom skulle "pirra"/"kittla"/klia mitt i öppningen? Inbillar mig att detta är annat än klåda..men vad? Svamp verkar det inte vara...och inget fel verkar det vara inuti tarmen.....

• Anonym (jag med)

Det kliar nåt så fruktansvärt både runt själva hålet och upp mellan skinkorna. Känns som att gå med ett sandpapper mellan skinkorna. Går ibland lite smått konstigt för att försöka förhindra att gnida skinkorna för mycket. Jag måste alltid smörja in för att det inte ska gnida sönder.

sist jag fick salva fick jag dactacort. Den hjälper bra. Smörjer två gånger om dagen och trots att jag började förra måndagen så har det hjälpt så mycket att jag bara behöver den. Behöver inte smörja in efter varje toalettbesök som jag gjorde ett tag.

Jag använde också ac3 och xyloproct men dom hjälpte mig inte.

• Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2011-02-01 13:45:21 följande:

Det kliar nåt så fruktansvärt både runt själva hålet och upp mellan skinkorna. Känns som att gå med ett sandpapper mellan skinkorna. Går ibland lite smått konstigt för att försöka förhindra att gnida skinkorna för mycket. Jag måste alltid smörja in för att det inte ska gnida sönder.

sist jag fick salva fick jag dactacort. Den hjälper bra. Smörjer två gånger om dagen och trots att jag började förra måndagen så har det hjälpt så mycket att jag bara behöver den. Behöver inte smörja in efter varje toalettbesök som jag gjorde ett tag.

Jag använde också ac3 och xyloproct men dom hjälpte mig inte.

Okej, jag upplever irritation mitt i öppningen som sagt. känns som det hela tiden pirrar/kittlar där.
  • Anonym

måste vara hemorojjd..kan ligga inne,inte alltid man känner dem.

• Anonym (Eksem?)

Kanske kan vara eksem. Jag har haft jätteproblem med klåda och eksem både i och runt analen och mellan yttre och inre blygdläpparna. Och det tar tid att komma till rätta med det tyvärr. Använd trosor av bomull som andas. Och tvätta alltid trosorna i minst 60 grader för att ta död på bakterier som kan irritera. Använd parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel. Se till att svättmaskinen verkligen sköljer ordentligt. Parfym och/eller tvättmedelsrester är ofta boven.

Överdriven tvätt kan också ställa till problem. Och det är viktigt att tvätta sig på rätt sätt om man har känslig hud. Det som fungerat bäst för mig är att helt utesluta tvål. Smörj in hela underlivet med barnolja innan du duschar och låt det sitta kvar under hela duschningen. Då skyddar oljan mot vatten och tvål som annars kan irritera och torka ut. Avsluta med att tvätta bort oljan med vatten. Sen har hydrokortison funkat bra för mig för att ta udden av värsta klådan. Och så smörja, smörja, smörja med t.ex. olivolja för att hjälpa huden att läka.

Och så får du inte sluta behandla för att symptomen försvinner. Det är lätt att glömma bort att smörja om man känner att det blivit lite bättre, men risken är att det kommer tillbaka ganska snabbt då.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-01 14:34:54 följande:
    måste vara hemorojjd..kan ligga inne,inte alltid man känner dem.
    knappast vara hemorrojd väl? varit hos läkare 2 ggr, ena gången på rektoskopi...då såg han ingenting.......o nu sist gjordes iofs ingen rektoskopi men läkaren kände med fingret och kunde inte känna något ovanligt då heller..Sjukt störande detta!  
  • Anonym
    Anonym (Eksem?) skrev 2011-02-01 14:46:48 följande:
    Kanske kan vara eksem. Jag har haft jätteproblem med klåda och eksem både i och runt analen och mellan yttre och inre blygdläpparna. Och det tar tid att komma till rätta med det tyvärr. Använd trosor av bomull som andas. Och tvätta alltid trosorna i minst 60 grader för att ta död på bakterier som kan irritera. Använd parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel. Se till att svättmaskinen verkligen sköljer ordentligt. Parfym och/eller tvättmedelsrester är ofta boven.

Överdriven tvätt kan också ställa till problem. Och det är viktigt att tvätta sig på rätt sätt om man har känslig hud. Det som fungerat bäst för mig är att helt utesluta tvål. Smörj in hela underlivet med barnolja innan du duschar och låt det sitta kvar under hela duschningen. Då skyddar oljan mot vatten och tvål som annars kan irritera och torka ut. Avsluta med att tvätta bort oljan med vatten. Sen har hydrokortison funkat bra för mig för att ta udden av värsta klådan. Och så smörja, smörja, smörja med t.ex. olivolja för att hjälpa huden att läka.

Och så får du inte sluta behandla för att symptomen försvinner. Det är lätt att glömma bort att smörja om man känner att det blivit lite bättre, men risken är att det kommer tillbaka ganska snabbt då.
    Mmmm, försöker inte att tvätta och gno för mkt men samtidigt menas det ju att det ska vara rent därbak, annars kan det irritera ännu mer. Jag duschar sällan "själva" underlivet och analen, bara blaskar med ljummet vatten då jag vet att för mkt tvättande kan torka ut.

vet inte...upplever liksom att ingen salva eller olja har någon som helst effekt. gör varken till eller ifrån liksom.....åhhhh...tröttsamma problem. o jag som tyckte svamp i slidan var jobbigt...detta är ju hemskt i jämförelse!!!
Svar på tråden Bästa kuren mot analklåda?